در گزارش پیلانو مطرح شد: مجسمه هایی که راوی رنج و امید شدند

در گزارش پیلانو مطرح شد: مجسمه هایی که راوی رنج و امید شدند

پیلانو: کیوان بیرانوند هنرمند مجسمه سازی که همه آثارش با مبحث کولبرها در گالری آرت سنتر باغ، فروش رفته است، ناامیدی را دریچه جدیدی برای ساخت مجسمه های کولبر دانست.

کیوان بیرانوند هنرمند مجسمه ساز که نمایشگاه آثارش امروز اول بهمن ماه در گالری آرت سنتر باغ تمام می شود، درباره ایده این نمایشگاه و پرداختن به کولبرها به خبرنگار مهر اظهار داشت: شاید در هیچ زمانی و در هیچ جای دنیا عدالت مطلقی وجود نداشته باشد و همیشه در طول تاریخ و جغرافیا شرایط و امکانات برای همه مردم یکسان نبوده باشد، اما برای من که در شهرستان بودم و هر هفته با کوله باری از مجسمه باید به محضر استاد تناولی می آمدم و آموزش می دیدم، این کار کاری سخت و طاقت فرسا بود. من آدمی نبودم که به راحتی شکست بخورم و پا پس بکشم، ولی بعضی اوقات بخصوص وقتی که از لحاظ جسمی صدمه دیدم ناامیدی بر من غلبه کرد و تنها تشویق ها و دلگرمی های استاد تناولی بود که به من انرژی می داد و من را به تلاش و کوشش باردیگر وامی داشت. نخستین ایده کولبر من از همین تفکرات و مواجهه با ناامیدی ها شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: من همیشه برای خواسته هایم تلاش می کردم و می جنگیدم ولی در یک برهه زمانی به علت صدمه جسمی که از کار زیاد دیده بودم، کاملاً ناامید شدم ولی همان ناامیدی دریچه جدیدی برای ساخت مجموعه کولبر شد.
بیرانوند در ادامه توضیح داد: ما انسان ها شکست می خوریم ولی شکست را نمی پذیریم. نخستین کولبر، خود من بودم اما با نگاهی دقیق تر به جامعه ام، شرایط را برای بیشتر آنان سخت تر از خود دیدم؛ مردمانی که سختی های من در مقایسه با آنان هیچ بود. مردمانی شریف که برای سیر کردن شکم خانواده هایشان جان خویش را به خطر می اندازند و با سنگین ترین بارها سخت ترین راه ها را بر بلندای کوه های زاگرس طی می کردند.
وی با اشاره به اینکه نتوانسته نسبت به مبحث کولبرها بی تفاوت باشد، اظهار داشت: این مورد دغدغه ذهنی و حرف دل من شد و بنابراین هنر من هم نباید چیزی غیر از دغدغه من باشد، پس به ساخت دغدغه ها و این درد مشترک پرداختم و این درد را فریاد زدم. چند سالی است که کولبرها را مبحث جدید کارم قرار داده ام. کوله ای که جزئی از وجود این انسان ها شده است انگار از روز تولد با آن به دنیا می آیند و با آن باید بمیرند.

این هنرمند مجسمه ساز درباره تکنیک کارش هم توضیح داد: ۱۵ مجسمه کولبر در گالری آرت سنتر به نمایش گذاشتم که در ساخت آنها از تکنیک ریخته گری برنز استفاده کردم. برنز یکی از متریال هایی است که همیشه و در طول تاریخ به علت استقامت و زیبایی خاص خود مورد علاقه هنرمندان بوده است. این فلز وقتی که با اسید پتینه می شود رنگ ها و بافت های مختلفی نمایان می کند و رنگ تیره ای که در اثر پتینه کردن به دست می آید برای القای مفهوم و معنای کارهای من مناسب تر به نظر می رسید. مبحث رساله کارشناسی ارشد من بررسی مفرغ های لرستان و مقایسه آن با آثار برانکوزی بود. مسلماً این مورد و حتی آثار استاد تناولی و جایی که به آن تعلق دارم بر شیوه و فضای کاری من تأثیرگذار بوده است ولی تلاش داشتم به بیان شخصی در دفرماسیون و ساده کردن فرم در کارهایم برسم.
وی اظهار داشت: بسیاری از دوستانم، مجموعه جدید من را تلخ می دانند اما این مجموعه با وجود اینکه تلخ است، ولی تلاش به منظور زندگی در سخت ترین شرایط ممکن را نشان داده است.
بیرانوند در انتها از فروش ۱۵ مجسمه کولبری که در این نمایشگاه از ۲۰ دیماه به معرض نمایش گذاشته بود، اطلاع داد و اضافه کرد: این مجسمه ها از ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بودند که همگی فروخته شدند.
به گزارش پیلانو به نقل از مهر، نمایشگاه مجسمه ها و آثار حجمی کیوان بیرانوند با مبحث کولبرها، از ۲۰ دیماه در گالری آرت سنتر باغ راه اندازی شد و امروز اول بهمن ماه به کار خود آخر می دهد.
عکس ها: میلاد بهشتی