برخورد دکوری با هنر ایران در چین

برخورد دکوری با هنر ایران در چین

به گزارش پیلانو درحالی که مطالعه درباره بازار گردشگری چین شروع شده اما صنایع دستی ایران همچنان بدون شناخت و برنامه در این کشور نمایش داده می شود. به صورتی که در رویداد اخیر گردشگری ایران در شهر پکن، برخورد با صنایع دستی بگونه ای بود که اعتراض برحی هنرمندان را برانگیخت.
به گزارش ایسنا، در این رویداد که اواخر هفته گذشته در پکن، پایتخت چین برگزار شد، گروهی از هنرمندان استان فارس و یک هنرمند از استان همدان معرفی شده بودند تا سرامیک و سفال، دست بافته ها، زیورآلات، خاتم و مینای ایران را در چین معرفی کنند. چینی هایی که به نشست مذاکرات گردشگری هم دعوت شده بودند اغلب نمایندگان آژانس های گردشگری این کشور بودند. هرچند در فهرستی که سفارت ایران در چین هم تعیین و تایید کرده بود، نام فعالانی در حوزه جواهرات چین دیده می شد اما آنها غایبان این نشست تخصصی گردشگری بودند. در نتیجه صنایع دستی که در حاشیه این رویداد گردشگری به معرض نمایش گذاشته شد، در چین مخاطبی نداشت.
انتخاب هنرمندان یا محصولات صنایع دستی هم معلوم نبود بر چه اساسی صورت گرفته است. آن طور که مسؤولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می گفتند، از معاونت صنایع دستی خواسته شده بود یکسری آثار هنری و صنایع دستی ایران را برای معرفی و نمایش در حاشیه جلسه بازاریابی گردشگری ایران و چین انتخاب و معرفی نماید که بنا به اظهارات هنرمندان حاضر در B۲B ایران و چین، به نظر می آید برای این انتخاب، از قبل مطالعه و یا بررسی صورت نگرفته بود.
شاید تنها حمایت و یا اقدام معاونت صنایع دستی در این جریان، انتخاب و معرفی برخی از هنرمندان بود که شرایط حضور در نمایشگاه خارجی را داشتند؛ چون که این هنرمندان با هزینه شخصی در نشست گردشگری ایران و چین شرکت کرده بودند و در مقابل معاونت صنایع دستی، هیچ اطلاعات و یا شناختی از وضعیت تولید و صادرات این بازار، چالش ها، سلیقه ها یا علایق مردم این کشور در اختیار این هنرمندان قرار نداده بود.
از آنجایی که کار این هنرمندان بیشتر تولید صنایع دستی است و نه بازاریابی و یا بازارداری در نتیجه به زعم خودشان حضور چندان اثرگذاری در جریان مذاکرات گردشگری دو کشور نداشتند و با آنها برخوردی دکوری شده بود، به خصوص آن که پیشتر به هنرمندان منتخب برای کارگاه گردشگری چین گفته شده بود: این رویداد جنبه تجاری ندارد و قرار نیست محصولی در جریان آن فروخته شود و این هنرمندان فقط به انگیزه معرفی صنایع دستی ایران در چین حاضر می شوند.
نشست تجاری گردشگری ایران و چین در شهر پکن