در حوزه هنری رقم خورد؛ بیعت هنرمندان با سردار آسمانی

در حوزه هنری رقم خورد؛ بیعت هنرمندان با سردار آسمانی

به گزارش پیلانو آیین تجدید عهد هنرمندان با سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در چارچوب ویژه برنامه سردار آسمانی روز شنبه چهاردهم دی ماه در مسجد آیت الله خامنه ای حوزه هنری برگزار گردید.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، آئین تجدید عهد هنرمندان با سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در چارچوب ویژه برناکه «سردار آسمانی» روز شنبه چهاردهم دی ماه در مسجد آیت الله خامنه ای حوزه هنری برگزار گردید.
کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که اجرای این مراسم را به عهده داشت در ابتدای این برنامه ضمن عرض تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهندس اظهار داشت: شهادت سردار سلیمانی برای همه غیرمنتظره و نه تنها مردم ایران بلکه دل مردم آزادی خواه و دردمند دنیا به درد آورد. حاج قاسم برای همه مردم آزادی خواه دنیا بود و امروز همه آزادی خواستار داغدار او هستند.
پس از صحبت های مقدماتی زارعی میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری قطعه شعری را در تجلیل از مقام معنوی و انقلابی سردار قاسم سلیمانی را برای حاضران در برنامه قرائت کرد.
همایون امیرزاده از همرزمان حاج قاسم سلیمانی در لشگر ۴۱ ثارالله دوران دفاع مقدس با عرضه خاطراتی از همراهی با این شهید بزرگوار بیان کرد: امروز همرزمان این شهید شانه هایی را جستجو می کنند که سرهایشان را بر روی این شانه ها بگذارند و گریه کنند. من از روز گذشته با خیلی از همرزمان خود در تماسم و دائم دنبال بهانه ای هستیم که خودمان را خالی نماییم.
وی افزود: من در شب عملیات والفجر ۸ در گردان شول نقش بی سیم چی را داشتم و یادم می آید نخستین قابی که از حاج قاسم دیدم شبی بود که سخنرانی اخر را به رسم همیشه اول حاج صادق آهنگران شروع می شد و بعد با سخنرانی زیبایی حاج قاسم ادامه پیدا می کرد. من خاطر دارم در این شب حاج قاسم صحبت عاشورایی را انجام داد که به شکلی شالوده شخصیتی او بود. او با توسل به خاندان که شاخصه اصلی بود آنچنان سخنرانی کرد که همه ما تحت تاثیر این حرف ها قرار گرفتیم. او محبوبیت داشت که مربوط به امروز و روز گذشته نیست بلکه نشأت گرفته از دوران دفاع مقدس است که همه ما آنرا به خاطر داریم.
این رزمنده دوران دفاع مقدس اضافه کرد: قاب بعدی که من از حاج قاسم به خاطر دارم زمان جنگ و حضور بنده در گردان تخریب بود که همواره او را در خط مقدم می دیدم. ما آن زمان کارهای سختی داشتیم و یادم می آید روزی که شلمچه سقوط کرد احساس کردیم زمین در حال لرزیدن است. در همین هنگام که باورنمی کردیم شلمچه در حال سقوط است این حاج قاسم بود که دستور داد که به منظور پیشگیری از ورود تانگ دستور شناسایی و مقابله با دشمن را داد. ما به دل عراقی ها رفتیم ولی امکان انفجار دژ نگهبانی برای ورود عراقی ها نبود. ما دو کیلومتر وارد منطقه دشمن شدیم و باور نمی کردیم که می توانیم کاری نماییم اما مگر می توانستیم دستور حاج قاسم را زمین بگذاریم؟ البته نمی خواهم به ماجرای زدن دژ اشاره کنم اما وقتی این کار را کردم موقع بازگشت شادمانی را از چهره او دیدیم چون عاشقانه او را دوست داشتیم.
امیرزاده خاطرنشان کرد: ولایت پذیری، اخلاق و اخلاص سه مؤلفه رفتاری و اخلاقی حاج قاسم سلیمانی بودند که آنرا تبدیل به لالایی ما در آینده می کند. او اساسا اسطوره زمان ماست.
پس از صحبت های امیرزاده بانو موسوی شاعر غزلی را به روح آسمانی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی تقدیم کرد.
بعد از اجرای این قطعه شعر حاج علی انسانی از شاعران و مداحان شناخته شده کشورمان به نوحه سرایی در تجلیل از مقام سردار حاج قاسم سلیمانی پرداخت. این در شرایطی است که محسن میرزا علی از هنرمندان فعال عرصه نمایش های آئینی سنتی هم پس از اجرای مراسم نوحه خوانی استاد علی انسانی به منقبت خوانی پرداخت.
علی محمد مؤدب شاعر آثار انقلابی هم در این بخش برنامه اجرای برنامه پرداخت.
سردار سلیمانی یک هنرمند بود
حجت الاسلام شیرازی نماینده ولی فقیه در سپاه قدس هم در بخش پایانی برنامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید قاسم سلیمانی اظهار داشت: سردار سلیمانی یک هنرمند بود و چه هنری بالاتر از این که بتواند همه را جذب خود کند. نه یک ایران که مردم عراق، مردم لبنان، مردم سوریه، مردم پاکستان و مردم هند برای او بسوزند. تابحال من غیر از تشییع جنازه امام راحل ندیده ام کسی از این دنیا عروج کند اما همه ایران این گونه برای وی اشک بریزند. او یک روستایی زاده بود. روز گذشته برخی تصور می کردند کرمان می سوزد اما امروز یکی از دوستان می اظهار داشت: داغ تبریز از کرمان سوزناک تر است.
وی اضافه کرد: همه ایران با شهادت حاج قاسم خروشید. خیلی ها می گویند وقتی می خواهید پیکر شهید را به کرمان ببرید زمینی این کار را کنید که همه در این تشییع حضور داشته باشند. شما هنرمندان ببینید که هنر او چه بود که این چنین همه را جذب کرد؟ من می دیدم گاهی اوقات در هواپیکا از راست و چپ، کم حجاب و با حجاب می خواستند با او عکس بگیرند. او واقعاً چه داشت؟ پول داشت؟ به دیگران پول می بخشید؟ به اعتقاد من او یک چیز داشت که بر همه چیز قالب بود و آن عشق به مردم بود. مردم م یدیدند که آنچه سلیمانی می گفت راست بود. مردم از سردار سلیمانی صداقت دیدند. آن روز هم که در استان گیلان گفت سه ماه دیگر اثری از داعش نمی ماند مردم شک نکردند. چون این سخن را از سرداری شنیدند که هشت سال در جنگ راست گفت. وی در عراق، سوریه و لبنان راست گفت. او اگر می گفت من عاشق بچه های شهدایم همپای بچه های شهدا می سوخت. او درد بچه های شهدا را با تمام وجود درک می کرد.
شیرازی اظهار داشت: همه بچه شهدا او را یا پدر یا عمو خطاب می کردند. در همین چند روز مصیبت فراق سردار سلیمانی مصیبت حرف بچه های شهدا بود. راز او علاوه بر مردم داری یک نکته بود. وقتی من روز گذشته وقتی وصیت نامه اش را خواندم دیدم نوشته است که من قبر خودم را در گلزار شهدای کرمان پیدا کرده ام و محمود (برادر همسر شهید سلیمانی) خوب می داند آنجا کجاست. پس مرا مانند دیگر شهدا دفن کنید. سنگ قبرم متمایز نباشد و روی قبرم فقط یک جمله بنویسید: «سرباز قاسم سلیمانی». پس می بینید که او خویش را فقط سرباز می داند. او هیچ گاه شعار نداد. وی در لبنان خویش را بزرگ نکرد بلکه حزب الله را بزرگ کرد. حتی بارها می گفت فرمانده من در حشد الشعبی ابومهدی است. او هیچ گاه نگفت من داعش را شکست دادم، من سوریه را نجات دادم.
نماینده ولی فقیه در سپاه قدس در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان خاطراتی از حضور سردار سلیمانی در دوران دفاع مقدس بیان کرد: بعنوان کسی که شاهد حضور وی در دوران جنگ بودم و مسئول تبیلغاتش بودم باید به این نکته اشاره کنم که او خویش را سربازی می دانست که حالا یک ایران برای او اشک می ریزند. اینها راز عزت سردار سلیمانی است که به عشق و یاد او بگوییم: سردار سلیمانی تو یک تن نبودی. یک ایران بودی. مردم روز گذشته در حرفهای خود گفتند که ما نسبت به سردار سلیمانی تکلیف داریم. حالا شما او را در این دنیا می بینید. حال ببینید که در آن دنیا چه حالی است. عزیزان من تا امروز حرف هایی را نگفتم. فقط می گویم که مردم ما هنوز یک ذره از سردار سلیمانی می دانند. بنده دیشب هم گفتم شاید مردم باور نکنندو سردار سرلشگر سپاه و فرمانده نیروی قدس سپاه یک زندگی معمولی و ساده داشت.
وی اضافه کرد: بنده روز گذشته در منزل شهید سلیمانی بود و وقتی آیت الله لاریجانی آمد به او گفتم این اتاقی که شما نشستید و در آن پر از تصاویر شهداست اتاق کار نیست اتاق پذیرایی است. او حتی در اتاق کارش هم عکس شهدای مدافع حرم را داشت. من به ایشان گفتم اینها زندگی ساده یک فرمانده است که بنده ۳۹ سال با او زندگی کرده و هفته ای نبود که در منزلش نباشم. آن روزی که نیروی رزمنده آغاز جنگ بود تا هفته گذشته که آخرین دیدارم بود هیچ تفاوتی از او ندیدم. عشق مردم ایران مربوط به شهادت او نبود بلکه در زمان حیاتش هم بود و این تبلیغی که از او شد سبب می شد که او خویش را گم کند اما او چنین نکرد. من اعتقاد دارم بیشتر از اینها سردار سلیمانی دراین دنیا گل می کند. خدا او و همراهانش بخصوص شهید ابومهدی المهندس، شهید پورجعفری و سایر پاسدارانش را قرین رحمتش کند.
محسن مؤمنی شریف، فرهاد توحیدی، سعید بیابانکی، محمد حمزه زاده، امیرحسین شفیعی، میلاد عرفان پور، حمید نصیربیگی، محسن میرزاعلی، توحید معصومی، مسعود شجاعی طباطبایی، سید محمد طباطبایی، ناصر فیض، تاجبخش فناییان، سید محمد مجتبی حسینی، محمد اله یاری، مهدی افضلی، علی اکبر صفی پور، خیرالله تقیانی پور، فاضل نظری، مهران احمدی، محمد حسین قاسمی، حسین حقیقی، حبیب ایل بیگی، محسن سلیمانی، شهرام کرمی، سید وحید فخر موسوی، رضا میرکریمی، مصطفی رحماندوست، حبیب احمدزاده و برخی از کارکنان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی همچون هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.