هنرهای تجسمی در هفته ای كه گذشت؛ طوبای زرین جایگزین سیمرغ مردمی شد

هنرهای تجسمی در هفته ای كه گذشت؛ طوبای زرین جایگزین سیمرغ مردمی شد

به گزارش پیلانو، در هفته ای که گذشت با عنایت به اینکه جشنواره فیلم فجر درحال برگزاری بود، شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی با برد رسانه ای کمتری ادامه پیدا کرد.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، هنرهای تجسمی یکی از عرصه های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می شود. در گزارش پیش رو درصدد هستیم تا گوشه ای از این مهجور بودن را جبران نماییم. هرچند جمعه ها روز تعطیل به حساب می آید اما در این روز، نمایشگاه های هنرهای تجسمی شروع به کار می کنند و هنرمندان تجسمی شامل نقاشان، مجسمه ‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست ها، خوشنویسان و … تلاش ها و فعالیتهای اخیر خویش را در چارچوب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می گذارند.
«آدینه» روز نانوشته نخستین بر نمایشگاه های هنری است و البته که به علت تعطیل بودن اغلب مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می آورد. بر این اساس، در سلسله گزارش های «هنرهای تجسمی در هفته ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همینطور برخی نمایشگاه ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.
هفته ای که پشت سر گذاشتیم تحت تأثیر برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر بود و ۲ نمایشگاه «مفاخر هنرهای تجسمی» در موزه هنرهای معاصر تهران و نمایشگاه بخش «رقابتی یا طوبای زرین» در موسسه فرهنگی صبا دایر است. نمایشگاه بخش های رقابتی «طوبای زرین» و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم در هفته ای که گذشت شاهد حضور مخاطبان خیلی از دانشگاه ها، دانش آموزان و هنرمندان جوان علاقه مند بوده است.
در استان ها هم بخش «تجسمی هنر» درحال برگزاری است و گاهی در بعضی از استان ها به پایان رسیده است، برای مثال اختتامیه شانزدهمین جشنواره استانی هنرهای تجسمی فجر در شیراز روز ۱۸ بهمن ماه برگزار گردید.
اهدای «طوبای زرین» نگاه مردمی همچون «سیمرغ مردمی» در فیلم فجر
بر اساس اعلام دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سال جاری برای اولین بار در جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بهترین اثر هنری از نگاه مخاطبان نمایشگاه، انتخاب و به هنرمند اثر، «طوبای زرین» اهدا خواهد شد. این تصمیم در جهت اهمیت رای و نظر مخاطبان و بازدیدکنندگان جشنواره شانزدهم که سرمایه های پرارزش هنر تجسمی ایران هستند، اتخاد و اجرایی می شود. برای این منظور، فرم های ارزیابی آثار هنری از جانب دبیرخانه فجر شانزدهم طراحی و میان بازدیدکنندگان توزیع می شود. هر مخاطب بعد از اتمام بازدید از نمایشگاه می تواند نام ۵ اثر و هنرمندان منتخب خویش را در این فرم بنویسد. فرآیند جمع آوری آرای مخاطبان تا ۳۰ بهمن جاری ادامه می یابد و در پایان، یک اثر بعنوان بهترین اثر هنری از نگاه بازدیدکنندگان، انتخاب و معرفی می شود. به هنرمند بهترین اثر از نگاه مخاطبان در آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، تندیس طوبای زرین و جایزه نقدی اهدا خواهد شد.
مسعود نجابتی و حضور در هیات داوران ۲ بخش «تجسمی فجر»
در روز پایانی هفته هم آخرین گروه داوران شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معرفی گشتند. با احکام مجزای امیر عبدالحسینی دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، محمدحسین نیرومند، سیدعباس میرهاشمی، مسعود نجابتی و علی حیاتی بعنوان داوران بخش «قله ها» معرفی گشتند.
نکته جالب بعد از معرفی داوران بخش «قله ها» این بود که مسعود نجابتی هنرمند باسابقه طراح گرافیک که در شورای سیاستگذاری جشنواره شانزدهم هم حضور دارد، بعنوان داور در ۲ بخش «قله ها» و بخش «طراحی فرهنگ محور» معرفی شده است.
پوسترهای ادوار گذشته فیلم، تئاتر، موسیقی و تجسمی فجر روی دیوار رفتند
یکی از رویدادهایی که از جانب ستاد خبری جشنواره تجسمی فجر شانزدهم در هفته ای که گذشت برگزار شد، برگزاری نمایشگاه پوسترهای ادوار جشنواره های فیلم، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی فجر در کوشک باغ هنر بود که روز ۱۷ بهمن ماه راه اندازی شد.
جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گام شانزدهم خود، مجموعه پوسترهای دوره های متعدد جشنواره های فیلم، موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی فجر را که بعضی از آنها توسط طراحان نامدار معاصر طراحی شده اند و از ارزش تاریخی به سزایی برخوردار می باشند در یک نمایشگاه مجزا به معرض نمایش گذاشته است. این نمایشگاه هنری که از ۱۷ تا ۲۴ بهمن دایر خواهد بود، مشتمل بر ۱۲۷ پوستر است. علاقه مندان جهت بازدید از نمایشگاه محیطی پوسترهای فجر می توانند همه روزه از ساعت ۱۰ الی ۲۰ به کوشک هنر واقع در منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد تهران رجوع کنند.
آغاز نمایشگاه های هنری در آدینه
نمایشگاه آنلاین نقاشی فاطمه سنقری در گالری گستان، نمایشگاه آثار علی صادقی و نمایشگاه انفرادی آذین ذوالفقاری با عنوان «ناسور» به ترتیب در طبقه اول و دوم گالری اُ، نمایشگاه گروهی «ویتامین s» در گالری سیحون، نمایشگاه آثار امیرعلی گلریز با عنوان نمیراث/۲» در گالری ثالث، نمایشگاه آثار فرشته همتی با عنوان «دد خیال» در گالری والی و نمایشگاه آثار زنده یاد محمدعلی ترقی جاه از پیشگامان هنر نوگرای ایران با عنوان «قصه های خیال انگیز» در گالری سهراب، همچون نمایشگاه هایی است که جمعه ۲۰ بهمن ماه افتتاح خواهند شد.