افتتاحیه نمایشگاه حسن روح الامین در مسکو چگونه گذشت؟

افتتاحیه نمایشگاه حسن روح الامین در مسکو چگونه گذشت؟

پیلانو: نمایشگاه آثار نقاشی حسن روح الامین چهره برگزیده هنر انقلاب با عنوان «دل نگاره» 14 بهمن 1401 مقارن با شب میلاد امیرالمومنین علی (ع) با حضور این هنرمند در موزه هنرهای شرقی مسکو راه اندازی شد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، در این مراسم که با حضور کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، الکساندر سدوف رئیس موزه هنرهای شرقی مسکو، مسعود احمدوند رایزن فرهنگی و تعدادی از علاقمندان به فرهنگ و هنر برگزار شد، ۱۴ نقاشی رنگ روغن و ۱۸ طراحی که بیشتر آنها ویژه این نمایشگاه طی ماه های گذشته خلق شده، در معرض دید مخاطبان روس قرار گرفت.
نجات دختران، ام ابیها، امیرالمومنین(ع)، حسرت جبرائیل، نسل بت شکن، ابن الحسن، مرج البحرین، شمع بیت المال، هوالغنی، معرکه آب، بابا، وداع، اسیران و خورشید زندان که داستان زندگی «اهل بیت» را روایت می کنند، اسامی آثاری هستند که در نمایشگاه روح الامین با عنوان «دل نگاره» به بازدیدکنندگان موزه عرضه می شود.
در ابتدای مراسم افتتاحیه الکساندر سدوف، رئیس موزه هنرهای شرقی مسکو اظهار داشت: ما سعادتمند هستیم که با کمک به برگزاری این نمایشگاه هنرمند معاصر و مشهور ایرانی، بینندگان روس را با زندگی هنری کشور بزرگ ایران آشنا نماییم. از آثاری که در این نمایشگاه امروز مشاهده می نماییم، به سطح عالی هنر و فرهنگ معاصر ایران پی می بریم. ما با هنر معاصر ایران آشنایی کمی داریم و از ادامه چنین نمایشگاه هایی که سبب معرفی فرهنگ و هنر ایران امروز به روس ها می شود خرسند می شویم.
سپس حسن روح الامین اظهار داشت: در فرهنگ شیعی حضرت فاطمه را به ام ابیها می شناسند. این نمایشگاه حول محور شخصیت ایشان، پیامبر اسلام، همسر و فرزندانشان همچون حضرت سیدالشهداست. ما اعتقاد داریم که حق و هدایت متعلق به ایشان، امیرالمومنین و فرزندانشان است. بنده به عنوان یک عضو کوچک جامعه هنری می خواهم عشق خودرا با شما بوسیله آثارم به اشتراک بگذارم وامیدوارم در این نیت موفق باشم.

در ادامه کاظم جلالی، سفیر کشورمان در روسیه ضمن تبیین جایگاه هنر در انتقال ارزش های الهی اظهار داشت: به هنرمند توانای کشورمان تبریک می گویم که توان هنری خودرا به گونه ای هدفمند، وقف ایده های پایدار بشری کرده اند. یکی از بزرگترین حقایق تاریخی حقیقت زندگی حسین بن علی (ع) است. امام حسین پیشتاز حرکت به سمت نورانیت در تاریخ است. امام حسین (ع) مظهر ایستادگی در مقابل همه شیاطین است که با قدرت در مقابل ایشان صف آرایی کرده بودند. امام حسین (ع) مظهر طریق ایستادگی بر حقیقت است.
او افزود: راه نجات امروز بشریت نیز بازگشت به راه امام حسین (ع) است. هر انسان آزاده ای نیازمند این است که گذری به زندگی ایشان داشته باشد. ملت ایران نیز ۴۳ سال در راه امام حسین (ع) ایستادگی کرده اند. امام حسین (ع) متعلق به همه بشریت است و فقط متعلق به مسلمین و شیعیان نیست. نقش برجسته هنرمند ما در اینجا مشخص است که برای نشان دادن حقیقت تلاش می کند. این هنرمندان و آثارشان بی قیمت هستند.

در بخش دیگری از این مراسم ایلیا زایتسف، معاون موزه هنرهای شرقی مسکو و مسئول برگزاری نمایشگاه «دل نگاره» اظهار داشت: ما در زمان اندکی مقدمات برگزاری نمایشگاه را فراهم کردیم و همکارانم در موزه برای اجرای شایسته آن بسیار تلاش کردند. با توجه به این که مخاطبان روس با پیشینه عناوینی که آثار این نمایشگاه برمبنای آن خلق شده اند آشنا نیستند برای هر تابلو یک معرفی مفهومی حاوی روایت تاریخی آن نوشته شده است.
سپس مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی سفارت ایران در روسیه اظهار داشت: همانطور که آقای سدوف اشاره نمود مخاطبان روس با آثار معاصر ایرانی آشنایی کمی دارند. این نمایشگاه بخش ویژه ای از هنر معاصر ایرانی یعنی هنر آیینی و دینی را به نمایش می گذارد که بیان هنرمندانه ای از اتفاقات صدر اسلام است.

منبع: