در گزارش پیلانو مطرح شد؛ وقتی كرونا فرصت بحران را رقم می زند

در گزارش پیلانو مطرح شد؛ وقتی كرونا فرصت بحران را رقم می زند

سیداحسان باقری اعتقاد دارد کرونا بحرانی است که فرصتی برای دیده شدن آدم ها و خصوصیت های بلند اخلاقی آنها فراهم نمود که در زمان های دیگر دیده نمی شدند.

سیداحسان باقری هنرمند عکاس و مدیر خانه عکاسان ایران درباره ایده اجرای عکس صحنه پردازی شده با عنوان «فرصت بحران» به خبرنگار مهر اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم که عنوان «فرصت بحران» از یکی از جملات سردار شهید سلیمانی وام گرفته شده است. نکته بعدی اینکه، معمولا وقتی مبحث مهمی که اولویت جامعه است، ذهنم را درگیر می کند در صدد بر می آیم که روی این مورد کاری ویژه انجام دهم. مهم ترین اتفاقی که در خلال یک سال و نیم گذشته جامعه و مردم با آن درگیر بودند، مسئله کرونا و بخصوص بسیج و جهاد همگانی مدافعان سلامت و پرستاران و فداکاری های آنها بود.
وی تصریح کرد: انگار کرونا بحرانی بود که فرصتی برای دیده شدن آدم ها و خصوصیت های بلند اخلاقی آنها فراهم نمود که در زمان های دیگر دیده نمی شدند؛ یعنی شخص از زندگی، خانواده و فرزند خودش می گذرد که کشورش گرفتار بحران نشود و این مسیر درخششی مثل دوران دفاع مقدس در اذهان متبادر می کند.
باقری بیان نمود: ازاین رو در این گونه مواقع من احساس تکلیف می کنم چون به هنر برای هنر معتقد نیستم و معتقدم هنر باید در خدمت ارزش ها و فضائل اخلاقی انسانی باشد و همیشه به این فکر می کنم که در این راه سهم کوچکی داشته باشم و همین شد که مبحث مدافعان سلامت را کار کردم.

وی ضمن اشاره به این که برای خلق «فرصت بحران» ایده هایی در ذهن داشته اما در نهایت به این ایده رسیده است، اظهار داشت: گاهی ایده ها خام هستند و به ذهن می آیند اما وقتی می شود که ایده ای با طراحی استوری برد به ثمر می نشیند. از طرفی ساخت پل معلق، اگر می خواست واقعی باشد، خیلی هزینه داشت؛ آدم ها باید روی شانه هم می ایستادند و فکر کردم با ورزشکاران آکروباتیک کار طرف شوم اما آنها هم مدت زمان محدودی می توانستند روی شانه هم بایستند. در نهایت طراحی بگونه ای رقم خورد که از داربست و پلکان روی داربست ها استفاده نماییم که هر کدام شان هم دارای چالش بودند. همینطور چالش های فنی این کار هم با عنایت به هزینه کمتر برنامه ریزی کردیم.
این عکاس همینطور اظهار نمود: با دوستان روابط عمومی وزارت بهداشت درباره اجرای این کار صحبت کردم و چون کارهای قبلی من را دیده بودند، از این طرح استقبال کردند. این طرح را پیش از عید نوروز نهایی کردیم و قرار گذاشتیم که در سالگرد مواجهه با کرونا، عکس را ثبت نماییم اما به علت موج چهارم کرونا نشد این کار را انجام دهیم و به تعویق افتاد. در نهایت پس از یک ماه پیش تولید، یک روز و در یک زمان محدود، توانستیم در اسفند ۹۹ کار را به سرانجام برسانیم. اندازه عکس ۲۶۰ مگاپیکسل شد که فقط سه شبانه روز طول کشید تا این عکس ها کنار هم قرار بگیرند.
وی در مورد عوامل این عکس صحنه پردازی شده هم اظهار داشت: در این کار حدود ۱۰۰ نفر عوامل تولید کار و ۵۳ نفر هنرور بودند. بازیگردانی توسط کوروش زارعی و طراح صحنه و لباس و کارگردانی توسط خودم انجام شد. دیگر عوامل این عکس عبارتند از: عکاس فنی: حسن کمالی، روتوش و کامپوزیت: ارسلان عیوض زاده، ساخت دکور: مجتبی علوی، مدیر تولید و دستیار کارگردان: مسعود مظفری، هماهنگی هنروران روی پل: سانا احمدی، گریم: مریم حسینی، تدوین: مسعود مظفری، تجهیزات: اسپلایسر استودیو، تجهیزات پزشکی: رضا رستگار (رهان طب) و با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (با همکاری خانه عکاسان ایران).
باقری درباره وضعیت عکاسی و ثبت چنین تصاویری به مهر اظهار داشت: اقتصاد عکاسی آن طور که باید و شاید، همچون هنرهای دیگری چون سینما رونق ندارد. همینطور قوانین کپی رایت در ایران برای عکاسی رعایت نمی گردد و اقتصاد عکاسی مسأله ای دارای اهمیت نیست. همینطور چون موضوعات مناسبتی، دور از فضای فاین آرت و هنری است، گالری دارها دنبالش نیستند. نکته بعدی این که حمایت دولتی هم چون در مباحث رونق اقتصادی نمی گنجد، شامل چنین پروژه هایی نمی گردد.

منبع: