مدیرعامل خانه موسیقی عنوان کرد نقش فضای مجازی در توسعه کلیپ های موسیقی

مدیرعامل خانه موسیقی عنوان کرد نقش فضای مجازی در توسعه کلیپ های موسیقی

پیلانو: مدیر عامل خانه موسیقی نقش فضای مجازی در توسعه کلیپ را بسیار دانست و اضافه کرد: هم اکنون انحصار رسانه ها شکسته است. فضای مجازی حرف اول را می زند و باید کوشش کرد تا در این بخش هم کار شایسته ای کرد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، «شب موسیقی» در هفدهمین نشست خود، شامگاه یکشنبه با سوژه «جشنواره ملی نماهنگ» و اجرای رضا مهدوی میزبان داوران این جشنواره بود. مریم جلالی (کارشناس رسانه و برنامه ساز) و حمیدرضا نوربخش (خواننده و مدیر عامل خانه موسیقی) میهمانان برنامه هفدهم بودند.

جشنواره نماهنگ نخستین قدم برای ادامه و احیای نماهنگ
جلالی تفاوت کلیپ و نماهنگ را اینطور توضیح داد: آن چیزی که کلیپ نام برده می شود با آن چیزی که ما نماهنگ می نامیم یک تفاوت عمیق و عمده دارد. آقای نادر ابراهیمی می گوید ما باید اثری را خلق نماییم و بعد برایش نام بگذاریم نه اینکه خودرا در چارچوب ژانرها محصور نماییم. تبدیل موسیقی انتزاعی، که با احساسات ارتباط دارد، به تصویری که به فهم آن کمک می نماید موجب افزودن معنا و بالندگی آن می شود و این کاری است که هر چند دیر، هنرمندان ما انجام دادند. نخستین جشنواره نماهنگ نخستین قدم برای ادامه و احیای حرکت هایی که در دهه ۷۰ شروع شده است.
جلالی در پاسخ به اینکه چرا این جشنواره موضوعی عمل کرد و تنها در مورد ۴۰ سالگی انقلاب بود؟ اظهار داشت: من فکر می کنم عزم دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما جزم بر این اساس بود که ۴۰ سالگی انقلاب را بهانه ای برای شکل دادن به یک حرکت بنیادین کرد.
وی افزود: ۱۵۰۰ اثر از کل ایران در جشنواره حضور داشتند و ۲۰۰ اثر به هیئت داوران رسید.
نوربخش هم درباره اینکه موسیقی ایرانی چه سهمی در این آثار داشت؟ اظهار داشت: متأسفانه سهم موسیقی ایرانی بسیار ناچیز بود و این جای نگرانی عمیق و سوال دارد. چه در صدا و سیما و چه در شبکه های ماهواره ای و چه در فضای مجازی، موسیقی سنتی دیده نمی گردد و این یک آگهی جدی است چون گوش و ذائقه مردم قابل تربیت است.
جلالی اظهار داشت: نماهنگ می تواند احیاکننده داشته های قدیمی ما مانند تصنیف ها و نغمه ها باشد. ما باید نواهای فرهنگ خودرا با تصاویر فرهنگمان موازی نماییم و این نیاز به خلاقیت و اراده و برنامه ریزی دارد. در سبد شنیداری ما باید همه چیز وجود داشته باشد، اما ما مردم ذوق زده ای هستیم و ناگهان به یک ژانر حمله می نماییم و همه چیز در چارچوب آن ژانر درمی آید. در رسانه اصل بر این است که عوام بفهمند و خواص بپسندند.
نوربخش در مورد سهم موسیقی و تصویر در نماهنگ اظهار داشت: سوژه ما موسیقی و بهتر شنیده شدن آن است و تصویر مقرر است به شنیده شدن موسیقی کمک نماید. موسیقی غربی بیشتر تصویری است اما در شرق به خصوص موسیقی ما بسیار درونی، حکمی و اشراقی است. این تفاوت ها باید لحاظ شود.
جلالی افزود: موسیقی هنر ناب و انتزاعی است. موسیقی جایی است که کلام تمام می شود. وقتی موسیقی ای را تنها می شنوید امکان دارد فضای خاصی را برای شما احداث کند ولی وقتی در قاب تصویر می نشیند، شما اسیر برداشت سازنده می شوید. نمی توان منکر این شد که تصویر موجب ماندگاری بعضی آثار در ذهن می شود.
نوربخش در نقد جشنواره ها اظهار داشت: این جشنواره ها برگزار و افرادی انتخاب می شوند و پس از آن رها می شوند.
مریم جلالی در مورد جشنواره نماهنگ اظهار داشت: این جشنواره برکاتی داشت. بامداد پیش از اختتامیه نشست خوبی با مدیران موسیقی ۳۲ مرکز استان انجام شد و مسائل خوبی عنوان شد. ما در حوزه نماهنگ سال ها غفلت داشته ایم و من فکر می کنم این جشنواره می تواند فتح بابی باشد برای استعدادیابی و اینکه سبب شود مدیران رسانه ها با دقت بیشتری این تصویرسازی ها را انجام دهند. این جشنواره موجب شد که معاون سیما به عزم شبکه ها برای پرداختن به نماهنگ در سال آینده تاکید کنند و بگویند که یک دبیرخانه دائمی در معاونت سیما احداث می شود. مؤسسات فرهنگی سرمایه گذار در این جشنواره برگزیده شدند نه سازندگان اثر.
نوربخش در مورد جایگاه روایت گری در کلیپ اظهار داشت: کلیپ هایی که ساخته می شوند دو گونه هستند. در یکی که اصولاً با عناصر سازنده موسیقی در تصویر کاری ندارند. به نظر من مهمترین عنصر در تولید یک اثر آهنگساز است. اثر موسیقی اثر آهنگساز است و بقیه مجریان این اثر هستند. در تمام دنیا اینگونه است که خواننده به جهت ارتباطی که با مخاطب پیدا می کند بیشتر دیده می شود و نمی گردد با این قضیه ستیز کرد. بعضی بی مهری ها می شود و من همیشه می گویم که در هنگام معرفی اثر آهنگساز هم باید معرفی شود و این باید در رسانه فرهنگ سازی شود.
جلالی هم درانتها اظهار داشت: موسیقی یکی از پایه های هویت ایرانی است و ما باید این شور را نگه داریم.
«شب موسیقی» یکی از برنامه های «شب های هنر» است که به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یک شنبه شب ها ساعت ۲۳ بطور زنده، از شبکه ۴ سیما پخش می شود.