گفت وگو با دبیر سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر جشنواره تجسمی فجر رونق داشت اگر

گفت وگو با دبیر سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر جشنواره تجسمی فجر رونق داشت اگر

به گزارش پیلانو سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر پس از تجربه ناتمام ماندن در دوره قبل که به علت اعلام رسمی انتشار کرونا در کشور رخ داد، این روزها در فرهنگستان هنر در حال برگزاری است؛ جشنواره ای که به لحاظ سابقه نوپاتر از سایر جشنواره های فجر است و اغلب هم کمتر با استقبال عموم مواجه می شود. این جشنواره سال جاری برای دومین سال متوالی با کرونا دست و پنجه نرم می کند.
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از ۱۸ تا ۳۰ بهمن ماه در فرهنگستان هنر در حال برگزاری است. جشنواره سال جاری میزبان ۱۰۰۰ اثر هنری است که در بخش های گوناگون هنرهای تجسمی از عکس و پوستر گرفته تا نقاشی و خوشنویسی و کاریکاتور و… به معرض نمایش گذاشته شده اند و دارای دو بخش جدید چاپ دستی و ستارگان است. بخش هایی که به باور دبیر جشنواره سال جاری، مهم ترین تفاوت میان جشنواره تجسمی سیزدهم با دوره های پیشین قلمداد می شود.
علی اشرف صندوق آبادی ـ دبیر سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر ـ در گفت وگویی با ایسنا درباره تغییرات جشنواره سال جاری توضیح داد: جشنواره سیزدهم با جشنواره های گذشته تفاوت های زیادی از نظر تعداد آثار ارسالی و هنرمندان داشت و در حوزه تعداد آثار با رشد ۹۶ درصدی و تعداد هنرمندان با رشد ۹۱ درصدی همراه بوده است. به نظرم این میزان رشد با عنایت به شرایط یک سالی که گذشت، جالب توجه است.
صندوق آبادی بخش چاپ دستی و ستارگان را از دیگر تفاوت های جشنواره سیزدهم برشمرد و خاطرنشان کرد: تصمیم گرفتیم به هنر چاپ دستی که از دوره قاجار مغفول مانده بود و مورد توجه قرار نمی گرفت را در جشنواره سال جاری مورد توجه قرار بدهیم. در همین راستا از استاد احمد وکیلی بعنوان یکی از بزرگان این رشته دعوت کردیم تا در این بخش ما را همراهی کنند تا آثاری از بهترین های چاپ دستی به معرض نمایش گذاشته شود؛ ضمن اینکه در طول زمان برگزاری کارگاه های چاپ دستی هم برگزار می نماییم تا به صورت عملی هم به این مورد پرداخته شود.
وی همینطور درباره بخش ستارگان جشنواره و اینکه چرا آثار به صورت چاپی به معرض نمایش گذاشته شده اند، اظهار داشت: بخش ستارگان به معرفی هنرمندانی اختصاص دارد که در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ توانستند جوایز بین المللی به دست بیاورند. هدف اصلی ما این بود که اصل آثار به معرض نمایش گذاشته شوند، اما در راه جمع آوری این توفیق را نداشتیم؛ چونکه امکان دسترسی به بعضی از آثار وجود نداشت و به همین خاطر هم نمی توانستیم برخی از آثار را اصل و برخی را به صورت چاپی به نمایش بگذاریم. به همین خاطر تصمیم گرفتیم کلیه آثار را به صورت چاپی به نمایش بگذاریم.
دبیر سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر در پاسخ به این پرسش که چرا در جشنواره سال جاری بخش مجزایی به مبحث کرونا اختصاص داده نشده است، اظهار نمود: به صورت کلی رخدادهای اجتماعی روی تمام برنامه های جامعه تأثیر می گذارد و طبیعتا هنرمند هم از حقایق عصر خود تأثیر می پذیرد؛ ازاین رو طبیعتا بعضی از آثاری که در جشنواره سال جاری حضور پیدا کرده اند، تحت تأثیر مبحث کرونا بودند. هرچند به شخصه باور دارم که کرونا بر روی تولید آثار کیفی اثرگذار بوده است؛ چونکه هنرمندان در این زمان فرصت داشتند در منزل بمانند و آثار باکیفیت تری را تولید کنند.
او افزود: ما مبحث را آزاد گذاشتیم تا جامعه هنری آزاد باشد به هر موضوعی که می خواهند بپردازد. در این میان بسیاری از هنرمندان به کرونا توجه کردند که در بخش های مختلف آثارشان به معرض نمایش گذاشته شده است.
صندوق آبادی همینطور در پاسخ به این پرسش که چرا جشنواره هنرهای تجسمی نسبت به سایر جشنواره های فجر از رونق کمتری برخوردار است، تصریح کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر جوان است و باید آنرا متناسب با سن خود ارزیابی کرد و در عین حال باید این نکته را هم در نظر داشت که گروه مخاطبان هنرهای تجسمی نسبت به سایر هنرها کمتر است. اما کمبود اعتبار هم در این کم رونقی اثرگذار است؛ بعنوان مثال اگر اعتبار ما دو برابر هم اکنون بود، اساسا استقبال هم چند برابر می شد. در واقع محدودیت های اعتباری نمی گذارد آنگونه که باید و شاید در این حوزه فعالیت چشم گیر و شایسته داشته باشیم.

منبع: