گشتی در نمایشگاه عكس پنج اینجا وامدار تک درخت 500 ساله عباس کیارستمی است

گشتی در نمایشگاه عكس پنج اینجا وامدار تک درخت 500 ساله عباس کیارستمی است

این جایزه وامدار تک درختی است که در حومه ی دماوند واقع در روستای آرو حدود ۵۰۰ سال ریشه دوانده است. این درخت هرساله در فصول مختلف، سوژه ی تصاویر عباس کیارستمی بوده است. تصاویر این درخت در گالری های مطرح جهان همچون ژرژ پُمپیدو در پاریس و موزه هنرهای معاصر نیویورک به معرض نمایش گذاشته شده است. «عکس پنج» نمایشگاهی است که در جهت برگزاری این جایزه، این روزها در گالری شیرین درحال برگزاری است و تا هفتم مهرماه هم ادامه دارد.
خبرنگار ایسنا با حضور در گالری شیرین و گشتی در این نمایشگاه، گزارشی از مشاهدات خویش را عرضه کرده است.
در توضیح نمایشگاه گروهی «عکس پنج» آمده است: «جایزه بین المللی عکس پنج یک رویداد بین المللی در حوزه عکس و ویدئوآرت است که قصد آن ایجاد پل ارتباطی بین کشورهای مختلف جهان و تبادل اندیشه و فرهنگ های مختلف با این سرزمین پهناور است. این جایزه وامدار تک درختی است که در حومه ی دماوند واقع در روستای آرو حدود ۵۰۰ سال ریشه دوانده است. این درخت هرساله در فصول مختلف سوژه ی تصاویر عباس کیارستمی کارگردان و عکاس بین المللی قرار گرفته است. تصاویر این درخت در گالری های مطرح جهان همچون ژرژ پمپیدو در پاریس و موزه هنرهای معاصر نیویورک به معرض نمایش گذاشته شده است. این تک درخت حدود دو سال پیش توسط مهدی شادی زاده عکاس و مستندساز و بنیانگذار جایزه عکس پنج به ثبت رسیده است و برای تجلیل هر ساله از این سمبل فرهنگی و نمادین که بهترین اثر و یادآور این کارگردان و عکاس بزرگ است، دلیلی بر بنیان این جشنواره بوده است. نام «۵» برگرفته شده از فیلم «۵» ساخته عباس کیارستمی است، این فیلم که در سال ۲۰۰۳ میلادی ساخته شد، در برگیرنده ی پنج نمااست، که هر کدام به صورت متوسط دارای زمانی در حدود ۱۶ دقیقه هستند. نام پنج در اواخر سال ۱۳۹۹ توسط شورای سیاستگذاری برای این جشنواره انتخاب گردید.
گالری شیرین مفتخر است برای نخستین بار در ایران میزبان نمایش تصاویر منتخب این رویداد باشد.»
این نمایشگاه که در دو طبقه درحال برگزاری است، تصاویر عکاس های ایرانی و خارجی را به معرض نمایش گذاشته است که همگی در چارچوب چاپ دیجیتال فوجی فیلم هستند. مهدی شادی زاده، هنرمند و دبیر این نمایشگاه در توضیح این نوع از چاپ می گوید: «اتفاقی که شاید سال جاری و در این دوره شانس خیلی خوبی بود، آشنایی ما با نمایندگی فوجی فیلم در ایران بود. فوجی فیلم هم جایزه جشنواره ما را داد و هم یکی از با کیفیت ترین کاغذهایی که تولید می کنند را در اختیار ما قرار دادند و ما هم پذیرفتیم. در نهایت هم چاپ عکس ها با کاغذهای فوجی فیلم صورت گرفت.»
این هنرمند در ادامه تصریح کرد: «عکاسی با دوربین های مختلفی انجام شده است اما چاپ عکس ها با کاغذهای فوجی فیلم بوده است.»
نمایشگاه عکس پنج که برخلاف دوره گذشته آثار کمتری با مبحث کرونا در آن به چشم می خورد در طبقه اول به نمایش آثار هنرمندانی مثل مصطفی مرتضوی، محمدرضا رجایی مقدم، کیهان محمدی و سایر هنرمندان اختصاص دارد.
«پرسه در مه» نام اثر کیهان محمدی است که در این طبقه در معرض دید قرار داده شده است. وی در توضیح این اثر به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: «من روزهایی که هوا خیلی بد می شود عاشق عکاسی کردن می شوم و آن لحظاتی که شاید هیچ کس از خانه بیرون نرود من در خلوت و تنهایی در مناطقی از کردستان به عکاسی می روم. روزی که «پرسه در مه» را عکاسی کردم هم هوا مه آلود بود و چند سگ در آن مکان درحال پرسه زنی بودند و در اطراف یک خانه مخروبه که چند درخت هم داشت کلاغ ها درحال پرواز بودند. سگ هایی که در آن لحظه درحال پرسه زنی برای شکار کلاغ ها بودند، من را به این اسم رساندند.»
«پرسه در مه» اثری از کیهان محمدی

منبع: