گروه لیان در بندرعباس به روی صحنه رفت

گروه لیان در بندرعباس به روی صحنه رفت

پیلانو: ایسنا/هرمزگان تازه ترین کنسرت گروه «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان، شامگاه دوشنبه ۱۴ بهمن طی یک سانس در تالار شهید آوینی بندرعباس اجرا شد.

گروه «لیان» در این کنسرت قطعاتی همچون سی تو، نی مه، کعله، جت، خیام خوانی، شیبکوه و تینا را اجرا کرد و شبی خاطره انگیزی را برای هواداران خود رقم زد.
نکته جالب در این کنسرت، اجرای “مرتضی کریمی و گروه نوید قویدل” دو نوازنده هرمزگانی با گروه لیان بود که با استقبال گسترده علاقه مندان رو به رو شد که می توان به قنطه اوج آن به تلفیق موسیقی نوبان هرمزگان و زار در جزیره خارک اشاره نمود که با حضور نوید قویدل در کنار گروه لیان جلای خاصی به این کنسرت داده بود. همین طور هنرمندان پیشکسوت هرمزگانی همچون موسی کمالی(خالق نوای جهله) نیز در این کنسرت حضور داشتند.
شریفیان در این کنسرت که با استقبال گسترده حاضرین همراه بود، اضافه کرد: هماهنگ کردن این همه گروه محلی و ترتیب دادن این محتوای رنگارنگ برای این کنسرت، فقط و فقط در جهت معرفی گنج های موسیقی نواحی در ایران به مخاطبان بود. ما کار بسیار سختی را مدیریت کردیم و از زحمات همه بچه ها ممنونم.
وی افزود: لیان همیشه خط شکن بوده و اهتمام داشته بهترین ها را برای مخاطبش در نظر بگیرد. این حرکات ریشه در آیین ها و فرهنگ جنوب دارد و هر کدام از آنها تفسیری از زندگی اهالی و مردم جنوب است.
اجراهای گروه بین المللی لیان با پشتوانه پژوهش های محسن شریفیان برای علاقمندان به موسیقی تلفیقی و موسیقی نواحی ایران، به صورتی ورکشاپ و کارگاه آموزشی شمرده می شود که مخاطب را با سبک های مختلف موسیقی منطقه جنوب آشنا می کند. به این نوع انتقال دانش و فن، اساسا میتوان بعنوان نخستین شتاب دهنده در صنعت موسیقی نگاه کرد. این در حالیست که تابحال غیر از گروه «لیان» و تعدادی قلیل از گروه های دیگر کمتر به برگزاری کنسرتهای این چنین اقدام نموده اند.

همچنین شریفیان در صفحه اینستاگرامی خود درباب این کنسرت، اشاره کرد: “بندرعباس، متشکرم برای همه چیز. ما این فاصله را آمدیم! زمینی هم آمدیم! که تب تند جنوب روی تنمون بشینه! حتی روی سازهامون بشینه! که در زیر و بم موسیقی ما یادگاریهای نواهای کولیان و لوطیان و دلاکان و جت هایی است که در تمامی نوار جنوبی کشور زندگی کرده اند! ما این فاصله را نیومدیم که حرف تازه ای بزنیم! اومدیم که با هم حرف بزنیم! حال خوب و بدمان را با هم شریک شویم! از این دو نی یکی تو باشی یکی من! ما صدای یک خانواده ایم! ما همه بندری هستیم! و هیچ خط کشی، هیچ متر و معیاری نمی تواند این حقیقت را لحظه ای گرفتار تردید کند! من مثل شما به جنوبی بودنم می بالم!”
محسن شریفیان نوازنده نی انبان، فلوت و نی جفتی، اُکلو فرامرزی خواننده، آکا صفوی، توفیق مقدم نوازنده کونگاه و دایره، امین سلیمیان نوازنده دم دم و بوق شاخی، حسین کاوه خو نوازنده عود، فرزاد خسروی نوازنده بیس، محمود بردک نیا نوازنده دمام و بوق شاخی، حمید اکبری نوازنده تمپو و کاخن، مرتضی پالیزبان نوازنده ضرب و تمبو گروه اجرایی کنسرت گروه «لیان» در تالار آوینی بندرعباس را تشکیل می دادند.

منبع: