رونمایی از یك آلبوم در فرهنگسرای اندیشه؛ تیغ و ترانه برای تفکر تولید شد!

رونمایی از یك آلبوم در فرهنگسرای اندیشه؛ تیغ و ترانه برای تفکر تولید شد!

به گزارش پیلانو آیین رونمایی از آلبوم موسیقی تیغ و ترانه به آهنگسازی محمدرضا چراغعلی و خوانندگی هامان با حضور برخی از هنرمندان در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار گردید.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «تیغ وترانه» به آهنگسازی محمدرضا چراغعلی و خوانندگی «هامان» جمعه دهم تیر ماه با حضور برخی از هنرمندان در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار گردید.
سجاد عزیز آرام (شاعر و ترانه سرا) که اجرای برنامه را برعهده داشت، در ابتدا اظهار داشت: «تیغ و ترانه» کوشیده که یک اثر اثرگذار و جریان ساز باشد. حضور غربت در اشعار «هامان» برآیند نوع زندگی او بوده است. او به علت آنکه مهاجرتی از کشور داشته است، رد پای غربت در ترانه هایش پر رنگ است و گویی این غربت را هم به همراه هنر و ترانه هایش با خود برده است.
محمدرضا چراغعلی با تکیه بر این که کوشیده تا در دهه ۷۰ نگاه جدیدی را ایجاد و توسعه بدهد، افزود: سعی کردیم تا کلام فاخر را به سفره موسیقی خانواده ها بیاوریم، البته تولید آثار جدی بر پایه کلام فاخر، چیزی شبیه معجزه شده است. هدف، خلق اثری در حوزه موسیقی پاپ-کلاسیک بوده است، در حالیکه نمی توانم بگویم صرفا کلاسیک به آن نگاه شد چون که به ظرفیت مخاطب عمومی هم توجه شده است.

وی اظهار داشت: این اولین همکاری من با «هامان» است. ولی آغاز این همکاری به سال ۸۱ برمی گردد که به پیشنهاد آقای چاووشی مدیر استودیو «بل» پیشنهاد تولید یک آلبوم با همکاری «هامان» داشتیم، آن روزها من تجربه همکاری با خوانندگان پاپ کلاسیک مثل نیما مسیحا و حامی را داشتم اما ایده هایی برای یک آلبوم متفاوت با صدای «هامان» در ذهنم شکل می گرفت. اساساً کار بر روی کلام فاخر در این اوضاع ولنگار ترانه و موسیقی، کار پر ریسکی است ولی پیمانه مهم نیست مهم کیفیت شنونده ها هستند. «تیغ و ترانه» موسیقی حوزه اندیشه است و به اقبال این آلبوم و شنونده های پویای آن امیدوارم.
در ادامه «هامان» خواننده و ترانه سرای آلبوم «تیغ و ترانه» خاطرنشان کرد: پنح سال ضبط اثر به طول انجامید و بالاخره در این شب، تولد اثر را گرامی می داریم. «تیغ و ترانه» شورش بر زبان رایج روز است. شورش بر ضد زبان تقلیل یافته ای که مناعت اندیشه را در جامعه به دنبال داشته است. «تیغ و ترانه» اثری نیست که بر گذشته لمیده باشد و فارغ از این که در چه حوزه ای از هنر مطرح باشد به دنبال تصویر کردن یک آرمان شهر با بیانی پویا و بالنده است. از طرفی وضعیت ترانه امروز بگونه ای است که همه ما از آن آزرده خاطریم. «تیغ و ترانه» در این وضعیت است که خلق می شود و برگی از تقویم ترانه را به خود اختصاص می دهد.
«هامان» با تشکر از همکاری چراغعلی خطاب به او اظهار داشت: سپاسگزارم که در این زمان با صبوری و شکیبایی، وفاداری و همدلی به دور فارغ از وضعیت کنونی جریان بازار پذیرفتید با هم حرکت نماییم و قطعاتی که فارغ از درد اجتماع نیست حتی آنجایی که گفتگویی عاشقانه مطرح است، خلق و ثبت کنید.

فردین خلعتبری هنرمند عرصه موسیقی با اشاره به اینکه روز به روز بر تنوع موسیقی کشور افزوده می شود، افزود: با شکل گیری گونه های جدید، گویی موسیقی کشور به جزایری از هم جدا تبدیل شده است و مهم ترین اشکالات این پدیده، تنافر بین گونه های موسیقی است که موسیقی را به محلی برای بی اعتنایی اهالی موسیقی به یکدیگر مبدل می سازد و امکان دارد حس برتری جویی بین اقشار مختلف موسیقی پدید آورد و فی المثل فکر کنند که سبک موسیقی من بهتر از دیگر سبک هاست.
وی با نام بردن از بعضی از نوازندگان آلبوم «تیغ و ترانه» همچون کریم قربانی (نوازنده ویلنسل) و علی جعفری پویان (نوازنده ویلن)، نقش سازنده نوازندگان برای ارتباط دادن گونه های موسیقی به یکدیگر را ضروری شمرد و اضافه کرد: اهالی موسیقی امروز ما کسانی هستند که در انواع و اقسام موسیقی شناخت و آگاهی دارند. بخش دیگر موسیقی در نگاه شماست که آنرا می بینید و احساس آرامش می کنید و زیبایی هنر عنصری است که اگر شما بعنوان مخاطب نباشید، پدید نخواهد آمد ازاین رو مخاطب باید باشد تا زیبایی موسیقی حس گردد و امروز خوشحالم اینجا جمع شده ایم و نهایتا تا بازتاب یک اثر، یک هنر زیبا را با هم ببینیم.
خلعتبری که اثری مشترک با «هامان» را روی اشعار بیدل دهلوی برای ضبط در کشور چک در دست تولید دارد، ابراز امیدواری کرد که این نوع و جنس از موسیقی باز هم تکرار شود.

علی میرعلینقی پژوهشگر موسیقی و منتقد هنری هم در ادامه ضمن برشمردن سوابق و نقش اثرگذار محمدرضا چراغعلی در ایجاد یک جریان در حوزه موسیقی پاپ فاخر در دهه هفتاد به خصوصیت های آوازی و ترانه های «هامان» پرداخت.
وی با برشمردن استقلال در سرودن ترانه و این که این ترانه ها بیشتر از هرکسی شبیه به زندگی خود شاعر است اظهار داشت: سفر و غربت از اصلی ترین مولفه های کلامی و نقاط عطف ترانه های هامان است.
میرعلینقی مولف بودن خواننده را در طرح مضامین اجتماعی و فلسفی را از شاخصهای این خواننده مولف برشمرد و خاطرنشان کرد: که این اثر قابلیت ماندگاری در تقویم موسیقی را دارد.
در آیین رونمایی آلبوم «تیغ و ترانه»، پنج ترانه «شب ممنوع»، «دختر گیسو حنا»، «کافه»، «خاتون خانه و غزل» و «تیغ و ترانه» به همراه دکلمه های از مرثیه فدریکو گارسیا لورکا در سوگ ایگناسیاس مخیاس اجرا شد. ضمن این که اجرای آوازها با فیکورهای اٰپراتیک، گاه رسیتاتیف ها و دکلمه های شاعرانه در کنار اجرای پیانو بخشی از رسیتال کوچک آواز- پیانوی، هامان و محمدرضا چراغعلی بود.

در مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «تیغ و ترانه» اعلام گردید که عواید حمایت های مالی از این آلبوم برای ساخت یک مدرسه دخترانه در روستای قلعه بید نصرت آباد اهدا می شود، این مدرسه در مقطع متوسطه اول، با ۴۵ نفر دانش آموز در استان سیستان و بلوچستان ساخته خواهد شد.