آثار نقاشی قهوه خانه ای روی دیوار رفت

آثار نقاشی قهوه خانه ای روی دیوار رفت

پیلانو: نمایشگاه آثار نقاشی قهوه خانه ای با موضوع «خیالی نگاری عاشورایی» که روز جمعه ـ بیست و دوم مرداد ماه ـ افتتاح شد، اکنون درحال برگزاری است.
به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، سالهای سال باورهای مذهبی در مکان های عمومی چون حسینیه ها، تکایا و قهوه خانه ها توسط مداحان و نقالان و واعظان منتشر می شد، هر یک از این افراد آنچه در باورشان بود با شیوه های آمیخته به هنر و ادبیات و چاشنی احساس و مبالغه، به مردمی که گوش تا گوش نشسته بودند و چشم به دهان آنها دوخته بودند عرضه می کردند.
نقاشان خیالی نگار نیز در این اماکن قلم به دست گرفته و آنچه از روایات می شنیدند، در ذهن پرورانده و به تصویر می کشیدند.
چندی است که سبک و شیوه نقاشی قهوه خانه ای با تاکید بر میراث گذشتگان احیا شده و هنرمندان جوان آثاری به شیوه قهوه خانه ای با مضامین آئینی و نظایر آن خلق کرده اند. بدین جهت به مناسبت ماه محرم شماری از نقاشی های قهوه خانه ای (خیالی نگاری) عاشورائی از آثار «نرگس عشقی» از روز جمعه، بیست و دوم مرداد ۱۴۰۰ در کافه فلسفه به معرض نمایش گذاشته شده است.
علاقه مندان می توانند همه روزه از ساعت ۱۰صبح الی ۲۲ از این نمایشگاه در محل کافه کتاب فلسفه واقع در خیابان نوفل لوشاتو نرسیده به چهارراه امیر اکرم بازدید کنند.

منبع: