در جلسه ای مطرح شد؛ هشدار برای نفوذ ابتذال در موسیقی

در جلسه ای مطرح شد؛ هشدار برای نفوذ ابتذال در موسیقی

پیلانو: نخستین جلسه شورای سیاستگذاری سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با حضور مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزارشد.

به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی معاونت هنری، نخستین جلسه شورای سیاستگذاری سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با حضور محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی، علی اکبر شکارچی، مجید کیانی (حضور تلفنی در جلسه)، داریوش پیرنیاکان، حمیدرضا نوربخش، سیامک جهانگیری، امیر شریفی، امیر مردانه، دبیر اجرائی جشنواره و فاطمه کرم پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر اجرا شد.
رنگین کمان جشنواره های موضوعی موسیقی در ایران!
در ابتدای جلسه محمد اله یاری، مدیرکل دفتر موسیقی به ارائه گزارشی از روند جشنواره پرداخت و اظهار داشت: در طول سال جشنواره های مختلف ملی و منطقه ای انجام می شود. ضمن اینکه جشنواره موسیقی نواحی کشور و جشنواره ملی موسیقی جوان از جشنواره های معتبر کشور هستند که اولی به حوزه موسیقی نواحی بطور اختصاصی می پردازد و دومی در حوزه جوانان است. البته در حوزه موضوعی جای جشنواره ای که به ژانر موسیقی ردیف دستگاهی و یا کلاسیک بطور اختصاصی بپردازد و در حوزه رده سنی هم، جای جشنواره ای که به گروه سنی کودک و نوجوان بپردازد خالی است. تکمیل این خلأها می تواند رنگین کمان جشنواره های موسیقی را چه به لحاظ رده سنی و چه به لحاظ موضوعی تکمیل کند، در این میان جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی بعنوان یک جشنواره موضوعی چنانچه استمرار پیدا کند قسمتی از رنگین کمان جشنواره های موضوعی را فراهم آورد. این جشنواره کمک می نماید هنرمندان حوزه ردیف دستگاهی مکان و زمان معینی در طول سال برای گردهمایی داشته باشند و در حقیقت می تواند نشان دهنده تلاش هنرمندان این حوزه موسیقی در طول یک سال باشد.
اله یاری اظهار داشت: جشنواره موسیقی فجر در انتهای این رنگین کمان جشنواره ای می تواند محل حضور بهترین ها از هر حوزه موسیقی و ویترین ملی کشور در حوزه موسیقی باشد. ترکیب شورای سیاستگذاری و حضور بزرگان موسیقی در این شورا نوید بخش برنامه ریزی مناسب و برگزاری جشنواره ای شایسته خواهد بود. از همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همین طور استانداری بوشهر که قبول زحمت کردند جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی را در بوشهر میزبانی کنند قدردانی می کنم.
خشنودی یک استاد از احیای جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی
مجید کیانی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره در ادامه در تماس تلفنی توضیح داد: از مدیرکل دفتر موسیقی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر به خاطر برگزاری این جشنواره تشکر ویژه ای می کنم. ما یک جشنواره جوان داریم که گویی بیشتر برای کودکان و نوجوانان و جوانان است، در این میان موسیقی دانان هیچ جایی در این جشنواره ندارند که کارشان را عرضه کنند.
وی افزود: البته جشنواره موسیقی فجر هم وجود دارد اما آن چنان که باید نمی بینیم جوانان و استادان موسیقی شرکت نمایند. خوشبختانه موسیقی سایر نقاط که همان نواحی است را داریم اما جای جشنواره موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک ایران واقعاً خالی بود. موجب خرسندی است که مقرر است این جشنواره باردیگر برگزار شود، امیدوارم در سال های آتی با حضور بیشتر جوانان در این جشنواره تأثیر خوبی را در آینده در موسیقی ما شاهد باشیم.
بررسی چهارماهه زیرساخت های فرهنگی بوشهر در یک سفر چهار روزه
امیر مردانه دبیر اجرائی این جشنواره اظهار داشت: نزدیک به چهار ماه است که با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در حال رایزنی هستیم و طی سفری که به این شهر داشتم زیرساخت های موجود را برای برگزاری یک جشنواره خوب بررسی نموده و شاهد این بودم که این استان دارای تجهیزات خوب و سالن مناسب برای اجرای صحنه ای است. این استان دارای یک سالن با ظرفیت حدود ۱۲۰۰ نفر است که می توان حتی از حضور مخاطبان با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی بهره مند شد. به همین دلیل تفاهم نامه ای نیز با حضور معاون امور هنری نیز امضا شده است.
فاطمه کرم پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این نشست اظهار داشت: استان بوشهر زادگاه هنرمندان نام آور فراوانی مانند همایون خرم است، این استان ظرفیت لازم و پتانسیل کافی برای برگزاری جشنواره های مختلف را دارد که بطور قطع مورد اقبال جوانان این شهر نیز خواهد بود. در صورتیکه این روزها جامعه در یک حالت خمودگی به سر می برد برگزاری چنین برنامه هایی می تواند شادی را به جامعه و مردم هدیه کند. خوشبختانه دغدغه ای درباب امکانات این جشنواره نیست و تمامی شرایط برای برگزاری برنامه با کیفیت لازم مهیا است.

هشدار چند هنرمند به پیشروی جریان مبتذل در موسیقی
داریوش پیرنیاکان دیگر عضو این شورا اظهار داشت: زمانی که آقای اله یاری اخیرا مسئولیت مدیرکل دفتر موسیقی را برعهده گرفت، نخستین بار به همراه وی در خانه شاعران جلسه ای را برگزار کردیم و در آن جلسه متوجه شدم که این فرد واقعاً انسان شایسته و فهیمی است و می تواند از پس این مسئولیت برآید.
وی افزود: زمانی که احمد مسجد جامعی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، جلسه ای را با او برگزار کردم و گفتم که شما از این زاویه نیز به موسیقی نگاه کنید و به موسیقی تنها بعنوان یک هنر نگاه نکنید. شما باید موسیقی و امنیت ملی را در کنار هم تعریف کنید چونکه هم اکنون ماهواره ها و فضای مجازی به خصوص در استان های مرزی کشور تأثیرات بسیار زیادی از موسیقی های بیرون از حوزه فرهنگی ما می گیرند و کم کم موسیقی ما از بین می رود و در عین حال چیزهایی لابه لای این موسیقی و برنامه ها به مردم می دهند.
موسیقی ما در حال حرکت به سمت ابتذال است اما به گواه تجربیاتی که در زمینه موسیقی دارم این را شاهد هستم جوانانی که پا به عرصه موسیقی گذاشته اند مانند آتش زیر خاکستر که اگر مجال پیدا کنند، این سرزمین را نورانی می کنند حمیدرضا نوربخش نیز در این جلسه اظهار داشت: نکاتی که عنوان شد بسیار بجا، درست و شایسته است. دوستان دغدغه مندی ابتدا طرح این جشنواره را پیشنهاد کردند که در آن زمان مورد استقبال قرار گرفت اما متأسفانه گرفتار مشکل شد. با پیگیری هایی که مدیرکل دفتر موسیقی داشت، این جشنواره باردیگر انجام می شود. واقعیت این است که باید تلاش نماییم تمام این جشنواره ها مستحکم و قوی شود و اعتلا و اعتبار پیدا کند. به سبب اینکه به موسیقی و فرهنگ موسیقی مربوط است و هرچقدر غنای بیشتری داشته باشد، پیشرفت موسیقی است.
علی اکبر شکارچی هم اظهار داشت: این روزها در جامعه امید می بینم از این لحاظ که هیچ گاه در طول تاریخ موسیقی ایران این تعداد موسیقی دان محلی و دستگاهی پرورش نیافته بود. ناامیدی من از این لحاظ است که بگفته دوستان، موسیقی ما در حال حرکت به سمت ابتذال است اما به گواه تجربیاتی که در زمینه موسیقی دارم این را شاهد هستم جوانانی که پا به عرصه موسیقی گذاشته اند مانند آتش زیر خاکستر و خورشید پشت ابر هستند که اگر مجال پیدا کنند، این سرزمین را نورانی می کنند. اما ناامیدی من از این جهت است که ذوق و سلیقه انسان ها مدام در حال تغییر است و تا بخواهیم آنرا درست نماییم، زمان زیادی صرف می شود.
نکته مهم آقای نوازنده برای برگزاری یک رویداد موسیقایی در بوشهر
سیامک جهانگیری دیگر عضو شورا بیان کرد: خوشحالم که این دوره از جشنواره در بوشهر برگزار می گردد و ظرفیت جدیدی را شکل می دهد، شاید بد نباشد با توجه به این که جشنواره امسال در این شرایط برگزار می گردد برنامه ریزی نماییم از لحاظ موضوعات فرهنگی ما چه چیزی برای آن شهر داریم و آن شهر چه چیزی برای جشنواره و موسیقی دارد. اساسا این مساله می تواند انگیزه ای برای دیگر استان های کشور در سال های آتی باشد. از جهتی به سبب تجمع اتفاقاتی که در تهران بعنوان مرکز وجود دارد دغدغه های موسیقایی خیلی زیادی نیز به همین میزان دیده شده و گاهی نمی توان همه رویدادها را هماهنگ کرد. شاید بد نباشد که اتفاقاتی از این دست که مخاطب خاص خودرا دارد، با چنین جشنواره هایی قوت بگیرد.
امیر شریفی نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: این جشنواره به صورتی ادای دینی بود و باید آنرا برگزار می کردیم. ما چهار ماه پیش که این پروژه را شروع کردیم صحبت بر سر این بود که موسیقی کلاسیک ایرانی فارغ از آمیختگی با انواع موسیقی در جشنواره موسیقی فجر و با جشنواره های دیگری که برگزار می شود، باید مکان خاص و یک ظرفیتی نسبت به خودش داشته باشد که بطور تخصصی به آن بپردازد.
در ادامه این جلسه اعضای شورا نظرات و پیشنهادات خودرا برای جشنواره بیان کرده و برگزاری کارگاه ها و نشست های پژوهشی همچون موارد مطرح شده در این نشست بود.

منبع: