شیوه نامه برگزاری بخش تجسم هنر منتشر گردید

شیوه نامه برگزاری بخش تجسم هنر منتشر گردید

به گزارش پیلانو، شیوه نامه برگزاری بخش تجسم هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از جانب دبیرخانه این رویداد هنری اعلام گردید.

به گزارش پیلانو به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بخش «تجسم هنر» در جشنواره هنرهای تجسمی فجر بر مبنای رویکرد ملی به هنرمندان تجسمی ساکن استانهای سراسر کشور اختصاص یافته است.
در این بخش که دبیری آنرا سعید فلاح فر برعهده دارد، با انتخاب دبیر هنری در هر استان، نمایشگاهی از آثار هنرمندان ساکن استان برگزار می شود. دبیران هنری این بخش به پیشنهاد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، موافقت و تایید ستاد جشنواره و با حکم دبیرکل منصوب می شوند و بر اساس شیوه نامه اجرایی بخش تجسم هنر، دستاوردهای هنرهای تجسمی استان ها را ارائه می کنند. این بخش، به شیوه های نمایشگاه گردانی و بهره مندی از ظرفیتهای خلاقانه و نوآورانه توجه دارد.
شیوه نامه برگزاری بخش تجسم هنر در استانهای سراسر کشور به شرح زیر است:
۱. دبیران هنری این بخش به پیشنهاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و موافقت و تأیید ستاد جشنواره با حکم دبیرکل منصوب می شوند و بر اساس شیوه نامه اجرایی بخش تجسم هنر، دستاوردهای هنرهای تجسمی استان را ارائه می کنند.
۲. این بخش، به شیوه های نمایشگاه گردانی و بهره مندی از ظرفیتهای خلاقانه و نوآورانه توجه دارد.
۳. دبیران هنری باید تخصص، تجربه و سابقه فعالیتهای در رابطه با هنرهای تجسمی را داشته باشند.
۴. دبیر هنری بخش تجسم هنر، امور هنری رویداد همچون انتخاب مبحث و رویکرد، انتخاب فضای ارائه، نگارش بیانیه، تدوین سناریوی هنری، نمایشگاه گردانی و برنامه ‎ریزی این بخش را بر عهده دارد و فرآیند انتخاب منسجم و هدفمند و ارائه آثار تجسمی استان به منظور بهتر دیده شدن را ساماندهی می کند.
۵. دبیر هنری با انتخاب و دعوت از هنرمندان صاحب نام ساکن استان، هم زمان با برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر در تهران، نمایشگاهی از آثار هنرمندان را در مرکز استان برگزار می نماید.
۶. شایسته است دبیران هنری از ظرفیتهای برتر شهر های مختلف استان در برگزاری نمایشگاه بهره گیرند.
۷. انتخاب تعداد هنرمندان (تا سقف ۱۰ نفر) و گرایش های هنری، به عهده دبیر هنری است که در هماهنگی با ستاد جشنواره انجام می پذیرد.
۸. تمامی مراحل اجرایی ازجمله انتخاب و دعوت از هنرمندان، آماده سازی، نصب آثار و هم برگزاری نمایشگاه، در استان صورت می گیرد.
۹. علاوه بر قدردانی از تمامی دبیران هنری، از دبیر هنری برتر در مراسم اختتامیه جشنواره تجلیل و تندیس طوبای زرین و جایزه نقدی به ایشان تقدیم خواهد شد.
۱۰. به تمامی هنرمندان مدعو و حاضر در نمایشگاه، لوح سپاس از جانب مدیرکل استان و حق اکران (هدیه نقدی) از جانب ستاد جشنواره تقدیم خواهد شد.
تبصره: اعتبار هدیه نقدی هنرمندان تا سقف ۱۰ نفر توسط ستاد جشنواره تأمین خواهد شد. بدیهی است که در صورت افزایش هنرمندان، دبیر هنری در تعامل با مدیرکل استان نسبت به تأمین آن از جانب ایشان اقدام خواهد نمود.
۱۱. هنرمندان منتخب استان که آثارشان در این بخش به نمایش درمی آید، در صورت تمایل می توانند به صورت جداگانه، در سایت جشنواره ثبت نام کنند.
۱۲. مراسم افتتاح و اختتام نمایشگاه های استانی از تاریخ ۷ تا ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ بنا به نظر مدیران کل و دبیران هنری استان با حضور هنرمندان و مسؤلان استانی برنامه ریزی و برگزار گردد. در این مراسم، علاوه بر تقدیر از هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه، به هنرمندان تجسمی مقیم استان که طی سال قبل در مسابقات و جشنواره های ملی و بین المللی رتبه های برتر کسب کرده و یا موفق به دریافت مدرک درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان شده اند، لوح افتخاری به امضای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اعطا شود.
۱۳. ستاد جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بر مبنای مستندات و گزارش های ارسالی و عملکرد استان ها مطابق تاریخ درج شده در گاه شمار، از میان نمایشگاه ها و برنامه های اجرا شده، مدیرکل برگزیده و دبیر هنری برتر را انتخاب و همزمان با اختتامیه جشنواره فجر، با حضور مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر شخصیت های هنری و ملی تجلیل و قدردانی خواهد نمود.
۱۴. سعید فلاح فر بعنوان نماینده اداره کل هنرهای تجسمی و دبیر بخش «تجسم هنر» انتخاب و معرفی شده اند. بدیهی است که هماهنگی های لازم در امور و برنامه های اجرایی، اعتبارات و نحوه اختصاص آن با نظارت ایشان صورت خواهد گرفت.
۱۵. ضروری است دبیران هنری، گزارش برنامه های اجرایی و مالی خویش را به مدیرکل استان و دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.
شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیرکلی امیر عبدالحسینی و با حضور چهره های شاخص هنرهای تجسمی، بهمن سال جاری در موزه هنرهای معاصر تهران، مراکز معتبر نمایشگاهی تهران و سایر استان ها برگزار می گردد.

منبع: