گزارش پیلانو؛ این ملودی ها طعم زیارت دارند

گزارش پیلانو؛ این ملودی ها طعم زیارت دارند

پیلانو: برخی از هنرمندان فعال حوزه موسیقی طی سالهای اخیر با انتشار ملودی های ماندگار آثاری را با موضوع امام رضا(ع) پیش روی مخاطبان قرار دادند که همچنان جزو شنیدنی ترین ها به حساب می آیند.

خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: یکی از نکات مورد توجهی که در مناسبت ها و آئین های مذهبی ایرانیان مورد توجه قرار گرفته، کوشش برای تولید آثاری موسیقایی است که بتواند با در نظر گرفتن مولفه هایی در تجلیل از دین مبین اسلام، امامان معصوم (ع) محصولاتی را پیش روی مخاطبان قرار دهد که مخاطبان با شنیدن این ملودی ها حس و حال ویژه ای را برای عرض ارادت تجربه کنند. فرآیندی که با اتکا به ادبیات مندرج در اشعار و ترانه ها گامی برای عرض ارادت به آئین های مذهبی و امامان معصومی است که همه ما ایرانیان به سهم خود ارادت ویژه ای به این بزرگواران داریم.
آنچه در این راه توسط هنرمندان برای تولید یک اثر موسیقایی تجربه می شود، کوشش برای حضور در جریانی فرهنگی است که می تواند با اتکا به اشعار و ترانه هایی متناسبت، ملودی هایی را تولید نماید که هرکدام بسته به کیفیت و محتوای ارائه شده به مخاطب ارائه می شوند. فرآیندی که بااینکه در خیلی از مواقع به سبب فقدان آگاهی های لازم چه در عرصه محتوایی و چه در عرصه موسیقایی تبدیل به محصولاتی بی کیفیت و حتی در مواردی ضد تبلیغ و در خیلی از موارد هم به سبب ساختار و مدیریتی که در عرصه محتوای آثار وجود دارد، تبدیل به محصولاتی ماندگار در این حوزه می شوند.
طبیعتاً در این راه پرداخت موسیقایی به مقام والای حضرت امام رضا (ع) و کرامات ایشان، یکی از بااهمیت ترین مواردی است که طی سالهای اخیر از طرف هنرمندان مورد توجه قرار گرفته و در این چارچوب آثار مختلفی تولید شدند که هرکدام می تواند دربرگیرنده ابعاد مختلفی به لحاظ کمی و کیفی باشد. آثاری که تعدادی از آنها بسیار بالاتر از محصولات دیگر مورد توجه قرار گرفته و هرکدام تبدیل به آهنگ ها و ملودی هایی شدند که پس از تولید در برنامه ها و مراسم مختلف بارها و بارها مورد استفاده قرار گرفته و حتی جزئی جدایی ناپذیر از سبد فرهنگی ارادتمندان به امام هشتم شده اند. آثاری که شاید بتوان در کنار آنها ملودی ها و تک آهنگ های دیگری را به این چارچوب اضافه کرد، اما بی شک ملودی هایی هستند که الحق و الانصاف جلوه و تأثیرگذاری بیشتری نسبت به دیگر محصولات دارند.
آنچه در این گزاره رسانه ای به آن توجه شده، معرفی ۸ قطعه معروف در رابطه با امام رضا (ع) است که گروه هنر خبرگزاری مهر به مناسبت فرا رسیدن سالروز میلاد این امام همام به بازخوانی هرکدام از این آثار پرداخته است.
«آمده ام ای شاه پناهم بده»؛ آریا عظیمی نژاد و محمدعلی کریم خانی
تک آهنگ «آمده ام ای شاه پناهم بده» بدون تردید یکی از معروف ترین و ماندگارترین ملودی های در رابطه با امام هشتم شیعیان است برای عرض ارادت به محضر امام هشتم شیعیان حضرت رضا (ع) پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
ملودی که به قدری دربرگیرنده حس و حال نابی بود و هست که بعد از انتشار در خیلی از برنامه های مختلف رادیویی و تلویزیونی به عنوان موسیقی تیتراژ ابتدای یا انتهایی قرار گرفت و تبدیل به یکی از پرطرفدارترین موسیقی های تولید شده دراین زمینه شد.
آریا عظیمی نژاد آهنگساز و مرحوم محمدعلی کریم خانی خواننده این قطعه پرطرفدار موسیقایی بودند.
برای شنیدن قطعه «آمده ام ای شاه پناهم بده» اینجا را کلیک کنید.

«یار خراسانی»؛ عبدالجبار کاکایی و حسام الدین سراج
حسام الدین سراج خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی هم مدتی پیش بود که قطعه «یار خراسانی» را با شعری از عبدالجبار کاکایی منتشر نمود.
این قطعه موسیقایی که با بهره گیری از نغمات و ملودی های در رابطه با موسیقی نواحی منطقه خراسان پیش روی مخاطبان قرار گرفت، قسمتی از مجموعه ای موسیقایی تصویری به سفارش آستان قدس رضوی بود که مدتی پیش در قالب مجموعه «یار خراسانی» در دسترس ارادتمندان به حضرت رضا (ع) قرار گرفت.
برای شنیدنم قطعه «یار خراسانی» اینجا را کلیک کنید.

«ولایت عشق»؛ بابک بیات و محمد اصفهانی
موسیقی تیتراژ سریال «ولایت عشق» به آهنگسازی مرحوم بابک بیات و خوانندگی محمد اصفهانی هم از جذاب ترین و شنیدنی ترین موسیقی های در رابطه با امام رضا (ع) است.
به هر حال فارغ از جاذبه های دراماتیک و مخاطب پسندی که این سریال تاریخی – مذهبی برای بینندگان آن سالهای تلویزیون داشت، به طور قطع این موسیقی متن و موسیقی تیتراژ آن بود که بواسطه توانمندی های یک آهنگساز قدرتمند به نام بابک بیات و خواننده توانمندی چون محمد اصفهانی در کنار دیگر مؤلفه های اصلی سریال توانست به جان و دل مخاطب رسوب کند.
برای شنیدن موسیقی تیتراژ سریال «ولایت عشق» اینجا را کلیک کنید.

«کلاغ رو سیاه»؛ امیر ارجینی و محسن چاوشی
یکی از مهم ترین آثاری که محسن چاوشی در عرصه تولید کارهای در رابطه با امامان و معصومین (ع) منتشر نمود و از زمان انتشار آن تا حالا به شدت مورد رضایت مردم قرار گرفت ترانه «امام رضا» بود که میان مردم با نام «کلاغ رو سیاه» نیز مشهور شد.
این قطعه که امیر ارجینی به عنوان ترانه سرا در آن حضور داشته در قالب آلبوم «خودکشی ممنوع» به عنوان یکی از مجموعه های غیررسمی محسن چاوشی انتشار یافت، اما می توان گفت یکی از بهترین و حتی شاید محبوب ترین قطعات این آلبوم لقب گرفت که به سبب نگاه نو و خودمانی ترانه سرا در تجلیل از مقام والای امام رضا (ع)، ملودی و خوانندگی خاص چاوشی حتی تا به امروز نیز به عنوان یکی از بهترین کارهای تولید شده با موضوع امام هشتم شیعیان معرفی شده است.
برای شنیدن قطعه «کلاغ روسیاه» اینجا را کلیک کنید.

«شاه پناهم بده»؛ دولتمند خالف
تک آهنگ «شاه پناهم بده» هم همچون آثار شاخص تولید شده درباره ی کرامات حضرت رضا (ع) است که سال ها پیش توسط دولتمند خالف خواننده سرشناس تاجیکستانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
این قطعه در کنار دیگر آثار این خواننده پیشگام موسیقی تاجیکستان همچون قطعاتی هستند که همچنان به عنوان ملودی تیتراژ برنامه های مناسبتی تلویزیون پیش روی علاقه مندان قرار می گیرد.
برای شنیدن قطعه «شاه پناهم بده» اینجا را کلیک کنید.

«دل هوا»؛ مجید اخشابی و اسحاق انور
مجید اخشابی خواننده موسیقی پاپ هم حدود هفت سال پیش بود که همزمان با فرا رسیدن سالروز تولد حضرت امام رضا (ع) قطعه «دل آهو» را با ترانه اسحاق انور در فضای مجازی منتشر نمود.
در این قطعه موسیقایی اسحاق انور ترانه سرا و آهنگساز، حسین طاهری تنظیم کننده، سعید شایان میکس و مسترینک و مجید اخشابی به عنوان عوامل اجرائی حضور دارند.
برای شنیدن قطعه «دل هوا» را اینجا کلیک کنید.

«ضامن آهو»؛ غلامرضا صنعتگر و مجید ذاکری
غلامرضا صنعتگر نیز همچون خوانندگان مطرح موسیقی پاپ کشورمان است که طی سالهای اخیر کارهای مختلفی در تولید آثار در رابطه با حضرت رضا داشته است.
این خواننده مدتی پیش بود که قطعه «ضامن آهو» را به دو زبان فارسی و لهجه بوشهری منتشر نمود و شرایطی را ایجاد کرد که مخاطبان از این قطعه استقبال خوبی انجام دادند.
برای شنیدن قطعه «ضامن آهو» اینجا را کلیک کنید.

«صلوات خاصه امام رضا» حسین حقیقی و باشگاه راه
قطعه صلوات خاصه امام رضا (ع) هم مدتی پیش همزمان با ایام گرامی دهه کرامت و میلاد امام هشتم شیعیان با صدای حسین حقیقی توسط باشگاه ترانه و موسیقی «راه» منتشر گردید.
این قطعه مناسبتی توسط باشگاه ترانه و موسیقی «راه» در فضای مجازی انتشار یافته بود.
برای شنیدن صلوات خاصه امام رضا (ع) اینجا را کلیک کنید.

«امام رضا»؛ عبدالرضا هلالی و حامد زمانی
تک آهنگ «امام رضا» با شعری از سعید پاشازاده، تنظیم امیر جمالفرد و خوانندگی عبدالرضا هلالی و حامد زمانی همچون تک آهنگ های پرمخاطب این سالهای کشورمان در ارتباط با کرامات امام رضا (ع) است.
رضا هلالی به عنوان یک مداح شناخته شده و حامد زمانی خواننده آثار اجتماعی انقلابی همچون هنرمندانی هستند که طی سالهای قبل آثار مشترک مختلفی را با موضوعات مذهبی و اجتماعی پیش روی مخاطبان قرار داده بودند.
برای شنیدن قطعه «امام رضا» اینجا را کلیک کنید.

«رضا رضا»؛ گروه سرود آباده استان فارس
یکی از قطعات معروفی که از دهه شصت به عنوان یکی از معروف ترین موسیقی های خاطره انگیز در رابطه با کرامات حضرت رضا (ع) همچنان مورد توجه قرار گرفته است، ملودی «رضا رضا» است.
این ملودی توسط گروه سرود «آباده» به عنوان یکی از معروف ترین و خاطره سازترین دهه شصت تولید و همچنان جزو خاطره انگیزترین آثار در رابطه با حضرت امام رضا (ع) است.
برای شنیدن سرود «رضا رضا» اینجا را کلیک کنید.