در موزه هنرهای معاصر برپا شد؛ حقیقت به روایت کارتون و کاریکاتور

در موزه هنرهای معاصر برپا شد؛ حقیقت به روایت کارتون و کاریکاتور

پیلانو: نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین با حضور مدیران هنری، سفیر کوبا و هنرمندان آمریکای لاتین در موزه هنرهای معاصر تهران راه اندازی شد.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آمریکای لاتین» عصر پنجشنبه ۱۱ آبان ماه با حضور مدیران هنری و هنرمندان ایرانی و خارجی در موزه هنرهای معاصر تهران راه اندازی شد.
در این مراسم، علاوه بر برخی از هنرمندان کارتونیست و کاریکاتوریست کشورهای آمریکای لاتین و سفیر کشور کوبا، مدیران هنری چون محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خراسانی زاده مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، محمدحسین نیرومند مشاور وزیر در امور هنری و سینمایی، علی فروزانفر مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران، سیدامیر جاوید قایم مقام رئیس حوزه هنری در امور بین الملل، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر نمایشگاه حضور داشتند.
محمد خراسانی زاده مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر در آغاز مراسم با اشاره به جنایات و نسل کشی رژیم غاصب صهیونیستی در غزه و لزوم اعتراضات گسترده در مقابل این فاجعه انسانی، اظهار داشت: کارتون و کاریکاتور به عنوان یک پدیده پویا، فعال، زنده و کنش گر همیشه یکی از هنرهای مبتنی بر رسانه است که می تواند در لحظه واکنش نشان دهد. افتخار این را داریم که در آستانه سیزدهم آبان ماه و شروع هفته استکبارستیزی، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آمریکای لاتین» در موزه هنرهای معاصر تهران با آثاری از ۱۵ کشور در آمریکای لاتین افتتاح خواهد شد.

وی با عرض خیرمقدم به سفیر کوبا و هنرمندانی که از کشورهای آمریکای لاتین به عنوان میهمان در این رویداد شرکت کرده اند، بیان کرد: خیلی خوشحال هستیم که آثار این هنرمندان بر دیوار موزه هنرهای معاصر تهران زینت بخش شده است.
در ادامه مراسم، کلیپی از معرفی هنرمندان حاضر در نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آمریکای لاتین» پخش گردید.
باید پرده ها را کنار زد!
در ادامه سیدامیر جاوید قایم مقام رئیس حوزه هنری در امور بین الملل به عنوان سخنران بعدی پشت تریبون آمد و توضیح داد: همه ما تجربه پرورش دانه در کودکی را داشته ایم تا تبدیل به گیاه شود. می گویند قلب هر آدمی اندازه مشتش است؛ پدران و مادران ما این حس را تجربه کردند. قلب یک جنین چقدر است؟ قلب بچه ای یک ساله چقدر است؟ همه ما تجربه کردیم وقتی کنار کودکی بادکنکی می ترکد چگونه وحشت می کند. ترکیدن یک بادکنک با قلب یک کودک چه می کند؟ حالا در غزه چه بر سر کودکان می آید؟ «۳ هزار کودک» این فقط یک عدد نیست و تصور کنید با صدای بمب، انفجار و صدای موشک چه بر سر قلب این کودک ها می آید. آیا تصوری از این اتفاق داریم؟ تنها روایت تلخ این اتفاق، حق مطلب را ادا نمی نماید.
وی افزود: امروز در عصر تکنولوژی، در جایی که رسانه های مختلف در دنیا و اصحاب قدرت و ثروت با ابزار گوناگون موانع بسیار و دیوارهای بلندی را به اسم آزادی به وجود آورده اند تا مردم جهان در یک حصار نامرئی زیست کنند و خبری از واقعیت های عالم پیدا نکنند، ما رویدادی را شاهد می باشیم که شاید با راه هایی که درکش برای ما سخت باشد از کیلومترها آن طرف تر صدای ۳ هزار کودک غزه را از تمام دیوارهای تکنولوژیک، دیوارهای هوش مصنوعی، دیوارهای سانسور رسانه ای عبور می دهد و به گوش مردم در خیابان های لندن، پاریس و … می رساند و این خیلی اعجاب آور است.

وی اشاره کرد: یکی از با اهمیت ترین دلایلی که سبب عالم گیر شدن این صدا شده است، حضور هنرمندان والامقام و سپید قلبی است که با هنر و تفکر خودشان از همه مرزهای تکنولوژیک عبور می کنند و آن چیزی را که حقیقت ماجراست، به مردم نشان می دهند. مانند پوستر همین نمایشگاه که باید پرده ها را کنار زد و به حقایق پشت عالم رجوع و با آن مواجهه پیدا کرد.
قایم مقام رئیس حوزه هنری در امور بین الملل اظهار داشت: هنرمندان آمریکای لاتین و ۹ هنرمند عزیزی که ما در این ایام میزبان شان هستیم جزو بهترین های کاریکاتوریست های جهان هستند که با قلب خودشان و نگاه پر ظرافت شان توانستند تلخ ترین ها را به شیرینی به ما عرضه کنند تا با وجود مواجهه با تلخی و فهم آن تلخی ها مبادا کام من و شما تلخ شود.
در ادامه، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آمریکای لاتین» پیشینه ای از حضور هنرمندان کارتونیست خارجی در ایران ارائه کرد و اظهار داشت: سابقه تعامل گسترده و مستمر با هنرمندان جهان همچون آمریکای لاتین، بعد از نخستین دوسالانه کاریکاتور تهران در سال ۱۳۷۱ رقم خورد و طی سه دهه فعالیت، ارتباط فرهنگی و هنری عمیقی بین ایران و این کشورها برقرار شد. همین دوستی و تعامل با کشورهای آمریکای لاتین امکانی را فراهم نمود تا یکی از رویدادهای هنری جهان را در تهران برگزار نماییم. بر این اساس، امور بین الملل حوزه هنری و همین طور مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، زمینه حضور ۹ نفر از هنرمندان مطرح کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین را در ایران فراهم نموده اند و مشارکت و هم افزایی موزه هنرهای معاصر تهران سبب شد تا این نمایشگاه برای هنرمندان صاحب نام کشورهای آمریکای لاتین ساماندهی گردد.

وی بیان کرد: در این نمایشگاه آثار هنرمندانی از ۱۵ کشور منطقه آمریکای لاتین ارائه شده و در بخش تاریخی نمایشگاه یک رویکرد پژوهش محور داریم که منتخبی از آثار چهار چهره صاحب نام کارتون و کاریکاتور قرار داده شده است. همین طور در کتاب نفیسی که به زودی منتشر خواهد شد سیر تاریخ هنر کارتون و کاریکاتور در کوبا مورد بررسی قرار داده شده و به ارزش پژوهشی این رویداد افزوده است.
امید برای پرحرارت شدن استکبارسیزی و روحیه ضد امپریالیستی
محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم بیان کرد: در آستانه ۱۳ آبان، روزی که فریاد یک ملت بر سر استکبار جهانی بلند شد، هستیم و امیدوار هستم این استکبارسیزی و روحیه ضد امپریالیستی روز به روز در میان ملت های دنیا پرحرارت تر باشد و روزی را ببینیم که تعداد پرچم هایی که روی این صحنه قرار می گیرند، بیشتر باشد. روزهای سختی را مقابل چشم بشریت شاهدیم؛ آن چه در تاریخ از غارت و کشتار می خواندیم، متأسفانه امروز در غزه و فلسطین به چشم می بینیم.

وی اضافه کرد: امیدوار هستم اینروزها کوتاه و شیرینی و شادی قرین لحظات همه ملت ها خصوصاً فلسطین باشد و امیدوار هستم این قلم ها و اندیشه ها نیز تقویت کننده جبهه حق و نابودکننده جبهه باطل باشند.
همه باید صداهای مان را بلند نماییم و هنر خودرا نشان دهیم
آلبرتو گونزالس کاسالس سفیر کوبا نیز به عنوان سخنران بعدی پشت تریبون حاضر شد و اظهار داشت: با آنکه مسلمان نیستم اما بسم الله الرحمن الرحیم می گویم، چون معتقدم خدا با این جمله به ما کمک می نماید. اجازه بدهید بگویم بسیار شگفت زده شدم و فکر نمی کردم این نمایشگاه در ایران اجرا شود و بنا بر این به همه برگزارکنندگان این رویداد تبریک می گویم. وقایعی که در فلسطین اتفاق می افتد یک جنایت است. در همین ساعاتی که ما اینجا هستیم مردم در فلسطین شهید می شوند و حتی از کمترین امکانات هم برخوردار نیستند.
وی بیان کرد: رژیم صهیونیستی حماس را سازمان تروریستی خطاب می کند و غرب با ریاست آمریکا، حماس را یک سازمان تروریستی به حساب می آورد اما آنها خودشان تروریست واقعی هستند و در حقیقت یک تروریسم دولتی دارند.

سفیر کوبا تصریح کرد: معتقدم همه باید صداهای مان را بلند نماییم و هنر خودرا نشان دهیم و همین مساله اهمیت حضور هنرمندان کشورهای آمریکای لاتین در ایران را نشان میدهد. برای من افتخار است که اینجا هستم و این شانس را داشتیم که از هنرمندان برتر آمریکای لاتین در نمایشگاه حاضر باشند.
سفیر کوبا با خطاب به برادران ایرانی خوداظهار کرد: کوبا با شماست و در این جنگ مقابل بی عدالتی کنار هم هستیم و تا آن زمان که متحدیم پیروز خواهیم شد.
آرس هنرمند کارتونیست کوبایی که از حاضران در نمایشگاه بود، به عنوان سخنران پایانی مراسم اظهار داشت: موجب افتخارم است که توانستم در این رویداد شرکت کنم. دوستی من با ایرانیان قدمت زیادی دارد و این سفر امتداد همکاریهای دراز مدت من با همکاران ایرانی ام است و از این که اینجا کنار شما هستم بسیار خوشحالم.

آرس هنرمند کارتونیست کوبایی
ایوان ارنستو لیرا گومز از ونزوئلا، خوزه ارتورو کمچز از مکزیک، اریستیدس گررو، رامیرو زادویا سانچز، بردی رودیگرز و آدن ایگلسیاز تولدو از کوبا، رائول فرناندو زولتا از کلمبیا، کینه و لویس کارلوس فرناندز از برزیل هنرمندان آمریکایی حاضران در مراسم افتتاحیه بودند.
در پایان مراسم نیز، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آمریکای لاتین» با حضور هنرمندان و حاضران در گالری های نه گانه موزه هنرهای معاصر تهران راه اندازی شد.