۴۰ برگزیده در جشنواره هنر مقاومت چرا قید جهانی از عنوان جشنواره حذف شد؟

۴۰ برگزیده در جشنواره هنر مقاومت چرا قید جهانی از عنوان جشنواره حذف شد؟

پیلانو: مسعود نجابتی دبیر کل پنجمین جشنواره هنر مقاومت به همراه دبیران بخش های دهگانه این رویداد به تشریح تغییرات صورت گرفته در پنجمین دوره جشنواره پرداختند و «جوان گرایی»، «تغییر رویکردها» و «اضافه شدن بخش های جدید» را مهم ترین این تغییرات دانستند.
به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، مسعود نجابتی ـ دبیرکل این جشنواره ـ با اشاره به تغییرات جشنواره پنجم نسبت به دوره های قبل، اظهار داشت: در این دوره رشته هایی را به سایر رشته ها اضافه کردیم تا در تقارن با چهلمین سال انقلاب کار ویژه ای در جشنواره انجام دهیم.
او درباره حذف قید «جهانی» از عنوان جشنواره اظهار نمود: سازمان بسیج مستضعفین بعنوان حامی جشنواره، روی فرهنگ سازی در داخل کشور تمرکز دارد، ضمن اینکه مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت ارز یکی دیگر از دلایل حذف این قید بود. همینطور از ظرفیت شعبه های بسیج هنرمندان، هیأت های کشور، مساجد و حوزه های هنری استفاده و آثار را در تمام کشور اکران می نماییم.
دبیرکل پنجمین جشنواره هنر مقاومت در نشست خبری پنجمین دوره این جشنواره که قبل از ظهر امروز (دوشنبه اول مرداد) در مجموعه فرهنگی هنری اسوه برگزار شد، بیان کرد: امسال نفرات اول تا سوم نداریم بلکه در هر رشته چهار برگزیده داریم و در اختتامیه مجموعاً از ۴۰ هنرمند برگزیده در ۱۰ بخش تجلیل خواهد شد. بخش تجلیل از هنرمندان پیشکسوت را هم داریم.
نجابتی به برپایی کارگاه های تخصصی در مدت برگزاری جشنواره به همت دبیران بخش های دهگانه اشاره نمود و دیگر اتفاق این جشنواره را تکثیر آثار فاخر در قالب محصولات فرهنگی همچون لوازم التحریر و تیشرت دانست.

جشنواره امسال محصول محور است
سیدمسعود شجاعی طباطبایی ـ دبیر بخش کارتون و دبیر اجرایی جشنواره دهم ـ هم اظهار داشت: امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است و مضامین و نوع نگاه متناسب با این رخداد است.
او اظهار نمود: توفیق شد خدمت مقام معظم رهبری برسیم و برخی مفاهیم و اتفاقاتی که در این دوره از جشنواره رقم می خورد، حاصل آن جلسه است. دوره های قبل جشنواره بیشتر نمایشگاه محور بود اما این دوره محصول محور است و قرار هست یک کار مردمی صورت بگیرد.
دبیر بخش کارتون پنجمین جشنواره هنر مقاومت درباره این بخش توضیح داد: در حوزه کارتون سراغ مطالبات مردم رفته ایم و به نقد اشرافی گری ـ از ژن خوب تا اختلاف طبقاتی ـ پرداخته ایم.
او بیان کرد: در حوزه کاریکاتور کار بر مبنای سفارش انجام می گردد و ۴۰ شخصیت منفور و خبیث پیش از انقلاب همچون شاه، نخست وزیرانش، مسعود و مریم رجوی و… سوژه کاریکاتوریست ها قرار می گیرند.

کتاب «پیامی به تاریخ» ادیبانه و توصیفی نیست
احمدرضا دالوند ـ دبیر بخش علمی پژوهشی ـ نیز درباره این بخش اظهار داشت: این بخش در گذشته به صورت ارسال مقاله بود، اما امسال به صورت کتاب «پیامی به تاریخ» با مبحث رویش های انقلاب برگزار می گردد و به نسل جدید توجه می گردد. این نسل با نسل های قبلی تفاوت عمده ای دارند، خیلی جوان هستند و با فضای مجازی مأنوس اند.
وی افزود: وقتی از من خواسته شد چنین کتابی بنویسم نخستین نکته ای که به ذهنم رسید این بود که همواره آثار هنرمندان با نگاهی ادیبانه و توصیفات بررسی می کنند که جای هیچ نقدی را باقی نمی گذارند بنابراین تلاش بی شمار می کنم کلمه حاوی معنا باشد، نه اینکه صرفاً یک متن زیبا بنویسم.

فستیوال پرچم ها در راهپیمایی ۲۲ بهمن و پیاده روی اربعین
علی حیاتی ـ دبیر بخش جدید پرچم و کتیبه ـ هم اظهار نمود: این جشنواره مقرر است برای مردم و مطالبات و انقلاب آنها باشد، قرار نیست نمایشگاهی باشد و بگوییم در چهلمین سال انقلاب همه چیز خوب و آرام است.
«جشن های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی» و «پیاده روی» دو بخش مهمی است که حیاتی به آن اشاره نمود و از آن با عنوان فستیوال پرچم ها یاد کرد.

«زن مسلمان ایرانی» سوژه عکاسان می شود
حسن قائدی ـ دبیر بخش عکس ـ هم در این نشست توضیحاتی عرضه کرد و اظهار داشت: این نخستین تجربه دبیری جدی من در یک جشنواره ملی است.
او درباره مبحث جشنواره عکس بیان کرد: پیشنهادم «زن مسلمان ایرانی» بود که مورد موافقت قرار گرفت. قرار هم نیست شعار بدهیم و زن ایرانی را نه فقط در پایگاه های بسیج و خانواده های شهدا که در همه جا دیده ایم و در عرصه های مختلف فرهنگی، هنری، سیاسی، علمی، کارآفرینی و… حضور زن ایرانی را نشان دهیم.

برجسته کردن دستاوردهای انقلاب در بخش پوستر
سیدمحمدرضا میری ـ دبیر بخش پوستر جشنواره ـ در بخش دیگری از این نشست خبری اظهار داشت: پوستر یک رسانه کارآمد و پر استفاده در فضای حقیقی و مجازی است و موضوعات روز و مورد علاقه مردم می پردازد و به فضای تبلیغات شهری نزدیک است.
دبیر بخش پوستر اظهار نمود: برگزاری کارگاه های جدی در ۱۰ استان کشور برای جوانان علاقه مند به نهضت مردمی و پوستر انقلاب از دیگر اهداف ماست. ان شاءالله آثار تولیدی بهانه ای در میان مردم برای بازخوانی گفته های انقلاب است.

کالاهای ایرانی از ضعف طراحی رنج می برند
احمد عابدینی ـ دبیر بخش طراحی صنعتی ـ اظهار داشت: طراحی صنعتی یک بحث استراتژیک در طراحی کالاهاست و با عنایت به شعار امسال (حمایت از کالای ایرانی)، به جشنواره هنر مقاومت اضافه شده است.
وی ادامه داد: متأسفانه خیلی از کالاهای ایرانی از ضعف طراحی رنج می برند، به همین جهت در بخش طراحی صنعتی پنجمین جشنواره هنر انقلاب به سه مبحث می پردازیم، صرفه جویی و جلوگیری از اسراف، زندگی ساده ایران و پرهیز از تجمل گرایی، صنایع دستی در زندگی امروز ایرانی ها.

گرافیک متحرک در کشور متولی ندارد
عباس صانعی ـ دبیر بخش گرافیک متحرک (موشن گرافیک) ـ در این نشست اظهار داشت: تا الان متولی خاصی برای گرافیک متحرک وجود ندارد در حالیکه در شش ـ هفت سال اخیر بسیار رایج شده است. ازاین رو امیداواریم این جشنواره به پایگاه و متولی گرافیک متحرک تبدیل گردد.
وی ادامه داد: یکی از خصوصیت های گرافیک متحرک این است که در یک بازه زمانی کوتاه می تواند اطلاعات و مفاهیم بسیاری به مخاطب منتقل کند.
صانعی درباره موضوعات مختلف بخش گرافیک متحرک اظهار داشت: «ما می توانیم، مطالبه گری از مسئولان، عرضه راهکار برای مشکلات کنونی، معرفی مسئول تراز انقلاب اسلامی و معرفی الگوهای جوان مؤمن انقلابی» ۵ سرفصل مدنظر است.

تدارک ۲ کتاب تصویرسازی برای دانش آموزان
محمدرضا دوست محمدی ـ دبیر بخش تصاویرسازی ـ توضیح داد: تصویرسازی باید کاربردی باشد و امیدواریم هنر ما مانند کشورهای پیشرفته در جامعه دیده شود.
وی اظهار نمود: در پنجمین جشنواره هنر مقاومت به دو مجموعه «۴۰ داستان کوتاه برای کودکان» و «۴۰ داستان کوتاه برای نوجوانان و جوانان» می پردازیم. در واقع مجموعه اول برای دانش آموزان اول تا ششم است و مجموعه دوم دانش آموزان هفتم تا ورود به دانشگاه را شامل می گردد.

«کار و کارگر ایرانی» مبحث نقاشی دیجیتال است
حسن روح الامین ـ دبیر بخش نقاشی دیجیتالت ـ که امسال جایگزین بخش نقاشی شده است، اظهار داشت: نقاشی دیجیتال مزایای بسیاری دارد که سال های گذشته آن را نداشتیم. همچون اینکه به گالری ها محدود نیست، ضمن اینکه هزینه مصرفی ندارد.
وی افزود: مبحث را «کار و کارگر ایرانی» در نظر گرفته ایم و زندگی روزمره بخصوص کار یکی از پرمخاطب ترین موضوعات تاریخ نقاشی ایران است.
روح الامین، رخوت و تنبلی را یکی از آفات جامعه امروز دانست و اضافه کرد: اگر کار را عبادت بدانیم به تولید و کار بیشتر اهمیت می دهیم و می توانیم از این شرایط نامطلوب اقتصادی عبور نماییم «کارگر» کم بهره ترین عضو جامعه از رشد اقتصادی و سرباز خط مقدم جبهه اقتصاد است.