با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ نمایشگاه هنری همام

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ نمایشگاه هنری همام

به گزارش پیلانو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه نمایشگاه هنری همام از برنامه ریزی این وزارت خانه برای برگزاری و برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان توان یاب در خارج از کشور اطلاع داد.

به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی رویداد، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره هنری «همام» که تنها جشنواره تخصصی ویژه توان یابان کشور است، ضمن اشاره به ظرفیت و توانایی شرکت کنندگان در دومین دوره از این جشنواره اظهار نمود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این آمادگی دارد که از هنرمندان توان یاب جامعه در بخش های مختلف هنری حمایت کند.
وی همینطور از برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری نمایشگاه های آثار هنرمندان توان یاب در خارج از کشور اطلاع داد و اظهار داشت: بنا داریم از ظرفیت این هنرمندان برای معرفی آثارشان در نمایشگاه های خارج از کشور استفاده نماییم و نمایشگاه ها آثار آنها را برگزار نماییم.
محمدرضا مشهدی دبیرکل دومین جشنواره ملی هنری «همام» هم در مراسم افتتاحیه این جشنواره اظهار داشت: ما با برگزاری یک نمایشگاه از آثار تجسمی و صنایع دستی هنرمندان توان یاب متوجه ظرفیت بسیار درخشان این هنرمندان در سرتاسر کشور شدیم و تصمیم گرفتیم نخستین دوره جشنواره همام را دو سال پیش برگزار نماییم و با عنایت به پتانسیل قوی که در توان یابان دیدیم هیئت برگزاری و شورای سیاستگذاری به این نتیجه رسیدند که این جشنواره به صورت دوسالانه برگزار گردد تا هنرمندان توان یاب بتوانند برای دو سال آینده برنامه ریزی و فرصت کافی برای عرضه آثارشان داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در دو سال قبل که دوره اول جشنواره هُمام برگزار شد، تعداد زیادی از هنرمندان توان یاب شناسایی و به جامعه هنری معرفی گشتند. این هنرمندان با مسؤلان برگزاری جشنواره، داوران و سایر هنرمندان ارتباط داشتند و در رویدادهای مختلف به این هنرمندان پیشنهاد شد که اثر خلق کنند. این ارتباط دوجانبه بین برگزارکنندگان رویدادهای فرهنگی و هنری و هنرمندان توان یاب تاثیر قابل توجهی بر رشد و معرفی هنرمندان توان یاب داشت.
مشهدی در مورد تعداد افرادی که سال جاری در جشنواره همام شرکت کرده اند، اعلام نمود: از راه بانک اطلاعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها، سازمان بهزیستی و خیریه امام رضا (ع) فراخوان جشنواره به تمام توان یابان ارسال شد. همینطور این فراخوان از راه رسانه های جمعی هم اعلام گردید و در مجموع دبیرخانه همام سه هزار اثر شامل ۳۳ اثر موسیقی و بقیه در بخش های مختلف هنرهای تجسمی و صنایع دستی را دریافت کرد. بعد از سه مرحله داوری ۲۴۰ اثر برای نمایش در نمایشگاه انتخاب شدند. تعداد از آثار هم به بخش فروشگاه عرضه محصولات راه پیدا کردند و در معرض فروش قرار خواهند گرفت.
دبیرکل دومین جشنواره ملی- هنری هُمام درباره زمان جشنواره هم اظهار داشت: این نمایشگاه تا دهم اسفند در مجموعه فرهنگی هنری صبای فرهنگستان هنر واقع در خیابان ولی عصر چهار راه طالقانی برپا خواهد بود. هشت کارگاه آموزشی هم در خلال جشنواره برای ارتقای توان هنری توان یابان برگزار می گردد و همه افرادی که آثارشان به بخش نمایشگاه راه پیدا کرده است با یک همراه در تهران استقرار پیدا می کنند که هزینه های اقامت آنها بر عهده جشنواره است.
مشهدی در انتها اظهار داشت: پیشبینی شده که نمایشگاه آثار برگزیده با هماهنگی سازمان ارتباطات اسلامی در کشورهای آلمان، فرانسه و ژاپن هم برگزار گردد. سه اثر برگزیده و یا هنرمندان سه اثر برتر هم به اکسپوهای هنری بین المللی اعزام خواهند شد.
دومین جشنواره ملی- هنری «همام» تا ۹ اسفندماه در مجموعه فرهنگی هنری صبا، فرهنگستان هنر واقع در خیابان ولی عصر چهار راه طالقانی برقرار است.