وزارت خانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زیر ذره بین با حرف زدن که کار انجام نمی شود!

وزارت خانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زیر ذره بین با حرف زدن که کار انجام نمی شود!

به گزارش پیلانو یک فعال حوزه هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی درباره افق تعریف شده برای رسیدن به صادرات ۲ میلیارد دلاری صنایع دستی در برنامه های وزارت خانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه «با حرف زدن نمی توان به نتیجه رسید و باید برنامه ریزی کرد»، اظهار نمود: باید بتوانیم از همه توان و ظرفیت های موجود برای رسیدن به اهداف تعیین شده بهره ببریم.
حسین بختیاری ـ رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی ـ در گفتگو با ایسنا درباره وعده علی اصغر مونسان که اخیرا بر صندلی این وزارتخانه تکیه زده است، در خصوص صادرات ۲ میلیون دلاری تا سال ۱۴۰۴ با تاکید بر اینکه «باید به دور از شعارگرایی عمل کنیم»، تصریح کرد: در ابتدا باید برنامه های مدونی عرضه کرد تا مسئولیت ها و مسیر پیش رو مشخص شود. همینطور باید بتوانیم از همه توان و ظرفیت های موجود برای رسیدن به اهداف تعیین شده بهره ببریم. یعنی مردم، هنرمندان، بخش خصوصی، بخش دولتی و غیره با هم در این راه مشارکت داشته باشند؛ وگرنه قبلا و در دولت قبلی هم از این حرف ها زده شده است.
او با اشاره به اینکه «در حوزه صنایع دستی نیازمند عزم ملی هستیم» و با تاکید بر اهمیت بخش بازرگانی، اضافه کرد: که اگر این عزم ملی تقویت شود، به رقم ۵ میلیارد دلار صادرات صنایع دستی هم خواهیم رسید. همه ظرفیت های کشور حتی بخش هایی که تحریم هستند هم باید به سمت صنایع دستی جذب شوند. اگر این اتفاق بیفتد و بتوانیم جاذبه ایجاد بکنیم که سرمایه گذاران در حوزه های صنایع دستی رغبت سرمایه گذاری داشته باشند.
بختیاری همینطور درباره طرح تجاری سازی صنایع دستی که از دیگر برنامه های وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می باشد، اظهار نمود: آقای مونسان از بدو ورود به سازمان، شعار تجاری سازی صنایع دستی را عنوان کرده بودند، ولی متاسفانه در این دو سال انجام نشد.
او افزود: در تجاری سازی، صنایع دستی به دو دسته تقسیم می شود؛ دسته اول صنایع دستی هنری است که آثار فاخر با خلاقیت های هنرمندان را شامل می شود که بعضی از آنها قابل تکرار هم نیستند. دسته دوم صنایع دستی کاربردی است که در سبد خانواده های ایرانی و خارجی قرار می گیرد و احتیاج به تجاری سازی دارد. تا امروز بخشی از این کار توسط خود هنرمندان صورت گرفته است، اما متاسفانه به علت اینکه دستگاه های متولی برنامه مدونی در این زمینه نداشته یا برنامه اجرایی عرضه نداده اند این اتفاق آن گونه که باید نیفتاده است و ما نتوانسته ایم جایگاه واقعی خودمان را در بازارهای خارجی به دست آوریم.
بختیاری تصریح کرد: این در شرایطی است که اگر طرح تجاری سازی اتفاق بیفتد، صنایع دستی ایران متحول خواهد شد و می توانیم همانند کشورهای چین و هندوستان یکی از برندهای مطرح صنایع دستی در جهان باشیم؛ البته الان هم رتبه سوم را داریم که قابل قبول نیست و می توانیم رتبه بالاتری را داشته باشیم؛ به شرط آن که دستگاه های متولی به رسالت خودشان عمل کنند و به کمک بخش های غیردولتی برنامه های مدونی را در زمینه تجاری سازی عرضه کنند و آنها را اجرایی کنند.
مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی همینطور در پاسخ به این پرسش که آیا تبدیل سازمان به وزارتخانه می تواند در پیش برد این اهداف موثر باشد، خاطرنشان کرد: اگر سیاست های گذشته متوقف شود و برنامه های جدید در اجرای قانون پشتیبانی از استادکاران و هنرمندان صنایع دستی تدوین شود، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. این قانون توسط مجلس به تصویب و به دولت هم ابلاغ گردیده، اما متاسفانه آئین نامه اجرایی آن هنوز تصویب نشده است.