بی قراری های ابراهیم حقیقی از گذشته تا ایام کرونا

بی قراری های ابراهیم حقیقی از گذشته تا ایام کرونا

پیلانو: ابراهیم حقیقی ـ هنرمند پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی ـ درباره اینکه چرا شاخه های مختلفی از هنر را در این سال ها تجربه کرده است، اظهار نمود که یک دفعه از آقای کیارستمی پرسیدم که چرا کارهای مختلف انجام می دهی و وی گفت من بی قرارم. فکر می کنم من نیز بی قرار بوده و هستم و همیشه دلم تجربه های تازه تر می خواهد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، دومین برنامه وب یاد کرونا که به گفت و گو با ابراهیم حقیقی، طراح گرافیک، عکاس و نقاش اختصاص داشت، عصر روز دوشنبه (۱۹ خردادماه) به صورت آنلاین اجرا شد. در این گفت و گو حقیقی با مرور قسمتی از خاطرات خود از سال های نوجوانی و جوانی که با دنیای هنر آشنا شد و پا به این عرصه گذاشت سخن گفت. وی همینطور با اشاره به آثاری که در روزهای قرنطینه خانگی خلق کرده بود، به سختی روزهای کرونایی و خلق آثار هنری در زمان وقوع اتفاقات اجتماعی پرداخت.
حقیقی که دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و عضو انجمن بین المللی طراحان گرافیک است و تصویرسازی چندین کتاب و طراحی و ساخت تیتراژ خیلی از فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی را در کارنامه حرفه ای خود دارد، دیدن عکس از دوران نوجوانی و جوانی را در شکل گیری نگاه جدید به این حوزه بسیار موثر دانست و تصریح کرد: آن زمان گاهی پدرم برخی مجلات فوتوگرافی که به ایران می آمد را به خانه می آورد و با دیدن این تصاویر بود که معنای عکاسی برایم عوض شد و متوجه شدم عکاسی معنای وسیع تری در جهان دارد. همین طور حدودا سال ۴۶ نیز «کتاب هفته» به سردبیری احمد شاملو و تصویرگری های مرتضی ممیز منتشر می شد که برای ما بسیار تازگی داشت و موثر بود.
او افزود: البته معلم نقاشی ام نیز در یاد دادن نقاشی و نگاهم به این عرصه موثر بود. آن زمان از روی جلد کتاب های جیبی که با طرح هایی از پرویز کلانتری، زمان زمانی و نورالدین زرین کلک منتشر می شد، کپی می کردم.
حقیقی همین طور در پاسخ به این پرسش که چرا شاخه های مختلفی از هنر را در این سال ها تجربه کرده است؟ اظهار نمود که یک دفعه از آقای کیارستمی پرسیدم که چرا کارهای مختلف انجام می دهی و وی گفت من بی قرارم. فکر می کنم من نیز بی قرار بوده و هستم و همیشه دلم تجربه های تازه تر می خواهد.
این هنرمند در قسمتی از صحبت های خود درباره هنر گرافیک و طراحی پوستر نیز، اشاره کرد: یک کتاب با جلد خوب و یک فیلم با یک پوستر خوب بهتر به فروش می رسد؛ البته باید این نکته را در نظر داشت که همه سفارشات باید متعهدانه، از محتوا روایت درست تصویری داشته باشند. طراحی یک پوستر همانند نقاشی نیست که تصور نماییم کسی ممکنست آنرا ببیند یا نبیند یا آنرا خریداری کند یا نه. در واقع نقاشی تصمیم نمی گیرد کجا برود، اما گرافیک باید تصمیم بگیرد کجا می رود.
وی همینطور درباره میزان درک مخاطبان از پوسترها، بیان کرد: یک پوستر فیلم با یک پوستر تئاتر بسیار متفاوت می باشد یا حتی مخاطب پوستر یک فیلم تجاری و هنری با هم متفاوت هستند؛ بعنوان مثال مخاطب اندک فیلم های هنری اساسا درک بالاتری از تصویر دارد و با او باید به گونه دیگری صحبت کرد.
حقیقی در ادامه درباره نمایشگاه آنلاین آثار خود که این روزها در گالری گلستان برگزار است و آنها را در دوران قرنطینه خلق کرده بود توضیحاتی را بیان کرد. وی در این مجموعه آثار با بهره گیری از نمادهای ویروس جهان شمول کرونا از دستمال کاغذی و ژل های ضدعفونی کننده گرفته تا ماسک و دستمال کاغذی در آثار مشهور هنری جهان، کرونا را به تاریخ دنیای هنرهای تجسمی برده است.
او اظهار نمود: حدود ۱۰۰ اثر در طول این مدت خلق شد که حدود ۴۰ اثر آنرا در اینستاگرام منتشر کردم؛ به این علت که «قرنطینه» (quarantine) از ۴۰ میاد و به همین خاطر، این عدد را برای انتشار آثارم در اینستاگرام کافی دانستم. در خلق این ۱۰۰ اثر باید دقت می کردم که کارها تکرار نشود و ارتباط مشترک با مخاطب رخ بدهد که با در نظر گرفتن برخی معیارهای دیگر منجر به این شد که تصمیم بگیرم کدام اثر تاریخی را انتخاب کنم که البته سلیقه شخصی نیز در این گزینش ها موثر بود.

این هنرمند پیشکسوت همین طور درباره عنوان این نمایشگاه، توضیح داد: به این خاطر اسم این نمایشگاه «کرونا ایسم» شد که مُهر این زمانه را داشته باشد؛ تا از یادآوری این نام تا سال های سال پس از ما، دیگران یادشان باشد که زمانی ویروس کرونا در جهان و در این گستره شایع شد. همانند ما که الان از طاعون قرن ۱۶ و ۱۷ اروپا یاد می نماییم یا قصه های آنرا می خوانیم.
او با اعلان اینکه «حریم آثار هنری که روی آنها کار می کردم برایم بسیار محترم بود»، تصریح کرد: البته بعضی از مخاطبان در اینستاگرام نسبت به این کار واکنش های منفی داشتند و می گفتند که به چه اجازه ای به این آثار تجاوز کرده ای؟ شاید هم درست بگویند! برخی هم اصلا آثار را درک نکرده بودند.

حقیقی همین طور درباره تجربه برگزاری نمایشگاه آنلاین، بیان کرد: نخستین تصمیم با خانم گلستان (مدیر گالری گلستان) این بود که همزمان با بازگشایی گالری ها این مجموعه آثار چاپ و به معرض نمایش گذاشته شود، اما با توجه به این که دقیقا مشخص نبود گالری ها چه زمانی باز می شوند، تصمیم گرفتیم باتوجه به موضوع آن که با کرونا مرتبط بود، این نمایشگاه را به صورت آنلاین برگزار نماییم.
او البته نگاه چندان مثبتی به برگزاری نمایشگاه های آنلاین نداشت و دراین زمینه اظهار نمود: به شخصه برگزاری نمایشگاه های هنری را به صورت آنلاین نمی پسندم و هنوز حسم این است که یک اثر نقاشی یا یک مجسمه را باید از نزدیک ببینیم. باید دور مجسمه چرخید و برای هر نقاشی باتوجه به ابعادی که دارد تصمیم بگیریم چقدر دور یا نزدیک از آن باشیم.
حقیقی در انتهای سخنان خود تصریح کرد که این روزها مشغول پروژه تازه ای است که فعلا در مرحله اتود قرار دارد.

منبع: