شورای هنری نمایشگاه آیات قرآنی روایت باران تشکیل شد

شورای هنری نمایشگاه آیات قرآنی روایت باران تشکیل شد

پیلانو: شورای هنری نمایشگاه آیات قرآنی روایت باران باتوجه به لزوم توجه به ابعاد فرهنگی و اقتصادی خوشنویسی و کتابت و لزوم مشارکت بخش خصوصی و اختصاص اعتبارات دولت برای خرید آثار هنری تشکیل جلسه داد.

به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی نگارخانه ترانه باران، شورای هنری نمایشگاه آیات قرآنی «روایت باران» متشکل از غلامحسین امیرخانی، امیراحمد فلسفی، احمد شفیعی ها، علی اشرف صندوق آبادی، سید حیدر موسوی، یدالله کابلی، مهدی فلاح و محبوبه کاظمی معرفی گشتند.
نگارخانه ترانه باران در ادامه برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری، نمایشگاهی با محوریت خط و خوشنویسی آثار قرآنی در زمینه هنرهای تجسمی تحت عنوان «روایت باران» را با هدف توسعه و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی با محوریت قرآنی، رشد و توسعه اقتصاد هنرهای ایرانی واسلامی و پشتیبانی از هنرمندان فعال در زمینه آثار قرآنی برگزار خواهد نمود. ازاین رو شورای هنری این نمایشگاه با حضور امیراحمد فلسفی، احمد شفیعی ها، علی اشرف صندوق آبادی، سید حیدر موسوی، یدالله کابلی، مهدی فلاح و محبوبه کاظمی برگزار گردید.
سیده محبوبه کاظمی دولابی مدیر نگارخانه ترانه باران با تاکید برآنکه پرداختن به موضوعات در رابطه با قرآن چه از نظر فرهنگی و چه از لحاظ اقتصادی در دنیا حایز اهمیت است، اظهار داشت: در حوزه قرآن در دنیا شاهد شکل گیری فعالیتهای گسترده شبکه ای در این عرصه هستیم و این درحالی است که در ایران هر سال شاهد برگزاری تنها یک نمایشگاه دولتی هستیم که معتقدم این حوزه ی مهم و وسیع، فعالیت بیشتری را نیاز دارد. ما بعنوان مسلمان باید فعالیتی درخور برای اهداف فرهنگی و ترویجی قرآن انجام دهیم و نه تنها جنبه های فرهنگی بلکه جنبه های اقتصادی آنرا بعنوان یک اهرم پیش برنده گسترش دهیم.
وی افزود: فرهنگ و اقتصاد دو بال یک مبحث به شمار می روند که پرواز هر کدام منوط به قدرت و قوت دیگری است. اگر جنبه های اقتصادی را در نظر نگیریم، تاثیرات فرهنگی کمرنگ خواهد شد و اگر جنبه های فرهنگی مورد توجه قرار ندهیم، اقتصاد شخصیت و شانی که باید داشته باشد را بدست نخواهد آورد.
کاظمی ضمن اشاره به آنکه برگزاری چنین نمایشگاهی در این ابعاد و وسعت در حوزه آثار قرآنی برای اولین بار است که توسط بخش خصوصی برگزار می شود، در رابطه با اعلام فراخوان برای حضور در نمایشگاه «روایت باران» اظهار داشت: نگارخانه «ترانه باران» سال ها است در حوزه خط و خوشنویسی فعالیت دارد و چهار دوره حراج باران را هم برگزار کرده اما بارها از جانب افراد مختلف مورد نقد قرار می گرفتیم که تیم مشخصی دارند و با افراد و اساتید خاصی کار می کنند و برای سایر هنرمندان و هنرمندان جوان فضایی در نظر گرفته نشده است. این درحالی است که نگارخانه ترانه باران با اهداف توسعه ای و ترویجی به صورت تخصصی در حوزه هنرهای ایرانی و اسلامی شکل گرفته و برای تحقق هریک از این اهداف برنامه هایی داریم که باید در زمان خود صورت گیرد. ازاین رو رویکرد مثبت مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همینطور مدیر عامل صندوق اعتباری هنر در همراهی و پشتیبانی از این نمایشگاه، نوید بخش اهمیت به جایگاه بخش خصوصی در رسیدن به اهداف مشترک فرهنگی و توسعه اقتصاد هنرهای ایرانی و اسلامی است.
وی خاطرنشان کرد: می خواهیم طرح های گسترده تری در حوزه راه اندازی موزه، اکسپو، نمایشگاه های فاخر داخلی و خارجی با کمک ها و رویکرد اقتصادی- فرهنگی بخش های خصوصی و دولتی انجام دهیم. ازاین رو برای برگزار نمایشگاه «روایت باران» فراخوان اعلام کردیم که در تمام رسانه ها و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منتشر و به اشتراک گذاشته شد. این فراخوان برای تمام هنرمندان کشور این فرصت را بوجود می آورد که بتوانند برای حضور در نمایشگاه اثر ارسال نمایند.
قفل بسته زنگ زده اعتبارات دولت برای خرید آثار هنری را باز کنیم
علی اشرف صندوق آبادی یکی از اعضای شورای هنری و انتخاب نمایشگاه روایت باران هم خاطرنشان کرد: وزارت خانه ها و دستگاههای دولتی می توانند بر مبنای قانونی که مجلس جهت تخصیص اعتبار از بودجه عمرانی برای خرید آثار هنری اجبار کرده، با نمایشگاه روایت باران و خرید آثار قرآنی همراه شوند. اگر بتوانیم قفل بسته زنگ زده اعتبارات دولت برای خرید آثار هنری را باز نماییم به موفقیت بزرگی در زمینه اقتصاد هنرهای ایرانی-اسلامی دست خواهیم یافت و می توانیم جهت رفع مشکلات اقتصادی هنرمندان خوشنویس گامی هرچند کوچک برداریم. آثار ارسالی به نمایشگاه «روایت باران» توسط شورای هنری مورد بررسی قرار می گیرد و آثار انتخاب شده به نمایشگاه راه پیدا خواهد نمود.
سید حیدر موسوی همینطور پیشنهاد خرید آثار قرآنی و شکل گیری موزه قرآن که با خط هنرمندان معاصر ایران را داد و اظهار داشت: بهتر است به سمت خرید اثر و حتا بوجود آمدن یک موزه قرآنی برویم. حتی میتوان از اثار جوانان خرید کرد چونکه در حال حاضر جوانانی در زمینه خوشنویسی فعال می باشند که با وجود آنکه در دهه دوم زندگی خود بسر می برند اما در حد نوابغ خوشنویسی کار می کنند. میتوان این آثار را جمع آوری و در یک فضای موزه ای به نمایش گذاشت و آنرا تبدیل به مکانی کرد که سفرا و میهمانان خارجی برای دیدن آن بیایند.
خوشنویسی تبدیل به بخشی از اقتصاد خانواده شده
مهدی فلاح هم ضمن اشاره به آنکه اینروزها خوشنویسی تبدیل به بخشی از اقتصاد خانواده هایی شده است که در این حوزه فعال می باشند، اظهار داشت: حتی مجموعه داران هم از آثار خوشنویسی استقبال می کنند و در صدد خرید این آثار بر می آیند. این امر نشان از اهمیت جایگاه خوشنویسی در جامعه کنونی دارد. آثار خوشنویسی قیمت گذاری می شود و به فروش می رسد. این امر می تواند به نمایشگاه روایت باران تسری داده شود.
امیراحمد فلسفی هم بر ضرورت توجه به چگونگی جمع بندی آثار و نمایش آن تصریح کرد و اظهار داشت: حفظ کیفیت و تنوع در نمایش آثار در نمایشگاه و البته ابعاد اقتصادی آن خیلی مهم است. باید بتوان نمایشگاهی متفاوت از نمایشگاه قرآن که در ماه مبارک رمضان برگزار می گردد را در معرض دید عموم گذاشت.