انتشار فراخوان نهمین سالانه هنر معاصر پرسبوک

انتشار فراخوان نهمین سالانه هنر معاصر پرسبوک

پیلانو: فراخوان نهمین سالانه هنر معاصر پرسبوک، مازندران (جنگل های هیرکانی) که از ۷ تا ۱۶ آبان ماه در جنگل های هیرکانی زیست بوم درزیکلا برگزار می شود، منتشر گردید.

به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی سالانه هنر پرسبوک، نهمین سالانه هنر معاصر پرسبوک، مازندران (جنگل های هیرکانی) از ۷ تا ۱۶ آبان ماه در جنگل های هیرکانی زیست بوم درزیکلا با همکاری انجمن هنرهای تجسمی مازندران و موسسه فرهنگی هنری هفت آینه و حمایت یونسکو و اداره کل هنرهای تجسمی با کیوریتوری ندا درزی در منطقه درزیکُلا و قسمتی از جنگل های هیرکانی و دودانگه ساری انجام می شود.
این رویداد هنری در نهمین دوره خود با ارجاعی به جنگل های هیرکانی و بوم شناسی آن؛ همچون دوره های پیشین اهداف بلند مدتی را جهت حفظ محیط زیست، میراث کهن سرزمین ایران – جهان را آغاز و هنرمندان خلاق و نوگرا را دعوت به همکاری در پروژه ای فضا محور کرده است.
طی سه دوره اخیر پرسبوک با تمرکز بر جغرافیایی خاص اهتمام بر آن کرده تا با طرح مسائلی فاصله بین هنرمندان با زیست بوم جامعه را کمتر کند؛ انتخاب این مسائل بیشتر بر پایه دغدغه های مهم اجتماعی و محیط زیستی بوده است که مفهوم نقادی بوم گرا را در آن می توان بسادگی مشاهده کرد.
در این دوره نیز با عنایت به همزمانی ثبت جهانی جنگل های هیرکانی، این پرسش ها مطرح شده است:
چگونه می توان با فرهنگسازی پایدار مانع تخریب بیش از اندازه جنگل شد؟
هنرمند پیشرو و منتقد بعنوان یک فعال محیط زیستی با چه شگردی می تواند در سطحی گسترده، عامل بازدارنده تخریب ها یا اهمیت باز آفرینی یک موقعیت شود؟
وظیفه هنرمند در قبال تغییرات زیست محیطی با نگاه به مفهوم نقد بوم گرا چگونه باید باشد؟
سالانه امسال پرسبوک محل عرضه دیدگاه های گسترده و متنوع به این پرسش ها خواهد بود.
اهداف
* توجه ویژه هنرمندان بعنوان فعالان اجتماعی به جنگل های هیرکانی و ره آورد قابلیت های زیباشناختی- پژوهشی قابل تأمل در آن
* آشنایی هنرمندان با زیست بوم طبیعی جنگل های هیرکانی و پرداختن به این مهم که ازدریچه نگاه یک «بوم نگار» چگونه به ثبت هیرکانی بپردازند.
* ترویج هنر مشارکتی و کار گروهی
* تشویق هنرمندان جوان ایران به پیشبرد هنر زیست محیطی و اهمیت توجه به دغدغه های محیط زیست
* تاکید بر اهمیت حوزه های فرهنگی متفاوت در ایران
* جلب توجه افکار عمومی به این واقعیت که جنگل های هیرکانی صرفا شرایطی توریستی ندارد بلکه رخدادهای این چنین می تواند برای نخستین بار به قسمتی از هویت فرهنگی و بقای خطه شمال ایران تبدیل گردد.
* توجه به این مهم که جنگل های هیرکانی میراثی ایرانی-جهانی برای نسل های آتی نیز است و ترویج این فرهنگ به سایر نقاط ایران و جهان تضمینی بر اهمیت وجود آن در آینده است.
مهدیه ابوالحسن، گروه برجاس، فریبا بروفر، زیبا پشنگ، فریده شاهسوارانی، سعیدخالقی، مجید ضیایی، حمید فاتح، نگار فرجیانی، اسماعیل قنبری، بهنام کامرانی، مهسا کریمی زاده، الهه مقدمی، محمود مکتبی، تهمینه میرمطهری، تکتم همتی بعنوان هنرمند مدعو در این رویداد حضور خواهند داشت و کارگاه ها و اجراهای محیطی مبتنی بر زیست بوم جنگل برگزار خواهند کرد.
دستاوردهای نهمین سالانه هنر پرسبوک در چارچوب عکس، فیلم و کتاب ثبت می شوند.
آثار منتخب در مجموعه دنیای آرزو واقع در شهر ساری نمایش داده خواهند شد که زمان و محل آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

منبع: