سورپرایزی برای موسیقی اقوام دماوندهایی که غیب می شوند!

سورپرایزی برای موسیقی اقوام دماوندهایی که غیب می شوند!

پیلانو: رییس فستیوال آینه دار با اشاره به اینکه سورپرایزی برای پنجمین دوره آینه دار داریم، اعلام نمود: این فستیوال یک پروژه غیرانتفاعی و ملی است که حین انجام کارهای دیگر مجموعه ما بعنوان زکات فرهنگی برگزار می گردد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، احسان رسول اف درباره پنجمین دوره فستیوال آینه دار اظهار داشت: این دوره از فستیوال از ۹ تا ۱۳ آذر ماه در تالار رودکی برگزار می گردد و اجراهای متفاوتی از سه استان گیلان، مازندران و گلستان خواهیم داشت. موسیقی های هر استان در دو سانس اجرا می شوند و در کل ۱۲ اجرا خواهیم داشت.
او با اشاره به اینکه ۹ آذرماه سورپرایزی برای این دوره داریم، اضافه کرد: امسال، مروری بر چهار دوره گذشته فستیوال خواهیم داشت و برای نخستین بار بعضی از هنرمندان که در دوره های قبل اجرا داشتند، از مناطق سیستان و بلوچستان، خراسان، لرستان و قشقایی ها خواهیم داشت که در نخستین روز این فستیوال به صورت تک سانس اجرا می گردد. اختتامیه این فستیوال روز سه شنبه (۱۳ آذرماه) با تجلیل و بزرگداشت استادان برجسته این سه استان انجام می گردد.

آینه دار یک پروژه غیرانتفاعی و ملی است
رییس فستیوال آینه دار با اشاره به اینکه رسالت آینه دار آرشیو کردن موسیقی آیینی ایران است، اضافه کرد: ما تلاش می نماییم این میراث و تکلیف ملی را که حاکمیت از آن سر باز می زند، نگه داشته و پاس بداریم. این پروژه یک پروژه غیرانتفاعی و ملی است. بنابراین ما خودمان را فستیوال می دانیم چونکه قرار نیست هنرمندانی که به آن دعوت می نماییم کنسرت برگزار کنند یا تهیه کننده ای با آنها کار کند؛ ازاین رو این پروژه با فستیوال های دیگری که در دنیا برگزار می گردد متفاوت می باشد در واقع رسالت آرشیو کردن صوت و تصویر هنرمندان موسیقی اقوام است.
وی در پاسخ به اینکه خیلی از اجراهای موسیقی اقوام در فضاهای باز و طبیعت شکل می گیرد، چرا این موسیقی ها در این فستیوال در یک سالن بسته برای مخاطبان اجرا می شود، توضیح داد: ما مجبوریم همزمان با اجرای هنرمندان، کار ثبت و ضبط را هم انجام دهیم. بنابراین تالار رودکی را برای این کار انتخاب کردیم که یکی از بهترین تالارهای کشور است. با عنایت به اینکه این دسته از هنرمندان آمادگی اجرا در استودیو را ندارند، باید کار ضبط و ثبت را در حین اجرا انجام دهیم. از طرفی بحث مجوز در فضای باز هم مساله دیگری است.
رییس فستیوال آینه دار ابراز امیدواری کرد: بزودی طی ماه های آینده آرشیو پنج دوره از موسیقی آینه دار به شکل پرارزش و درخوری در اختیار منتقدان، اصحاب پژوهش، فرهنگ و موسیقی قرار بگیرد چونکه این آرشیو دستاورد غنی است و جزئیات آن طی یک اعلام عمومی گفته می گردد. امیدوارم این تلاش به ارتقای فرهنگ موسیقی کشورمان کمک نماید.
رسول اف درباره اینکه این فستیوال تا چه زمانی ادامه پیدا می کند، اظهار داشت: آینه دار را بایگانی و مرجعی در حوزه موسیقی تمدنی ایران بدانید و تا جایی که این آرشیو را بزرگتر نماییم آنرا ادامه خواهیم داد.
او با اشاره به اینکه برای دریافت مجوز فستیوال امسال بیشتر از چهار هفته است که درگیر هستیم، اضافه کرد: فروش بلیت این دوره از فستیوال از روز شنبه سوم آذر ماه باز می گردد که ما درآمد حاصل از آنرا برای اجاره سالن پرداخت می نماییم. البته با عنایت به لطفی که مسئولان تالار رودکی به ما دارند، مبلغی که برای اجاره سالن پرداخت می نماییم خیلی کمتر از برنامه هایی تجاری و شاد است. ساعت سانس های اجرا هم ۱۸: ۳۰ و ۲۱ شب است. همینطور قیمت بلیت ها حدود ۵۰ هزار تومان است که این مبلغ برای دانشجویان ۲۵ هزار تومان درنظر گرفته شده است.
رییس این فستیوال همینطور در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص همکاری آیینه دار با جشنواره هایی مثل موسیقی نواحی توضیح داد: امسال جشنواره موسیقی فجر به دبیر هنری آینه دار آقای مغازه ای پیشنهاد همکاری دادند و مقرر است همکاری ما به شکل فکری باشد و وارد برنامه های اجرایی نشویم چونکه معتقدیم سلیقه جشنواره هایی مثل فجر با فستیوالی که ما برگزار می نماییم متفاوت می باشد.
رسول اف افزود: من نمی دانم که همچنان در جشنواره فجر یا موسیقی نواحی بخش رقابتی وجود دارد یا نه اما ما در آییه دار مخالف بخش رقابتی هستیم بنابراین ترجیح می دهیم هر آنچه که بدیهی است در اختیار جشنواره موسیقی نواحی و فجر قرار دهیم اما در بخش اجرایی شاید صلاحیت همکاری نداشته باشیم. در هر صورت به هر روشی که بتوانیم به برگزاری بهتر جشنواره های فجر و موسیقی نواحی کمک می نماییم.
وی در پاسخ به اینکه بورسیه دانشجوی آینه دار به کجا رسید، توضیح داد: نتوانستیم این کار را ادامه دهیم ازاین رو فوکوس مان را روی اجراها و آرشیوها گذاشتیم. همینطور فکر نمی کنم بتوانیم بخش بورس را ادامه دهیم.

در موسیقی دماوندهایی داریم که غیب می شوند
علی مغازه ای، دبیر هنری آینه دار نیز در نشست خبری این فستیوال که امروز دوشنبه (۲۸ آبان ماه) برگزار شد، اعلام نمود: ما هر ساله به موسیقی یک محدوده فرهنگی توجه می نماییم. امسال هم به موسیقی دامنه شمال البرز می پردازیم که شامل سه استان گیلان، مازندران و گلستان می گردد.
او افزود: بخشی از موسیقی استان گلستان که بیشتر به ایلات ترکمن، قزاق و قزلباش مربوط می گردد را در سال های آتی همراه با موسیقی خراسان شمالی که اشتراکات فرهنگی بیشتری دارند، برگزار خواهیم کرد.
او اظهار داشت: بیشتر از ۱۰۰ میهمان در این دوره از فستیوال حضور دارند که بعضی از آنها به صورت گروهی و برخی به صورت انفرادی اجرا خواهند داشت. حتی ما گروه هایی داریم که تعداد آنها به ۱۵ نفر می رسد. امسال شاهد تشت زنی منطقه گیلان و شادیانه های ایرانی هم هستیم. در بخش مروری بر چهار دوره آینه دار هم شش گروه اجرا خواهند داشت. همینطور اجراهای آیینی از مناطق شمال کشور که شامل کار در شالیزار، مزارع، جشن های خانگی و مراسم عروسی می شود، خواهیم داشت.
مغازه ای درباره اجرا در فضای باز هم توضیح داد: قبول دارم که سازهایی مثل سرنا و دهل در فضاهای باز باید اجرا شوند با عنایت به اینکه صدای آنها زیاد است و کاربرد این سازها خبررسانی بوده است. ما در جستجوی کهنسال ترین راوی های موسیقی اقوام هستیم تا اصلی ترین و مهمترین راویان را پیدا کرده و از آنها ضبط های خوبی داشته باشیم.
دبیر هنری این فستیوال اظهار داشت: در ۴۰ سال قبل جشنواره های موسیقی بی شماری برگزار و از هنرمندان بسیاری دعوت شده اما ما ضبط و پخشی از اجراهای این هنرمندان ندیدیم. ازاین رو هدف ما این است که ضبط درستی از رپرتوآر موسیقی داشته باشیم. همینطور در کنار آن آرشیوی از تصاویر این هنرمندان تهیه نماییم. آینه دار به معنای انعکاس دهنده فرهنگ و تاریخ یک قوم است، بنابراین ذخیره فرهنگی به حساب می آید. ما همچنان هنرمند ۹۰ ساله ای داریم که نقاره می زند و من معتقدم در موسیقی دماوندهایی داریم که غیب می شوند و ما چیزی از آنها نمی بینیم.