چراغ پروین بهمنی خاموش نمی شود پیام تسلیت وزیر ارشاد برای درگذشت حافظ لالایی های قشقایی

چراغ پروین بهمنی خاموش نمی شود پیام تسلیت وزیر ارشاد برای درگذشت حافظ لالایی های قشقایی

به گزارش پیلانو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی، درگذشت پروین بهمنی، حافظ لالایی های ایران زمین را تسلیت گفت.
به گزارش پیلانو به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
این جان عاریت که به حافظ سپرد دوست
روزی رخش ببینم و تقدیم وی کنم
خبر درگذشت حافظ لالایی های ایران زمین باعث تاسف بسیار شد.
زنده یاد پروین بهمنی که با پژوهش های سترگ خود، لالایی ها و موسیقی فراموش شده «عاشیقلر» را زنده کرد و برای سالیانی دراز، به جست و جوی عاشیق ها و نواهای گمشده شان در سراسر ایران زمین گشت تا نوای آنها را که سینه به سینه به امروز رسیده بود، ثبت و ضبط کند. او به حق یکی از حافظان ارجمند فرهنگ بومی و اصیل این سرزمین بود و توانست نوای جانسوز موسیقی قشقایی را تا آن سوی مرزها طنین انداز کند. وی با حفظ و اشاعه لالایی های مادرانه ایران زمین، و خوانش لالایی هایش نشان داد که قشقایی زندگی اش با صفا و صمیمیت و هنر و موسیقی سرشته شده است.
به راستی که آثار او تداعی گر موسیقیِ پیچیده در دشت ها وکوهستان ها و نغمه های گم شده در سایه سارِ سیاه چادرهای عشایری که خود محصول ذوق و سرپنجه هنرمندانه زنان عشایر ایران است، می باشد.
زنده یاد بهمنی که کودکی خویش را در ایل گذرانیده بود، سال ها بعنوان آموزگار در مناطق مختلف عشایری استان فارس خدمت کرد. کارنامه درخشان ایشان در کنار دوره های طولانی معلمی، شامل گردآوری نغمات، معرفی خوانندگان و موسیقیدانان قشقایی و هر آن چیزی است که به فرهنگ قشقایی ارتباط دارد. منظومه داستانی «اصلی و کرم»، «زندگی نامه هنرمندان قشقایی»، «زنان نامدار قشقایی»، کتابچه موسیقی «عاشیقلر» و آلبوم های «خدای من غریب»، «به یاد فرود»، «مجموعه نغمه های عاشقی قشقایی»، «آوازهای قشقایی» و چند آلبوم دیگر، همچون بخش های مهم زندگی هنری او به حساب می آید.
به تحقیق، آثار این هنرمند و پژوهشگر قشقایی که عمرش را صرف پژوهش در ایل و در کنار عاشیق ها گذراند، می تواند نور امیدی باشد در زنده نگاه داشتن مواریث این سرزمین کهن.
تردیدی نیست که پژوهش های آن زنده یاد درباره فرهنگ و موسیقی قشقایی و عشایر استان فارس هیچگاه از خاطره ها نخواهد رفت.
درگذشت این هنرمند شایسته که ضایعه ای جبران ناپذیر است را به خانواده محترم ایشان، خیل دوستدارانش و جامعه ی فرهنگی و هنری کشور و هنرمندان پیشکسوت تسلیت می گویم و از درگاه خداوند بزرگ برای وی رحمت و مغفرت و جهت بازماندگان صبر و شکیبایی آرزومندم.
بدون شک چراغی که زنده یاد بهمنی برای حفظ نغمات محلی و موسیقی ایران زمین برافروخت، خاموش نخواهد شد.»
پروین بهمنی روز گذشته در سن ۷۲ سالگی بعد از دوره ای مبارزه با بیماری در بیمارستان سجاد دارفانی را وداع گفت.