از ۳۰ مرداد ماه آغاز بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان

از ۳۰ مرداد ماه آغاز بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان

به گزارش پیلانو بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از روز چهارشنبه (۳۰ مردادماه) با حضور بیشتر از ۱۲۰ نفر از هنرمندان جوان، استادان کارگاه های تخصصی و داوران در شهر ایلام شروع به کار می کند.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا و به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، هادی مظفری (رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره و مدیرکل هنرهای تجسمی) از افزایش ۴۹ درصدی شرکت کنندگان در این دوره از جشنواره اطلاع داد.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره اظهار داشت: در این دوره سعی کردیم تا شور و هیجان مناسب را در بین جوانان هنرمند ایجاد نماییم و با اطلاع رسانی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی جوانان را با رشته های نُه گانه این جشنواره آشنا نماییم. در مجموع آنچه در جشنواره جوانان اهمیت دارد نگاه آموزشی و کارگاهی است نه رقابتی.
مظفری همینطور درباره تمرکززدایی از جشنواره ها و رویدادهای هنری اظهار داشت: بنا به سیاست مقام عالی وزارت در خصوص انتقال بخش عمده ای از رویدادهای فرهنگی ـ هنری به شهرهای غیر از پایتخت، جشنواره جوانان هم مطابق ادوار گذشته که هر سال در یک شهر برگزار می شد، امسال بنا به درخواست های مختلف در شهر ایلام برگزار می گردد.
او اضافه کرد: این مسئله سبب می شود تا هنرمندان بومی شهرهای مختلف کشور هم از نزدیک در جریان برگزاری جشنواره ها قرار بگیرند و از جانب دیگر امکان ارتباط مستقیم با دیگر هنرمندان را هم خواهند داشت. مهم تر اینکه می توانند در کارگاه ها و در تعامل با استادان این حوزه موقعیت آموزشی مناسبی را تجربه کنند.
در ادامه رضوان صادق زاده _ دبیر جشنواره _ که ششمین سال پی در پی است دبیری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را تجربه می کند، با اشاره به اینکه «امسال حضور خانم های هنرمند چشم گیر بود»، تصریح کرد: تعداد پذیرفته شدگان نهایی جشنواره برای حضور در کارگاه ها ۱۲۷ نفر است که ۷۰ نفر خانم و ۵۷ نفر آقا هستند. این تعداد از ۲۸ استان کشور در جشنواره حاضر می شوند.
صادق زاده اظهار داشت: در دوره بیست و ششم ۱۳۱۱ نفر ثبت نام کردند و این تعداد در رشته های مختلف ۵ هزار و ۸۰۱ اثر ارسال کردند. تعداد شرکت کنندگان رشته عکاسی ۳۱۲ بود که ۱۷۰۷ عکس به دبیرخانه ارسال شد. در رشته نقاشی ۲۲۷ نفر با ۱۰۵۳ اثر شرکت کردند. در شاخه پوستر هم ۱۹۴ طراح گرافیک با ۸۶۷ اثر ثبت نام کردند و ۱۵۴ هنرمند با ۷۴۸ اثر در بخش طراحی حضور بهم رساندند. ۱۳۷ هنرمند تصویرساز هم ۶۷۳ اثر را در سایت جشنواره ثبت نمودند. در شاخه خوشنویسی ۷۵ خوشنویس تعداد ۲۷۷ قطعه خوشنویسی را به داوری گذاشتند. ۴۰ هنرمند مجسمه ساز هم با ۱۹۱ اثر خویش را به دبیرخانه فرستادند. در رشته نگارگری ۱۶۱ اثر از ۳۶ هنرمند به دبیرخانه رسید و در شاخه کاریکاتور ۲۷ هنرمند ۱۲۴ کاریکاتور ارسال کردند. در نهایت بعد از داوری و مرور چندباره آثار در نهایت ۱۲۷ نفر از این تعداد جهت شرکت در کارگاه های نهایی در شهر ایلام پذیرفته شدند.
صادق زاده اظهار داشت: نکته جالب شرکت ۷۷۴ خانم و ۵۳۷ آقا در جشنواره است. در بین استان های کشور هم استان تهران با ۲۳۸ شرکت کننده بالاترین مقام را در تعداد شرکت کنندگان دارا است، ولی از آنجائیکه می خواهیم از کل هنرمندان کشور در جشنواره حضور داشته باشند در انتخاب نهایی تقریباً از همه استان های کشور هنرمند در جشنواره حضور دارد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، بیست و ششمین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان از روز چهارشنبه ۳۰ مرداد ماه در شهر ایلام شروع به کار می کند و در ایام پنجشنبه، جمعه و شنبه کارگاه ها برگزار می گردد و یکشنبه (سوم شهریور) هم مراسم اختتامیه با معرفی برگزیدگان هر رشته برگزار می شود.
پذیرفته شدگان مرحله نهایی بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان پس از بررسی های کارشناسی داوران برای حضور در کارگاه های تخصصی در شهر ایلام به مدت سه روز به این شرح عرضه شدند.