در گزارش پیلانو مطرح شد: بروز خلاقیت در غیررقابتی بودن بینال مجسمه

در گزارش پیلانو مطرح شد: بروز خلاقیت در غیررقابتی بودن بینال مجسمه

یک هنرمند شرکت کننده در هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران معتقد می باشد بینارشته ای بودن دوسالانه اتفاق مثبتی است که سبب شده است آثاری با ایده های متنوع در آن وجود داشته باشد.

فاطمه الساعدی هنرمند مجسمه ساز و از شرکت کنندگان در هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران که با اثر «اپیزود» در این دوسالانه حاضر است، درباره این اثر به خبرنگار مهر اظهار داشت: کار من در دو مرحله ارائه شد؛ مرحله اول کار تعاملی بود و قصد داشتم در مدت محدودی این اختیار را به مخاطبان بدهم که هر کاری می خواهند با اثر من انجام دهند اما در مرحله دوم، تعامل وجود ندارد و آنچه از اثر باقی مانده است در معرض دید مخاطبان قرار می گیرد. هدف من این بود که ببینم وقتی اختیار برخورد با یک اثر هنری در دست مخاطبان قرار می گیرد چه اتفاقاتی رخ می دهد.
وی توضیح داد: اثر ابتدایی من یک توری بزرگ بود که اسفنج های دوخته شده با دست به دقت در آن چیده شده بود. در روز افتتاحیه دوسالانه اندکی از توری را پاره کردم و برخی از فرم ها از آن بیرون ریخت. بعد از آن اختیار را به دست مخاطبان قرار دادم تا ببینم با آنچه کار می کنند و جالب است که در همان لحظات ابتدایی یکی از مخاطبان با کاتر بخش بزرگی از توری را پاره کرد و همه فرم ها را بیرون ریخت. بعد از آن یک نفر دیگر با دیدن توری خالی اهتمام کرد قسمتی از فرم ها را در آنجا دهد. در ایام مختلف هرکسی رفتارهای مختلفی با این اثر داشت و حتی عده ای بی تفاوت از کنار آن عبور می کردند. من هم در محل حضور داشتم و بدون آنکه توضیحی به مخاطبان بدهم از رفتارهای آنها تصویربرداری می کردم.
این هنرمند که فارغ التحصیل رشته مجسمه سازی از دانشگاه هنر تهران است، اضافه کرد: از زمان افتتاحیه دوسالانه به مدت دو هفته امکان تعامل مخاطبان با اثر وجود داشت و بعد از آنکه مقدار تعامل به حدی که می خواستم رسید، این روند را متوقف کردم و آنچه که از اثر باقی مانده بود بدون تغییر در معرض دید مخاطبان قرار گرفت اما مخاطبی که الان اثر را ببیند هیچ شناختی از آنچه ابتدا وجود داشت ندارد.
وی با اعلان اینکه در این دوسالانه روندمحور بودن آثار اهمیت زیادی داشت، اظهار داشت: تأخیر در برگزاری دوسالانه و اتفاقاتی که در ماه های گذشته رخ داد در برخی از کارها همچون کار من تأثیر زیادی داشت. جابجایی مکان برگزاری دوسالانه نیز در ارائه خیلی از کارها مؤثر بود و با توجه به این که تالار وحدت یک مکان تاریخی است و ما اجازه نداشتیم چیزی روی دیوارها نصب نماییم، قرار شد که همه کارها روی داربست نصب شوند و همین داربست ها تأثیرات زیادی در آثار داشته است.
الساعدی از غیررقابتی بودن دوسالانه استقبال کرد و توضیح داد: با غیررقابتی بودن دوسالانه کاملاً موافق هستم، چونکه دست هنرمندان باز است تا آسان تر کار کنند و این غیررقابتی بودن موجب خلاقیت بیشتر هنرمندان می شود. خیلی از آثار این دوسالانه کارهای چیدمان هستند که به زمان و مکان وابسته هستند و از این نظر، بینارشته ای بودن دوسالانه اتفاق مثبتی است که سبب شده است آثاری با ایده های متنوع در آن وجود داشته باشد و همین طور هنرمندان بیشتری توانستند در آن شرکت نمایند. در مجموع روند برگزاری این دوسالانه کاملاً رضایت بخش است و آثار بسیار خوبی در آن به نمایش درآمده است.
هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران تا ۲۴ بهمن در تالار وحدت و پهنه رودکی برپاست.