روایت مهر از نواهای عاشورایی-۴۸؛ شنیدن و دیدن شهادتنامه عشاق در یک آلبوم دهه نودی

روایت مهر از نواهای عاشورایی-۴۸؛ شنیدن و دیدن شهادتنامه عشاق در یک آلبوم دهه نودی

به گزارش پیلانو، پروژه شهادتنامه عشاق یکی دیگر از آثار دهه نود کشورمان است که توسط انجمن موسیقی ایران چندی قبل در دسترس مخاطبان قرار گرفته و یک مرتبه دیگر هم بازنشر شد.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، عرصه تولید آثار موسیقایی در رابطه با مضامین و رویدادهای مذهبی و اعتقادی همواره جزو پرطرفدارترین و در عین حال پرچالش ترین عرصه های فرهنگی هنری کشورمان بوده است که در سالهای طولانی دوشادوش سایر فعالیتهای فرهنگی هنری در رابطه با این مورد مورد توجه مخاطبان و هنرمندان قرار گرفته است.
تولیدات این حوزه با اینکه همواره در معرض افترا های فراوان همچون «سفارشی بودن» قرار داشته اند اما به سبب حس و حال موجود در آنها که برگرفته از باورها و اعتقادات نهفته در ضمیر خیلی از مخاطبان بالقوه است، در اکثر موارد فعالیت در حوزه را با استقبال هنرمندان مواجه کرده است.
هم زمان با ایام عزاداری سیدالشهدا (ع) بر آن شدیم تا بار دیگر نگاهی اجمالی به تولیدات موسیقایی مختلف در رابطه با قیام عاشورا در کشورمان در چارچوب های گوناگونی چون آلبوم، موسیقی متن فیلم و سریال، اجرای زنده و مواردی از این دست داشته باشیم.
در این چارچوب آن چه مورد توجه قرار گرفته و می گیرد، صرفا مرور و یادآوری آثار برجسته حوزه موسیقی «عاشورایی» است که در سالهای دور و یا نزدیک تولید و در بازار موسیقی عرضه شده اند. آثاری که طبیعتاً بعضی از آنها از درجه کیفی ممتاز برخوردار بوده اند و شاید برخی دیگر با انتقاداتی هم در موعد انتشار به لحاظ موسیقایی و محتوایی مواجه گشتند اما همه در یک وجه اشتراک دارند و آن ماندگاری در حافظه جمعی دل بستگان اباعبدالله (ع) است.
در چهل و هشتمین قسمت از سلسله گزارش های «روایت مهر از نواهای عاشورایی»، به سراغ پروژه موسیقایی «شهادتنامه عشاق» رفتیم که هم زمان با فرا رسیدن ایام محرم و صفر سال ۱۳۹۰ در دسترس مخاطبان قرار گرفت. پروژه ای تصویری و موسیقایی که توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نادر مرتضی پور اجرا و در چارچوب یک اثر تصویری و صوتی توسط انجمن موسیقی ایران پیش روی ارادتمندان حضرت سید الشهدا (ع) قرار گرفت.
پروژه «شهادتنامه عشاق» شامل آثاری از غلامرضا حقیقی فرد است که برپایه نوحه ها و پیش خوانی های تعزیه ساخته شده است و در آن اشعار عاشورایی علی معلم دامغانی را محمد عبدالحسینی می خواند.
«حرکت کاروان» نام اولین پرده این کنسرت است و پرده سیزدهم و پایانی آن «شهادتنامه عشاق» نام گرفته است. علاوه بر ارکستر سمفونیک تهران، گروه کر و چهار تک نواز نی، قانون، تار و عود هم در این اثر حضور دارند.

گروه اجرایی در این آلبوم تلاش خویش را انجام داده بود تا در چارچوب یک اثر ارکسترال فضایی را فراهم سازد تا مخاطبان شنونده اثر متفاوتی در حوزه نواها و آئین های در رابطه با ایام عزاداری حضرت سید الشهدا (ع) باشند. مسیری که باآنکه در راه معرفی موثر و رسانه ای آن غیر از بازتاب در رسانه های مکتوب، به رسانه ملی راه پیدا نکرد و تبلیغ چندانی هم برای آن نشد ولی باز هم نشان داد که معرفی چنین آثاری که می تواند در حوزه های موسیقایی حرف های جدیدی برای گفتن داشته باشد مسیر جدیدی را برای ارتقاء گوش شنیداری مخاطبان در این عرصه باز کند.

امیرعباس ستایشگر ناشر، تهیه کننده موسیقی و معاون آفرینش های بنیاد فرهنگی هنری رودکی که طی سالهای گذشته مدیرعاملی انجمن موسیقی ایران را به عهده داشت، چندی قبل در مراسمی که برای بازنشر این آلبوم در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدارک دیده شده بود، در توضیح این اثر اظهار داشت: آلبوم «شهادتنامه عشاق» آلبومی است که در اوایل دهه ۹۰ در انجمن موسیقی منتشر گردید ولی با این وجود ما در انجمن موسیقی به واسطه کیفیت های آن دوره تصمیم گرفتیم آنرا با یک پالایش کیفیت صوتی، بمناسبت این ایام بازنشر نماییم. اجرای این آلبوم توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نادر مرتضی پور، دکلمه و شعرخوانی علی معلم دامغانی، خوانندگی محمد عبدالحسینی و آهنگسازی غلامرضا حقیقی فرد صورت گرفته است.
محمد اله یاری مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی که در زمان بازنشر این آلبوم مدیریت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم به عهده داشت، در رابطه با این پروژه موسیقایی بیان نمود: آلبوم «شهادتنامه عشاق» سال ها پیش انتشار یافته بود اما ما فکر کردیم شاید در آن زمان توجه کافی به این آلبوم نشده و بازنشر آن می تواند منجر به این شود که به این آلبوم رنگ جدیدی زده شود. بخش دیگری از برنامه هم به رونمایی از آلبوم تصویری «آوای سرخ هامون» اختصاص دارد که سال قبل به همت برادر خوبم، آقای هوشنگ جاوید شکل گرفت و برخی آیین های سوگ مناطق مختلف ایران در سالن رودکی به شکل برخط برای مخاطبان به تصویر کشیده شد و حالا تبدیل به یک آلبوم شده است.
به هر ترتیب پروژه «شهادتنامه عشاق» هم یکی دیگر از پروژه های موسیقایی قابل توجهی بود که به واسطه حمایت های دولتی منتشر گردید. مسیری که می توانست منجر به شکوفایی جریانی از تولید آثار موسیقایی باکیفیت در حوزه آثار آیینی و مذهبی شود اما متاسفانه به سبب فقدان تبلیغات و توجه لازم رسانه ای به آرشیوهای رسانه ای سپرده شد و دیگر نتوانست آن جایگاه لازم را با وجود کیفیت به دست آورد.