ردیف آوازی عبدالله دوامی منتشر شد؛ علاقه مندان خوانندگی این آلبوم را گوش کنند

ردیف آوازی عبدالله دوامی منتشر شد؛ علاقه مندان خوانندگی این آلبوم را گوش کنند

پیلانو: ردیف آوازی به روایت عبدالله دوامی عنوان یکی از تازه ترین مجموعه های تازه ارائه شده در بازار موسیقی است که بتازگی در دسترس مخاطبان و علاقه مندان موسیقی ایرانی قرار گرفت.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، «ردیف آوازی به روایت عبدالله دوامی» در زمینه موسیقی ردیف دستگاهی ایران عنوان مجموعه ای جدید است که بتازگی از طرف نشر «ماهور» دسترس مخاطبان قرار گرفت.
در این آلبوم که گردآوری ردیف های برعهده مرحوم فرامرز پایور از هنرمندان شاخص موسیقی ایرانی بود، رهام شیرمحمد خواننده و محمدرضا شیرمحمد نوازندگی سه تار را به عهده دارند.
درباره این آلبوم توضیح داده شده است: اجرای پیش رو برمبنای آوا نویسی استاد عبدالله خان دوامی توسط استاد فرامرز پایور (چاپ ۱۳۷۵) است. در مورد پیشینه اجرای این ردیف باید اظهار داشت که اجراهایی با نی جناب سیامک جهانگیری (۱۳۹۴) و همین طور آواز جناب محسن کرامتی (۱۳۹۵) و نیز نمونه هایی با تار جناب سیاوش ایمانی (۱۳۹۴ و ۱۳۹۷) قبلاً انجام شده است.
آشنایی ما با ردیف دوامی مربوط به زمان انتشار آن با صدای خود ایشان است که سال ها به فراگیری و درک آن همت گماردیم. البته از محضر استادان داریوش طلایی، محمدرضا لطفی و مجید کیانی که خود از شاگردان دوامی بوده اند، بهره برده ایم. با تاکید بر این دانش، نگارش پایور از ردیف دوامی مبنای این کار قرار گرفت و به مرور توانستیم، به قدر وسع خود جملات آوا نویسی شده در کتاب را در تطبیق با اجرای خود دوامی رمزگشایی نماییم و به ماهیت موسیقایی آن نزدیک تر شویم و در جستجوی موزیکالیته در لابه لای نت های ثبت شده حتی المقدور از هر مرجعی که در اختیار داشتیم استفاده کردیم. باید گفت این اثر حاصل نزدیک به ۲۰ سال فراگیری و تجربه اندوزی در حوزه ردیف است.
در این اثر تک تک گوشه ها، تحریرها و جملات را با اجراهایی موجود از خود دوامی و همین طور دیگر استادان بزرگ قدیم، طاهرزاده، اقبال آذر، سید احمد خان و همین طور ردیف میرزا عبدالله و آقا حسین قلی تطبیق دادیم، اهتمام بر آن شد که ادوات، تحریرها، جملات و گوشه ها عیناً مشابه با نزدیک به اجرائی که از دوامی موجود است اجرا شود و در حد بضاعت خود سعی کردیم شرط وفاداری به مکتب و شیوه دوامی را رعایت نماییم.

این اجرا از نظر ساختار و شیوه تطبیق با اجرای ضبط شده از دوامی چندان تفاوتی ندارد ولی در عین حال از حیث تعداد و اجرای تعدادی از گوشه ها که در اجرای عمومی دوامی موجود نیست با اجرای مفصل تر برخی جملات و تحریرها و نیز به جهت اشعار متفاوت حاوی مطالب جدیدی است.
اجرای حاضر از چند منظر دارای اهمیت است؛ به جهت اینکه جنبه آموزشی کیفیت شنیداری اثر را تحت تاثیر قرار ندهد، علاوه بر معرفی هر گوشه در ابتدای هر دستگاه با آواز، مقدمه ای با سه تار اجرا می شود. از طرف دیگر برای هنرجویانی که با ردیف آوازی دوامی و شیوه اجرای این هنرمند، که وام دار شیوه های آوازی موسیقی قدیم است، آشنایی دارند می تواند حاوی اطلاعات تکمیلی باشد.
معمولاً هنرجویان آواز کمتر با نت خوانی آشنایی دارند و سعادت بهره مندی از آوا نویسی برای آنها میسر نیست، بدین سبب این اجرا می تواند منبع مفیدی برای آنها به حساب آید. البته از آنجا که تمام اثر بصورت ساز و آواز اجرا شده است، بدین سبب می تواند منبع آموزشی مفیدی برای هنرجویان سازهای مختلف در فراگیری جواب آواز باشد. ضمن این که وجه تحقیقاتی دیگر این اثر جنبه ارتباط ماهوی با ردیف میرزا عبدالله و آقا حسین قلی است تا هنرجویانی که با ردیف میرزا عبدالله و آقا حسین قلی آشنایی دارند، شناخت بهتر و تکمیل تری از ردیف موسیقی ایرانی پیدا کنند.
نکته آخر این که بخش مهمی از زیبایی شناسی موسیقی ما یگانگی ساز و آواز است و تلاش ما برای بازسازی یک کارگان در همین راستا بوده است؛ زین رو برای احیایی این زیبایی شناسی، ساز و آواز را در این اثر همراهی کردیم، امید که راهگشای تعالی رهروان موسیقی ایرانی باشد و در حد بضاعت خود این مسیر را هموار کند.