درباره پرویز كلانتری و آثارش خانه های کاه گلی چند هزار دلاری!

درباره پرویز كلانتری و آثارش خانه های کاه گلی چند هزار دلاری!

به گزارش پیلانو، پرویز کلانتری بی گمان یکی از مهم ترین چهره های هنر نوگرای ایران و همچون فعال ترین نقاشان معاصر بود. آثار کلانتری هم چنان که سرشار از عشق به زمین است، تصویری سهل و ممتنع از زندگی ساده و بی آلایش مردمان کویر ایران را پیش روی بیننده می گذارد. این دل مشغولی همیشگی هنرمند، در طول دهه ها، از تصویرسازی های کتاب های درسی کودکان و نوجوانان گرفته تا نقاشی های کاه گلی اش، ترکیبی دلپذیر از دغدغه «هویت» و رازآمیزی «خیال» است.
این روزها در سیزدهمین دوره ی نمایشگاه گالری آرتیبیشن با عنوان «کلکسیونر مدرن»، آثار پرویز کلانتری در کنار سایر هنرمندان به چشم می خورد و گزارش ایسنا در رابطه با سبک هنری هنرمند به همین انگیزه منتشر می شود.
پرویز کلانتری نقاش، تصویرگر و نویسنده، از هنرمندان نوگرای ایران و یکی از بنیانگذاران مکتب سقاخانه بوده است. خصوصیت مشترک در آثار متنوع این هنرمند، وجود فضایی آشنا با الهام از فرم های معماری و بافت شهرهای سنتی ایران است. مجموعه نقاشی های کاهگلی پرویز کلانتری از مهم ترین آثار او هستند که این فضا را به تماشا گذاشته اند. او بعنوان بنیانگزار سبک نقاشی کاهگلی شناخته شده است؛ هرچند خود، مارکو گریگوریان را مبدع آن می داند. آثار کلانتری در چندین دوره از بی ینال هنر تهران و بی ینال طراحی تهران به نمایش درآمده و آرت فر هنر بازل سوییس در سال ۱۳۵۵ میزبان آثار این هنرمند بوده است.

این اثر، تیر۹۶ در حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران و در اکتبر ۲۰۱۵ در حراج کریستیز دبی ارائه شده است. در توضیح این اثر آمده: «ترکیب «کاه» و «گل». در اثر حاضر، کلانتری در عین حال که سنت گرایی هنری را نفی می کند، بشکلی آشکار به سنت می پردازد. از یک سو مدرن است و از طرفی مانند نقاشان کلاسیک، اثرش سرشار از سادگی افراطی است.»
یکی از تاثیرگذارترین تجربیات حرفه ای زنده یاد پرویز کلانتری تصویرسازی کتاب های درسی بود که در گسترش زبان و بیان بصری او نقش مهمی ایفا کرد. او بعد از فارغ التحصیلی به واسطه ی آشنایی با همایون صنعتی زاده، رئیس وقت دانشکده هنرهای زیبا به کار تصویرگری نشریاتی چون مجله «ایران آباد» و کتاب های درسی و داستانی کودکان مشغول شد.

نقاشی های پرویز کلانتری همواره نمایشگر فضایی آشنا و نوستالژیک، یادآور فرهنگ بومی ایران با تمرکز بر معماری شهرهای کویری بوده است. اما آنچه آثار این هنرمند را قابل توجه می کند شیوه منحصربه فرد وی در ایجاد این فضاست؛ کلانتری در آثارش منظره هایی ملموس را تصویر می کند. مناظری که به چشم مردم ایران آشناست اما زبان هنرمندانه ی او بگونه ای است که نقاشی هایش را بسیار فراتر از یک منظره سازیِ شهری صرف پیش برده است.
موضوعات سنتی و بومی در آثار پرویز کلانتری در تقابل با تاثیرات هنر مدرن قرار گرفته و به تعادل رسیده است. سطوح تخت با رنگ های محدود، پرسپکتیو شکسته شده و روابط فضاییِ کوبیسمی را میتوان از شاخص ترین خصوصیت های تصویری آثار کلانتری دانست که بشکلی محسوس متاثر از هنر مدرن، بخصوص کوبیسم است.

او نویسنده و روزنامه نگار هم هست و تا کنون چند مجموعه داستان منتشر نموده و کتاب های “ولی افتاد مشکل ها”، “چهار روایت” و “نیچه نه، فقط بگو مشداسماعیل” ازجمله آثار اوست. هم چنین مقالات هنری گوناگونی از این هنرمند درمورد ارتباط هنر و هنرمند ایرانی، درنشریات ایرانی انتشار یافته است. یکی از آثار این هنرمند برجسته در لیست تمبرهای ویژه ی سازمان ملل متحد ثبت شده و اثر «شهر ایرانی» ِ وی در این سازمان نگهداری می شود.
پرویز کلانتری، بعد از یک دورهٔ طولانی مدت بیماری، سرانجام در ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵، در هشتادوپنج سالگی چشم از جهان فروبست.
قیمت چکش خورده ۴۹۰۰۰ دلار/سال: ۲۰۰۲
/ تکنیک: رنگ روغن روی بوم/ ابعاد: ۹۷.۵×۱۹۳ سانتی متر