یك هفته با فضای مجازی موسیقی-۷؛ از واکنش پرحاشیه داریوش فرضیایی تا پرسش مهم یک رهبر ارکستر

یك هفته با فضای مجازی موسیقی-۷؛ از واکنش پرحاشیه داریوش فرضیایی تا پرسش مهم یک رهبر ارکستر

به گزارش پیلانو، فضای مجازی در ایام گذشته نظاره گر دلنوشته ها، متن ها و ارائه گزارش های مختلف از فعالیت هنرمندان عرصه موسیقی در گونه های مختلف بود که هر کدام واکنش هایی را هم به دنبال داشت.

خ برگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ فرایند تولید و عرضه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه های ریز و درشت دنیای موسیقی طی سال های اخیر خصوصاً ایام «کرونا» و «پسا کرونا» تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که بسیاری از دست اندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانه های رسمی به عرضه و انعکاس کارهای موسیقایی خود در زمینه های متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این راه بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور شایان توجهی داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آنها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقایی شان شد و در بعضی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که می تواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی اش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.
شرایطی دارای اهمیت که حالا نمی توان به راحتی از آنچه در این بستر رسانه ای روی می دهد، بی تفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیب های عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بی انتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن می شویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرایند بسیار پررنگی دارد و حدودا تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر نشیب و فراز اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاه های خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در چارچوب رسمی خبرگزاری ها و رسانه های رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که می تواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.
اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم سبب رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانه های رسمی» شده و هم ایجادکننده فضای رقابتی بین رسانه های رسمی و رسانه های فعال در فضای مجازی شده است که این مسائل هم دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها می تواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب ناپذیر است.

«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش های هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب انتشار یافته هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در زمینه های مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.
داریوش فرضیایی؛ بیچاره بچه های ما که این وسط گیر افتاده اند
داریوش فرضیایی یا همان عموپورنگ خودمان که در یکی دو سال گذشته در برنامه تلویزیونی حضور ندارد، به دنبال انتشار ویدئو مبتذل «برادران لیلا» ساسان حیدری یافته ملقب به «ساسی مانکن» که با واکنش های منفی زیادی در فضای مجازی روبه رو شد، دلنوشته ای را خطاب به این فرد منتشر نمود که حاوی نکات جالب توجهی بود.
فرضیایی در متن خود که با کنایه هایی هم همراه بود، نوشته است: «بیچاره بچه های ما … اندازه کافی این روزها داغون و پریشون هستم ولی با دیدن این کلیپ بیشتر دلم گرفت. نمی دونم چی تو سرتون می گذره ولی لاقل به بچه های بیگناه و معصوم رحم کنید، به بهانه شادی چنین آثار بی محتوایی رو به خورد این فرشته های معصوم ندید. من خودم عاشق شادی و ترانه های شاد کودکانه هستم ولی نه به این قیمت! کمی وجدان داشته باشید. ناسلامتی شما خودتون تازگی ها پدر شدید. بیچاره بچه های ما که این وسط گیر افتاد و بیچاره کسانی که دغدغه کار کودک دارند اما…!!! بنده هیچ ادعایی ندارم ولی وجدانم اجازه نمی ده بچه های مردم رو به گمراهی بکشونن. خدا رو خوش نمیاد.»
در ادامه واکنش های مختلفی نسبت به آهنگ جدید ساسی را شاهد بودیم که سبب بهت و حیرت بسیاری از کاربران شد، اما استوری منسوب به سینا سرلک خواننده خارج نشین موسیقی ایرانی و از شاگردان ممتاز مرحوم محمدرضا شجریان قابل اعتنا و البته کمی عجیب و غریب بود. چنین واکنشی از یک خواننده ممتاز و دارای جایگاهی چون سینا سرلک که طی سال های گذشته آثار قابل اعتنایی را در فضای موسیقی ایرانی و موسیقی پاپ ایرانی منتشر نموده است، کمی بعید به نظر می رسید.
سرلک در این استوری نوشته شده بود: «ساسان عزیز در سبک خودش باهوش ترین و موفق ترین.»

آرش گوران؛ گول ظواهر را نخوریم
آرش گوران از هنرمندان موسیقی کشورمان است که طی سال های گذشته علاوه بر آهنگسازی پروژه های مهم موسیقایی، رهبری ارکستر مجموعه کنسرت های همایون شجریان را بر عهده دارد، مدتی پیش بود که با انتشار متنی در صفحه شخصی اش دغدغه ای را در چارچوب یک پرسش با دنبال کنندگانش بیان نمود.
در متن نوشته شده از سوی آرش گوران آمده است: «چندی است سوال مهمی در ذهنم پیش آمده … دقیقا از چه زمانی پُر بودن سالن یک کنسرت گواهی برخوب بودن کیفیت موسیقایی آن بوده است؟ اجراهایی می بی نم که ارکستر، خواننده یا تک نواز هیچ ارتباط عمیق موزیکالی با یکدیگر روی صحنه ندارند، گویی هرکدام در جهان های گوناگونی اجرا می کنند؛ بدون هیچ نوع احساس و ظرافت موزیکال! نه آرتیکولاسیون درستی، نه درک درستی از تمبر صوتی، نه داینامیکی و نه پرسپکتیو و موزیکالیته خوبی… گول ظواهر را نخوریم.»

محمدرضا عیوضی؛ وقتی کسی روی دلتان خط خطی می کند
محمدرضا عیوضی همان خواننده ای که با موسیقی تیتراژ سریال «روزگار جوانی» تبدیل به خواننده محبوب دهه هشتاد مخاطبان شد و پس از آن کوشش کرد تا بواسطه این محبوبیت آثار مختلفی را هم پیش روی مخاطبان قرار دهد، در تازه ترین پست فضای مجازی خود اقدام به انتشار دلنوشته ای انرژی بخش کرد.
این خواننده که مدت هاست فرصت برگزاری کنسرت را پیدا نکرده و عمده کارهای خودرا معطوف به انتشار یک آلبوم به نام «حس خوب» آن هم چند سال قبل و چند تک آهنگ محدود کرده است، ضمن انتشار ویدیویی به نام «وطنم» در تازه ترین پست خود نوشت: «مثل ساحل آرام باش تا مثل تلاطم بی قرارت باشند. مثل ساحل باش. وقتی کسی روی دلتان خط خطی می کند و یا چیزی حک می کند که ناراحت می شوید موجی از خوبی بفرستید و همه چیز را پاک کنید. شما ساحل آرامش شوید.»

اردشیر کامکار؛ برگزاری یک نشست تخصصی شیوه نوین کمانچه نوازی
یکی از هنرمندانی که طی سال های اخیر علاوه بر همکاریهای متعدد با هنرمندان ایرانی و خارجی در برگزاری کنسرت ها و تولید آلبوم های مختلف حوزه موسیقی حضور بسیار جدی داشته است، اردشیر کامکار است.
این هنرمند ممتاز و شناخته شده موسیقی ایرانی که از او بعنوان یکی از نوازندگان جریان ساز عرصه کمانچه نوازی هم یاد می شود، در تازه ترین پست صفحه شخصی اش از برگزاری یک نشست تخصصی و یک کارگاه آموزشی در شهر سنندج آگاهی داده است.
این نشست تخصصی روز چهارشنبه پانزدهم آذر ماه در چارچوب عنوان «نشست تخصصی شیوه نوین کمانچه نوازی» توسط پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان برگزار می شود. ضمن اینکه در روز پنجشنبه شانزدهم آذر ماه هم کارگاه آموزشی اصول و مبانی کمانچه نوازی در دانشگاه کردستان برگزار و پیش روی علاقه مندان قرار می گیرد.

سعید ذهنی؛ معرفی اعضای هیات مدیره جدید انجمن موسیقی خانه تئاتر
سعید ذهنی از آهنگسازان باسابقه موسیقی تئاتر که مدتی است با همراهی بعضی از هم صنف های خود اقدام به راه اندازی تشکل جدیدی به نام «انجمن موسیقی خانه تئاتر» کرده است در تازه ترین پست صفحه شخصی اش اعضای هیات مدیره جدید را معرفی نمود.
در متن منتتشر شده از سوی سعید ذهنی آمده است: «اولین جلسه هیات مدیره انجمن موسیقی خانه تئاتر یکشنبه دوازدهم آذر ماه ساعت سه عصر در عمارت تئاتر (سمیه) تشکیل و سمت اعضا پس از رای گیری به شرح زیر تعیین شد: سعید ذهنی (رییس هیات مدیره)، سحر لطفی (نایب رییس)، شروین عباسی (دبیر)، ریچارد عیسی پور (خزانه دار)، احسان تارخ (مسئول هماهنگی).»
لازم به توضیح است که مجمع عمومی و انتخابات هیأت مدیره انجمن موسیقی خانه تئاتر روز شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ اجرا شد. این مجمع پیرو اطلاعیه قبلی هیأت مدیره انجمن و اعلام فراخوان جهت ثبت نام کاندیداها با دستور جلسه قرائت گزارش عملکرد هیأت مدیره، عرضه گزارش مالی، استماع برنامه نامزدها و گرفتن آرا برای انتخاب هیأت مدیره جدید در محل عمارت شماره یک خانه تئاتر برگزار شده بود.

اشوان؛ شما دوست دارید موزیک بعدی تو چه سبکی باشه؟
اشوان از خوانندگان تین ایجر پسندی که طی روزهای گذشته مجموعه کنسرت هایی را در تهران و شهرستان پیش روی مخاطبانش قرار داده است اخیراً در صفحه شخصی خود با مخاطبانش پرسشی را مطرح کرده است.
این خواننده که تلاش می کند از خود در کنسرت هایش شخصیت هنری متفاوتی را معرفی نماید در تازه ترین متن صفحه شخصی اش نوشته است: «سلام رفقا؛ چند تا موزیک جدید تو سبک های مختلف در حال آماده شدنه. گفتم بپرسم ازتون که شما دوست دارین موزیک بعدی تو چه سبکی باشه؟»