در گزارش پیلانو مطرح شد؛ رئالیسم با ذات نگارگری ایرانی منافات دارد

در گزارش پیلانو مطرح شد؛ رئالیسم با ذات نگارگری ایرانی منافات دارد

پیلانو: امیرحسین آقامیری معتقد می باشد در یازدهمین دوسالانه نگارگری، بخش آثار طبیعی و رئال اضافه شده است که بسیار به نگارگری لطمه می زند و با ذات نگارگری ایرانی منافات دارد.

امیرحسین آقامیری هنرمند نگارگر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ی یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران توضیح داد: یکی از خاصیت های خوب نگارگری ایرانی این است که ریشه در عرفان و فرهنگ دینی ما دارد و در حقیقت متعلق به عالم معنا و وصال است و از عالم مادی بری شده است. کتاب های بسیاری توسط پژوهشگران و حتی پژوهشگران خارجی در این مورد نوشته اند. حسن نگارگری ایرانی این است که توانسته از عالم زمینی خودش را جدا کند و به عالم بالاتر تعلق پیدا کند. اما در مورد جشنواره ها و دوسالانه نگارگری، نکته ای که همیشه به آن توجه و نسبت به آن انتقاد هم دارم این است که متأسفانه هم اکنون همه چیز برعکس شده و همه فکر می کنند هر چقدر رئال تر و جسمانی تر کار کنند و به واقعیت نزدیک شوند، کاری بهتر ارائه کرده اند در صورتیکه این ضعف نگارگری ما شمرده می شود و متأسفانه در داوری جشنواره ها و حتی انتخاب دوسالانه های نگارگری به این نکته توجه نمی کنند.
وی اظهار داشت: به اعتقاد من، داوران فکر می کنند وقتی یک اثر نگارگری، جزییات چهره، اندام یا از جزییات زیاد برخوردار باشد و به صورتی به واقعیت نزدیک تر باشد، باید به این کار که گمان می کنند قوی است، نمره دهند و اگر ندهند مورد بازخواست قرار می گیرند اما فکر می کنم باید این مورد را جز با اهمیت ترین آیتم اصلی در داوری ها در نظر گرفت و با حفظ اصالت و ارزش های واقعی نگارگری، بتوانم نوآوری داشته باشیم و اگر قرار باشد نوآوری، سبب دور کردن ماهیت نگارگری از هویتش باشد، این واقعاً ارزشی ندارد.
آقامیری همین طور به برگزاری نمایشگاه های نگارگری اشاره و بیان کرد: برگزاری نمایشگاه های دوسالانه نگارگری، سلامت در زمینه مدیریت و داوری می طلبد که موجب انگیزه به هنرمندان می شود چونکه هنرمندان طی دو سال از جان مایه می گذارند و تلاش زیادی می کنند و پس از دو سال با سوءمدیریت و نداشتن سلامت در داوری ها مواجه می شوند و می بینند جای اثر آنها، اثری که قابلیت های حضور در یک نمایشگاه یا دوسالانه را نداشته، گرفته است و حق آنها پایمال می شود.
وی اشاره کرد: در بخش داوری های دوسالانه نگارگری فکر می کنم باید کمی تجدیدنظر شود و سختگیری ها بیشتر شود تا هر طور که می شود داوری نشود. علاوه بر مبانی رنگ، فرم و طراحی که برای همه کارها مشخص است، شاخصه هایی برای آثار نگارگری متفاوت می باشد. به اعتقاد من تا سلامت داروی ها تثبیت نشود، هنرمند انگیزه ای برای وقت گذاشتن و خلق اثر ندارد تا حقش پایمال شود.
این هنرمند نگارگر بر آفت تکرار در نگارگری اصرار کرد و اظهار داشت: بزرگترین آفت در هنر، تکرار است و دیده می شود سالیان سال است درحال کار گل و مرغ هستند و هر کسی لطیف تر و ملیح تر کار کرد، بیشتر دیده می شود در صورتیکه به اعتقاد من باید به روز و با مبانی فکری و علمی پیش برویم. در عین این که اصالت ها را حفظ می نماییم باید خلاقیت و نوآوری داشته باشیم.
آقامیری در آخر بیان کرد: این یکی از ضعف های بزرگ در دوسالانه های نگارگری است که همه کارهای تکراری در نمایشگاه حاضر است. البته در دوسالانه یازدهم، بخش آثار طبیعی و رئال اضافه شده است که آن هم بسیار به نگارگری لطمه می زند و با ذات نگارگری ایرانی منافات دارد.
یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران شنبه ۱۳ اسفندماه در حالی در مؤسسه صبا شروع به کار کرد که در این نمایشگاه ۲۲۱ اثر از ۱۵۲ هنرمند در گرایش های تذهیب، نگارگری، گل و مرغ و طراحی نگارگری به معرض نمایش گذاشته شده است. از میان ۲۲۱ اثر، ۷۷ اثر از ۵۵ هنرمند در گرایش تذهیب، ۲۳ اثر از ۱۲ هنرمند در گرایش طراحی نگارگری، ۶۳ اثر از ۴۳ هنرمند در گرایش گل و مرغ و ۵۸ اثر از ۴۰ هنرمند در گرایش نگارگری، روی دیوار رفته و همین طور ۳۱ اثر نیز از هنرمندان مدعو به نمایش درآمده است. فرصت بازدید از نمایشگاه این دوره دوسالانه که تا ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲ بود، تا ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ تمدید گردید. یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران روز ۷ اردیبهشت ماه پایان می پذیرد. علاقه مندان جهت بازدید از آثار منتخب نگارگران حاضر در دوسالانه یازدهم می توانند تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت امسال، همه روزه (به جز روزهای ۲۳ فروردین و ۱ تا ۳ اردیبهشت) از ساعت ۱۰ الی ۱۸ به مؤسسه صبا فرهنگستان هنر، واقع در خیابان ولی عصر (عج)، نرسیده به تقاطع طالقانی مراجعه کنند.

منبع: