گفت وگو با جواد علیزاده – کاریکاتوریست هنری که سختی کرونا را قابل تحمل می کند

گفت وگو با جواد علیزاده – کاریکاتوریست هنری که سختی کرونا را قابل تحمل می کند

به گزارش پیلانو هنرمند کاریکاتوریست – اعتقاد دارد که امروز فقط باید امیدوار باشیم و امیدمان را از دست ندهیم. ما در شرایط فعلی به معنای واقعی به مرحله بودن یا نبودن رسیده ایم و هیچ فکر دیگری جز این در ذهنمان نیست.
جواد علیزاده، هنرمند کاریکاتوریست و مدیر مسوول مجله «طنز و کاریکاتور» که شماره جدید آن به علت شیوع کرونا علاوه بر نسخه چاپی به صورت آن لاین هم انتشار یافته است، در گفت وگویی با ایسنا درباره نقش هنرمندان در همراهی با مردم در شرایط فعلی جامعه، اظهار نمود: الان شرایط بسیار ویژه و خاص است. پیش تر چنین شرایطی را تجربه نکرده بودیم و شاید فکر این را هم نمی کردیم که در قرن بیست و یکم یک بیماری ناشناخته در جهان فراگیر شود و حتی دانشمندان هم چاره مشخصی برای آن نداشته باشند.
او افزود: هنرمندان هم همانند مردم عادی هستند و گاهی ناامید و گاهی امیدوار می شوند. شاید تنها تفاوت ما با مردم عادی در این است که کمی حساس تر هستیم و تلاش می نماییم این احساسات متغیر را به شکل کار هنری منعکس نماییم و در اختیار مخاطب قرار دهیم. در شرایط فعلی همه با هم برابر هستیم و ما فقط تلاش می نماییم که با کار هنری تا جایی که می شود هم خودمان و هم مردم را تسکین دهیم.
علیزاده با اشاره به اینکه «هدف اصلی کاریکاتور و طنز این است که بتواند زندگی را برای مردم قابل تحمل تر کند»، تصریح کرد: رسالت کاریکاتور از همان ابتدا که با صنعت چاپ و با مضامین سیاسی و اجتماعی ظهور پیدا کرد، این بود که بتواند کاری انجام بدهد که مخاطب به سختی های زندگی بخندد. این روزها هم که در اوج بحران ناامیدی هستیم کاریکاتور همچنان کار خویش را انجام می دهد.
این هنرمند پیشکسوت بیان نمود: ما پیش تر تجربه شرایط سخت همچون سال های جنگ را داشته ایم؛ اما شرایط امروز بسیار متفاوت می باشد و این ویروس فراگیر در جهان، شرایط را بسیار مبهم کرده است.
علیزاده خاطرنشان کرد: امروز فقط باید امیدوار باشیم و امیدمان را از دست ندهیم. ما در شرایط فعلی به معنای واقعی به مرحله بودن یا نبودن رسیده ایم و هیچ فکر دیگری جز این در ذهنمان نیست. امیدوارم زنده باشیم و بتوانیم دوران پس از کرونا را هم ببینیم.