در گزارش پیلانو مطرح شد؛ انتقادات صریح یك تهیه كننده موسیقی از دولت تدبیر

در گزارش پیلانو مطرح شد؛ انتقادات صریح یك تهیه كننده موسیقی از دولت تدبیر

پیلانو: مدیرعامل مجمع صنفی ناشران موسیقی ایران با اشاره به روند فعلی برنامه ریزی برای کنسرت ها و اجراهای زنده موسیقی، سیاست های دولت و ستاد ملی مقابله کرونا در این عرصه را تبعیض آمیز ارزیابی کرد.

محسن رجب پور تهیه کننده و مدیرعامل مجمع صنفی ناشران موسیقی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن انتقاد از برخی سیاست های دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا در برخورد با کارهای اصناف مختلف حوزه موسیقی طی ماه های اخیر اشاره کرد: این یک واقعیت اجتناب ناپذیر است که بعد از شیوع ویروس کرونا همه کارهای فرهنگی هنری دنیا به بن بست کامل رسید. از طرف دیگر دراین زمینه انتقاداتی هم به عملکرد دولت خصوصاً وزارت بهداشت و ستاد کرونا وجود داشته که دراین زمینه برخی تنبلی ها و تاخیرها در حوزه حمایت صورت گرفته که می توانیم به آن بپردازیم. اما به جز این موارد نکته مهم دیگری که می تواند به شدت مورد توجه قرار گیرد بحث تسهیلات مالی است که اکنون در خیلی از کشورها به صورتی گسترده به تمام اصناف هنری با نگاه ویژه پرداخت می شود. وام های کم بهره ای که هم به اشخاص حقیقی و هم به اشخاص حقوقی اعطا شده و به قدری دربرگیرنده شرایط درست و اصولی و آسان است که دغدغه اهالی موسیقی را به حداقل رسانده است.
وی اضافه کرد: در همین کشورها اگر یک شرکت تولید و تهیه آثار موسیقایی درخواستی برای تسهیلات داشته باشند، فضا به شکلی مدیریت شده که در کوتاه ترین زمان ممکن این تسهیلات به فرد یا موسسه درخواست کننده وام پرداخت می شود تا این چرخ معیوب موسیقی در ایام کرونائی به حرکت خود ادامه دهد و حداقل با این بودجه کارمندان آن موسسه حقوقی را دریافت نمایند. اما در کشور ما ماجرا به شکلی دیگر است. متاسفانه حالا ما هنرمندانی در حوزه موسیقی کشورمان داریم که در بدترین شرایط مالی قرار دارند اما متاسفانه دولت کمترین توجه را به این عزیزان داشته است. به همین دلیل طبق تازه ترین آمار، متاسفانه باید گفت تنها سه درصد از هنرمندان ما در حوزه های مختلف موسیقی درآمد مالی داشته اند و بقیه در وضعیت نامطمئنی به کارهای شغلی خود پرداخته اند. این مساله حتی در حوزه موسیقی پاپ هم دیده می شود و فعالان این عرصه نه فقط از این شغل درآمدی ندارند بلکه هیچ نوع حمایتی نیز از آنها نشده و ما در طول این مدت شاهد تعطیلی خیلی از موسسات و شرکت هایی هستیم که بدون کوچک ترین حمایتی بطور کامل تعطیل شده اند.
دولت کمر بخش خصوصی را در موسیقی شکست
رجب پور اظهار داشت: موسیقی یکی از هنرهایی است که مانند حوزه هایی چون سینما و تئاتر از هیچ حمایت مالی دولتی برخوردار نیست و خیلی از کارهای این عرصه زیر چتر حمایتی بخش خصوصی به حیات خود ادامه داده است. اما در همین چارچوب و با وجود تمام موانعی که دراین زمینه وجود دارد، فضا به شکلی شده که دولت کمر بخش خصوصی را در حوزه موسیقی را شکسته و هیچ نوع حمایتی در ایام کرونائی انجام نمی دهد و ای کاش شرایط به شکلی هدایت می شد که موانع این چنینی از سر راه فعالان این عرصه خصوصاً در ایام کرونائی برداشته می شد. همین چند شرکتی که با هزار زور و بدبختی توانسته خودرا سرپا نگه داشته و از کارمندانش عذرخواهی نکند، هیچ کمکی از نهادهای دولتی ندارند و با آنکه بارها و بارها فرم های زیادی را پر کردیم اما به قدری با شرایط پیچیده ای مواجه شدیم که هم دربرگیرنده میزان کم تسهیلات بود هم مجاری دریافت وام را به قدری سخت و دشوار کرده بود که من فکر می کنم کمترین تعداد از فعالان حوزه موسیقی موفق به دریافت این تسهیلات شده باشند.
دولت کمر بخش خصوصی را در حوزه موسیقی را شکسته و هیچ نوع حمایتی در ایام کرونائی انجام نمی دهد و ای کاش شرایط به شکلی هدایت می شد که موانع این چنینی از سر راه فعالان این عرصه خصوصاً در ایام کرونائی برداشته می شد مدیرعامل مجمع صنفی ناشران موسیقی ایران در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع لغو معافیت های مالیاتی نیز اشاره نمود و توضیح داد: توقع فعالان عرصه موسیقی در ایام کرونائی این بود که دولت بجای این که باری را از دوشمان بردار، این دفعه را سنگین تر نکند. واقعاً برای من جای تعجب است که چرا در این شرایط کرونائی باید معافیت مالیاتی هنرمندان و شرکت های موسیقی برداشته شود و به این چارچوب تمام و کمال بعنوان یک محصول تجاری نگاه کنند.
رجب پور اشاره کرد: گل سرسبد این نگاه تبعیض آمیز هم در شرایطی اتفاق افتاده که دوستان سینما و تئاتر را در گروه دو مشاغل قرار دادند اما موسیقی همچنان در گروه سه قرار گرفته است. پرسش من این است با در نظر گرفتن رعایت پروتکلهای بهداشتی تالارهای اجرای تئاتر و سینما، فرق مخاطبان موسیقی چیست که این صنف نباید در گروه قرار گیرد؟ مگر می شود آن عزیزی که مشغول تصمیم گیری در این حوزه می باشد این تدبیر را نداشته باشد که موسیقی را از این رده های هنری خارج کند؟ چرا مایی که تا حالا باری روی دوش دولت نداشتیم باید در معرض این نگاه تبعیض آمیز باشیم؟ چرا دوستان به اهالی موسیقی با نگاه متفاوت و توام بیگانگی می نگرند؟ آیا ما غیرخودی هستیم؟
می دانید در این دو سال چه بلایی سر هنرمندان آمده است؟
این تهیه کننده شناخته شده موسیقی با اشاره به نزدیک شدن به فضای انتخاباتی اظهار داشت: این روزها به تنور انتخابات نزدیک شده ایم و فکر می کنم نخستین گروهی که مورد توجه و توقع قرار می گیرند، همین صنف موسیقی است. ولی آیا دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا تا حالا به این فکر کرده اند که در این دو سال کرونائی چه بر سر هنرمندان آمده است؟ آیا فکر کردند که تا به امروز چه کارهایی را برای اهالی موسیقی انجام داده اند؟ آیا به این مساله فکر کرده اند که برای پرداخت یک وام با بهره چه شرایطی را برای همکارانم به وجود آورده اند؟ آیا دوستان تا به امروز به این فکر کردند که کدام از هنرمندان موسیقی برایشان از طرف دولت کاری انجام شده است؟ در هر صورت این تبعیض ها برای ما بسیار ناخوشایند است و ما بارها بوسیله نامه نگاری اعتراض خودمان را اعلام کردیم و امیدواریم دولت تدبیر در ایام آخر فعالیت خود تدبیر درستی را اتخاذ کند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره ارزیابی خود پیرامون برگزاری کنسرت آنلاین و اجراهای زنده در ایام کرونائی اشاره کرد: برگزاری کنسرت اینترنتی در ایام ابتدایی کرونا می توانست بعنوان یک تسکین دهنده و مرهم کوچک هم برای اندک فعالیت و انگیزه هنرمندان و هم مخاطبان دو آتشه موسیقی و خوانندگان مطرح مورد توجه قرار گیرد. ولی آنچه که می تواند بعنوان نقطه مقابل این موارد مورد بررسی بیشتری قرار گیرد، بحث کنسرتهای موسیقی است که واقعاً مانند سینما نیست. پروسه برگزاری کنسرت یک فعالیت زنده و پویاست که پویایی خودرا از تماشاگر مقابلش دریافت می کند. این در حالیست که آثار موسیقایی یک هنرمند یا گروه پیش از برگزاری کنسرت در قالب آلبوم، تک آهنگ یا نماهنگ پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. پس مردمی که برای تماشای کنسرت مراجعه می کنند، آمده اند تا اثر از قبل تولید هنرمند مورد علاقه خودشان را در هم جواری با خواننده مورد نظر ببینند و بشنوند. اما به اعتقاد من کنسرت آنلاین همانند گوش دادن یک موسیقی از روی سی دی است منتها با این تفاوت که آن موسیقی تصویر دارد. پس تفاوت جدی با خود آلبوم موسیقی ندارد و من فکر می کنم فقط یک مسکن زود گذر بوده که کاربرد جدی هم ندارد.

منبع: