توضیحاتی درباره برنامه استعدادیابی تلویزیون برای موسیقی نواحی

توضیحاتی درباره برنامه استعدادیابی تلویزیون برای موسیقی نواحی

پیلانو: دبیر جشنواره استعدادیابی «نوترانه» در شبکه شما، از رسالت تولید چنین برنامه ای در تلویزیون، با تمرکز بر موسیقی نواحی گفت.
سیدحمیدرضا حسینی در توضیح این جشنواره به ایسنا اظهار داشت: جشنواره «نوترانه» که در دل برنامه «هفت ترانه» پخش می شود، در پی کشف استعدادهای جوان از میان علاقه مندان و هنرمندان موسیقی بومی و نواحی کشور است. موسیقی یکی از عناصر تولید برنامه های رادیویی و تلویزیونی است و سازمان صداوسیما نیز ماموریت تولید در بخش های فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی و…. دارد. در همین راستا به موسیقی نیز همیشه توجه ویژه ای می کند.
وی ادامه داد: موسیقی یکی از عناصر برنامه سازی است و ساختار و گونه های متنوعی دارد. موسیقی محلی و نواحی یکی مهم ترین و اصیل ترین گونه های موسیقی است و در وهله بعدی، موسیقی سنتی قرار دارد که البته در نسل های جدیدتر پاپ و موسیقی های وارداتی به آنها اضافه شده است. آن چه که به هویت ما مربوط می شود، اشعار فولکلور و موسیقی محلی هستند که در نقاط مختلف و خصوصاً در نقاط مرزی کشور شکل گرفته اند و نسل به نسل تا کنون رسیده اند.
داور جشنواره «نوترانه» به صحبت هایش افزود: خوشبختانه موسیقی محلی ما در تحولات روزگار و تهاجم فرهنگی فراموش نشده است. البته که قسمتی از آن شاید مهجور باشد اما ما تلاش می نماییم تا آن بخش که برای رادیو و تلویزیون هم مناسب می باشد را کشف و پخش نماییم.
حسینی با اشاره به رسالت «نوترانه» ذکر کرد: برای اجرای برنامه استعدادیابی، ارزشمندترین رکن آن، نیروی انسانی یا همان هنرمندانی است که بتوانند این موسیقی ها را باکیفیت خوب و مناسب و باتوجه به تنوع سلیقه ها اجرا کنند. ما به دنبال شناسایی استعدادهای جدید هستیم تا آنها را به مردم معرفی نماییم و تخصصی تر به هنرشان ادامه دهند. در نهایت همه این افراد می توانند اساتید نسل های بعدی و پاسدار هنر موسیقی این مرز و بوم شوند.
وی درباره نقش تلویزیون در جایگاه یک رسانه همگانی تشریح کرد: جدا از تمرین و پژوهشی که شرکت کننده ها یا علاقه مندان باید انجام دهند، رسانه دو وظیفه مهم دارد؛ معرفی شخص هنرمند و پخش آثار او. معرفی و پخش مناسب در کنار کیفیت مطلوب اثر، بسیار حائز اهمیت می باشد.
دبیر جشنواره «نوترانه» درباره میزان استقبال شرکت کنندگان اظهار داشت: استقبال علاقه مندان از برنامه «نوترانه» بیش از انتظار ما بود برای اینکه تبلیغات و فراخوان زیادی برای جذب شرکت کنندگان منتشر نکرده بودیم. در زمینه موسیقی اقوام، قرار نیست قومیتی بر قوم دیگر برتری داشته باشد و ما فقط تلاش می نماییم بدون مقایسه، اثر خوب و با کیفیت هر قوم را به مخاطب بشناسانیم.
وی افزود: از میان افرادی که اثرهایشان را جهت شرکت در «نوترانه» ارسال کرده بودند، ۲۰۰ نفر انتخاب شدند و هر کدام از آنها را دعوت کردیم تا در شهرک سینمایی غزالی، اجرای جداگانه ای داشته باشند. در بین آنها، افرادی که کارت طلایی یا نقره ای می گرفتند وارد مرحله داوری شدند و الان ۴۰ نفر را در این مرحله داریم.
حسینی در ادامه تصریح کرد: اگر اطلاع رسانی بیشتری در امتداد برگزاری چنین برنامه ای شکل می گرفت، بی گمان افراد بیشتری هم شرکت می کردند. همانطور که در مناطق مختلف ایران گویش های متنوعی وجود دارد، به همان شکل هم برای مردم آن مناطق، میراث شنیداری شان شامل ساز، آواز، نوحه، نغمه و… اهمیت و رونق بسیاری دارد. این را هم بگویم که باتوجه به اطلاع رسانی محدودی که داشتیم، جمعیت خوبی در «نوترانه» گرد هم آمده است.
او در آخر بیان کرد: ساخت چنین برنامه هایی سبب می شود تا افرادی که فرصت به تهران آمدن ندارند و ناشناخته مانده اند، رشد کنند و دیده شوند. هر کدام از این جشنواره ها، به سهم خودش استعدادهایی را کشف و معرفی می کند تا علاقه مندان هم مشتاق شوند. البته برنامه «نوترانه» تلاش دارد در زمینه محتوا و معرفی موسیقی نواحی، افق های روشن تری را به هنرمندان نشان دهد تا کار هنری همراه با حس خوب و بستر نمایشی که دارد، اثر آموزنده ای هم باشد.

منبع: