یک هنرمند صنایع دستی: مدت هاست که صنایع دستی به حاشیه رفته است

یک هنرمند صنایع دستی: مدت هاست که صنایع دستی به حاشیه رفته است

پیلانو: یک هنرمند صنایع دستی درباره وضعیت صنایع دستی در ایام کرونایی، بر این باور است که وضعیت تولید و فروش صنایع دستی نسبت به قبل نامساعد شده است و این در حالیست که معاونت صنایع دستی نیز به هنرمندان این حوزه کمکی نمی نماید.
ابوالفضل رشوانلو، هنرمند قلمزن در شهر گرگان در گفت وگویی با ایسنا درباره وضعیت این روزهای هنرمندان صنایع دستی باتوجه به کساد بازار فروش این حوزه به دنبال انتشار ویروس کرونا، اظهار نمود: این روزها وضعیت صنایع دستی بسیار بد شده است. همانطور که می دانید بیشتر فروش صنایع دستی برای شب عید و تابستان است و در سایر روزهای سال بیشتر کارها سفارشی هستند.
او افزود: با توجه به این که امسال سفارش های عید کنسل شدند، نمایشگاه ها تعطیل شدند و میزان سفارش ها خیلی کم شده بود عملا بازار این حوزه از کار افتاد. همین طور نوسان قیمت مواد اولیه در ایام کرونایی از دیگر مشکلات هنرمندان صنایع دستی در این روزها است که نمی توانند مواد اولیه تهیه و قیمت قطعی برای محصولاتشان مشخص کنند. بعنوان مثال ما در شهر گرگان برای تولید محصولات قلمزنی مواد اولیه نداریم و اغلب این مواد اولیه از اصفهان بعنوان پایگاه اصلی تامین می شود. قبل از کرونا مشکلی نداشتیم، اما الان به سبب نوسانات قیمت امکان تهیه خیلی مشکل شده است.
این هنرمند صنایع دستی همین طور درباره اینکه معاونت صنایع دستی در شرایط فعلی چه کمکی به هنرمندان این حوزه می کند، اشاره کرد: از قبل از ایام کرونا نیز معاونت صنایع دستی برای هنرمندان این عرصه کار خاصی انجام نمی داد. البته این مساله فقط گله من نیست، بلکه حرف بسیاری دیگر از هنرمندان است. از زمانی که صنایع دستی زیرمجموعه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری شد و چه الان که این نهاد، وزارتخانه شده است صنایع دستی به حاشیه رفت و تمام بودجه این نهاد صرف گردشگری و میراث می شود.
رشوانلو تصریح کرد: تنها کاری که برای هنرمندان صنایع دستی انجام می دهند این است که به بعضی از هنرمندان آن هم با شرایط خاص وام تعلق می گیرد و جالب است که حتما مبلغ وام باید برای خرید ابزار و مواد اولیه صرف شود؛ این در صورتیکه شرایط وام برای همه هنرمندان کاربرد یکسانی ندارد.
او با تاکید بر اهمیت فروش محصولات و رونق بازار فروش اشاره کرد: طبیعتا وقتی فروشگاه ها تعطیل باشند میزان تولید و عرضه نیز کاسته می شود. از طرف دیگر وضعیت صادرات هم اصلا خوب نیست. متأسفانه با تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد مواد اولیه گران شده، قیمت محصولات افزایش یافته و توانایی مردم برای خرید صنایع دستی کم شده است.
رشوانلو بیان کرد: در این میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید بازار فروش را برای عرضه محصولات هنرمندان خصوصاً آن هایی که در شهرستان ها حضور دارند فراهم و حتی زمینه را برای فروش مجازی محصولات در خارج از کشور نیز آماده کند.
این هنرمند صنایع دستی تاکید کرد: هم اکنون تمام مسئولیت ها از تهیه مواد اولیه گرفته تا تولید، عرضه و فروش به عهده هنرمندان است و این در حالیست که ما که هنرمندان خُرد هستیم و کارگاه های کوچک داریم و نمی توانیم بخش بازرگانی را به عهده بگیریم؛ چونکه تولید صنایع دستی خوب واقعا فرآیندی زمان بَر است و افزایش قیمت دارد، اما متأسفانه از آن طرف بازار فروش خوبی وجود ندارد و ما نه فرصت و نه توانایی بهبود وضعیت بازرگانی این عرصه را نداریم. امروز کسانی در عرصه صنایع دستی سود می برند که پول دارند، می توانند محصولات ارزان بخرند و چند برابر قیمت به فروش برسانند. در واقع سود واقعی را فروشنده می برد و نه تولیدکننده و هنرمندان.
رشوانلو در آخر تصریح کرد: متأسفانه مدت ها است که صنایع دستی به حاشیه رفته و در زمینه تولید و فروش لطمه های بسیاری دیده است. امروز هنرمندان صنایع دستی نه در حوزه آموزش و نه در عرصه تولید محصول امکان درآمدزایی ندارند.

منبع: