عکسی تاریخی و تکان دهنده از دیوار برلین

عکسی تاریخی و تکان دهنده از دیوار برلین

برنامه «عکس های تکان دهنده» در این قسمت به نمایش و بررسی عکسی از کریستوف نیومن می پردازد. در این عکس یک سرباز آلمانی درحال کمک کردن به یک کودک برای عبور از سیم خاردار دیوار برلین است.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، «عکس های تکان دهنده» به کارگردانی کیانوش الطافی که هر هفته با انتخاب عکسی اثرگذار و ماندگار در تاریخ، به بررسی و نقد آن می پردازد، در این قسمت به سراغ عکس مشهور «دیوار برلین و کودک» رفته است.
یکشنبه ۱۳ اوت ۱۹۶۱ زمانی که هنوز بخشی از مسیر ۱۵۵ کیلومتری دیوار سیم خاردار برلین متصل به الکتریسیته بود سربازی به پسری کوچک کمک کرد تا به آن طرف دیگر برود. درست زمانی که شوروی تصمیم گرفت عبور از مرزها برلین را ممنوع کند پسر و پدرش برای ملاقات با اقوام خود در آلمان شرقی بسر می بردند. پدر معتقد بود که پسر باید با مادرش بزرگ شود ازاین رو مجبور شد تا با پسر کوچکش به سمت دیوار حرکت نماید. سرباز پسربچه را از سیم خاردار عبور داد و در طرف دیگر گذاشت. پسر فرار کرد اما سرباز به علت کمک به او دستگیر و اعدام شد. کریستوفر نیومن به صورت تصادفی پسری را دید که به سمت سرباز می رفت و این صحنه را جاودانه کرد.
متن زیر نوشته ای در دفتر یاداشت این سرباز است: «گاهی انسان بودن گناه بزرگی است. حالا که می دانم به خاطر کمک کردن به کودکی بی گناه که بازیچه جنگ و خشونت شده است، فردا پیش از طلوع آفتاب مرا به دستان خداوند می سپارند، می دانم که انسانیت هیچگاه نمی میرد ولی بدانید که گاهی انسانیت گناه بزرگی است».
«عکس‎های تکان‎دهنده» کاری از واحد برنامه های شبکه پرس تی وی است که برای مخاطبان اسپانیایی زبان شبکه هیسپان تی وی زبانگردانی شده است. این برنامه روز پنجشنبه دوم تیرماه ساعت ۰۴: ۱۵ صبح به وقت تهران پخش می شود و تکرار آن همان روز ساعت ۱۱: ۱۵، ۱۵: ۱۵ و روز جمعه ساعت ۱۳: ۱۵ برای اسپانیایی زبان های سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود. علاقه مندان می توانند با رفتن به آدرس https: //www.hispantv.com/showprogram/fotos-que-sacuden-al-mundo/۵۳۴ این برنامه را در وبسایت شبکه هیسپان تی وی مشاهده کنند.

منبع: