
اولین همایش ملی هنر انقلاب اسلامی در ایستگاه دوم
پیلانو: به گزارش پیلانو، در دومین روز از اولین همایش ملی هنر انقلاب اسلامی سخنرانان به بررسی ابعاد مختلف هنر، بخصوص سینما و ادبیات انقلابی پرداختند.
به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی دانشگاه بین المللی سوره، در دومین روز از اولین همایش ملی هنر انقلاب اسلامی، نشست ها و پنل های تخصصی با حضور تعدادی از استادان دانشگاه، محققان و هنرمندان در دانشکده هنر دانشگاه بین المللی سوره برگزار گردید. در این جلسه ها سخنرانان به بررسی ابعاد مختلف هنر، بخصوص سینما و ادبیات انقلابی پرداختند. کاظم نظری رئیس دانشکده هنر، ضمن اشاره به لزوم برنامه ریزی فرهنگی بعد از هر انقلاب، اظهار داشت: هر دولتی که انقلاب در آن صورت می گیرد، نیازمند برنامه ریزی برای تثبیت ارزش هاست. دانشگاه بین المللی سوره از سال ۱۴۰۱ فعالیتهای خویش را در حوزه هنر انقلاب شروع کرده و الان باید به بررسی نتایج و بازخورد این تلاش ها پرداخت.
سجاد صفارهرندی مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی هم ضمن بیان اهمیت استمرار این همایش ها، اظهار داشت: این اولین دوره از برگزاری این همایش است و امید داریم که تداوم یابد. سینما از زیباشناسی جدا نیست و باید آنرا متنی فرهنگی دانست. در این همایش تمرکز ما بر تحلیل ساختار و شخصیت در آثار سینمایی بود و به پنج الگوی روایی همچون روایت مبارزه، سانحه و پیام دست یافتیم. در ادامه، سید حسین شهرستانی، پژوهشگر، ضمن اشاره به ظرفیتهای روایی شاهنامه، بیان نمود: داستان کاوه آهنگر یکی از شاخص ترین روایتهای مقاومت در ادبیات فارسی است. این داستان در عین روایت وضعیت انقلابی، لحظه زایش هنر انقلاب را هم به نمایش می گذارد. عدالت در آن تجلی یافته و نقطه اوج روایت، فراخوان کاوه به قیام و شکل دهی درفش کاویانی است. محمدعلی روزبهانی، پژوهشگر حوزه هنر، هم به بررسی جایگاه هنر معاصر پرداخت و اضافه کرد: استقبال مردم از موزه هنرهای معاصر رشد داشته است. قلب تپنده هنر معاصر حالا در نیویورک و در موزه هنر مدرن منهتن قرار دارد. بعد از جنگ جهانی دوم، با مهاجرت سرمایه فرهنگی غرب به آمریکا، هنر هم به آن سو حرکت کرد، باآنکه در ابتدا با ذائقه عمومی آمریکایی ها همخوان نبود. در ادامه عبدالحمید قدیریان، استاد دانشگاه، تصریح کرد: برای فهم هنر انقلاب، ابتدا باید خود انقلاب را شناخت. خداوند آغازگر هر حرکت است و نورانیت جهان به قصد الهی رقم خورد. ملت ایران دارای خصوصیت هایی است که می تواند حامل این نور باشد. کسانیکه انقلاب را درک می کنند، وارد مسیر سیر و سلوک می شوند و به درک عمیق تری از هنر می رسند. در انتها بخش نخست این نشست، مسیحا ربیعی، با نگاهی مفهومی به مبحث مقاومت، خاطرنشان کرد: مقاومت به معنای ایستادگی است. استقرار هم از جنس مقرر است و در خود معنای قرارداد را دارد. کسی که مجال استقرار می دهد، باید خودش ایستاده باشد. لوگوس، که مبین قدرت نام گذاری و آشکار کردن معناست، جایگاه مهمی در شکل دهی هویت انسانی و هنری دارد.
منبع: pilano.ir