گالری گردی در پایتخت؛ آنچه باقی می ماند در آس

گالری گردی در پایتخت؛ آنچه باقی می ماند در آس

به گزارش پیلانو نمایشگاه های آنچه باقی می ماند و آمیگدال پیام هایش را سریع می فرستد از روز جمعه ۲۲ آذرماه به ترتیب در گالری های آس و ژاله افتتاح می شوند.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، تعدادی گالری های پایتخت در چهارمین آدینه آذرماه هم همچون دیگر آدینه های سال برنامه افتتاحیه خواهند داشت و برخی دیگر هم ادامه برنامه نمایش آثار هنری را ادامه می دهند. در این روز همینطور ششمین دوسالانه گرافیک «سرو نقره ای» در خانه هنرمندان ایران افتتاح می شود که جدی ترین برنامه هنر گرافیک در ایران بشمار می رود. در ادامه، برنامه افتتاحیه برخی نمایشگاه های هنری جمعه ۲۲ آذرماه را برمی شمریم.
گالری آس
نمایشگاه گروهی چندرسانه ای با عنوان «آنچه باقی می ماند» به کیوریتوری نسترن آزادی و الهام روشن از جمعه ۲۲ آذرماه در گالری آس به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، پلاک ۱۸۳۱ گشایش می یابد.
در متن استیتمنت این نمایشگاه به قلم الهام روشن آمده است: «این نمایشگاه نگاهی دارد به ساحت تنانگی انسان حالا. آنچه که می تواند انسان را در هستی معنا کند، وجود است.
ساخت این ذهنیت در مرکز تنی قرار دارد که معنا می شود و معنا می دهد. بازتاب هرزمانی را درفیگوراسیون آن دوره می توان از بررسی حالات، پوشش و خصوصیت های آن دید و به دقایق هر عصری، پی برد. هنرمندان حاضر در این نمایشگاه اساسا هر کدام به تبع نوع شناخت خود از انسان معاصر، کنش انسانی را در مقابل موقعیت زیستی جهان قرار داده و متنی ساخته اند که از جزئیات روانشناختی تا مرزهای ایدئولوژیک و اجتماعی را نمایش می دهد.»
گالری پروژه های آران
گالری پروژه های آران از روز جمعه ۲۲ آذرماه میزبان نمایشگاه انفرادی نوید سلاجقه با عنوان «منطقه بی نور» خواهد بود. این گالری در خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ واقع است.
در متن استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «این نمایشگاه چیدمانی است شامل سه اتاق به نامهای منطقه بی نور، وضعیت لکنت و اتاق سفید. منطقه بی نور: “جایی که نور به آن نمی رسد یا حدودا دیگر به آن نمی رسد.” همین مساله که نور “تقریبا به آن نمی رسد” به این مفهوم است که هنوز کمی به آن می رسد، فقط دیگر کافی نیست وگرنه بی هیچ نوری نه دیدن در کار است و نه بازنمایی. تجربه حسانی بی نوری تنها در گذر از نور به بی نوری امکان دارد.
وضعیت لکنت: عماد الکتابِ خوشنویس بعد از همکاری با “کمیته مجازات” در سال ۱۲۹۱ شمسی به دام افتاد و بعد از مدتی حبس تا زمان رضا شاه تحت مراقبت بود. بعضی از نوشته های زندان او بداهه نویسی و مشق زدن هایی هستند که به سیاه مشق های زندان معروف اند: شِکوِه، دعا، ذکر و هذیان در نوشتاری بسیار پراکنده، جملاتی که میان شان نقطه نگذاشته و از خطی به خط دیگر نرفته است. هنرمند در فرایندی که “شرح” نامیده است که به مفهوم از هم گشودن و پاره کردن هم هست، فرمی جدید را برای یکی از سیاه مشق های عماد الکتاب پیشنهاد می دهد. وی همینطور نه قطعه با مرکب و کاغذ به نام “شرح سیاه” به وجود آورده که انتزاعی دیگر از سیاه مشق های عماد الکتاب اند.
اتاق سفید: را سه جعبه نور تحت عنوان “سرآغاز جهان” به همراه نه اثر کاغذی سفید به نام “شرح سفید” که ترجمه ای از “شرح سیاه” اند، در کنار هم قرار می گیرند. در این اتاق هم نور به مثابه تم اصلی نمایشگاه مورد تاکید قرار می گیرد.»
گالری اعتماد
نمایشگاه انفرادی حبیب فرج آبادی از ۲۲ آذرماه در گالری اعتماد به نشانی میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک ۲۵ شروع به کار می کند.
در استیتمنت این نمایشگاه به قلم کلارا فیمن از وال استریت اینترنشنال آمده است: «این مجموعه بخشی از فرم های شکل دهنده هنر حبیب فرج آبادی را به تصویر می کشد. این آثار به معنای خود انتزاعی تنها از واقعیت ها یا تصاویری نیست که ما را احاطه کرده، بلکه این خود انتزاع است، کاری که از ابتدا با یک انگیزه ی ناخودآگاه شکل گرفته است، در مسیری آگاهانه اما بی پایان تصاویر فرج آبادی به زبانی بیگانه و در عین حال کاملا آشنا و جهانی ارتباط برقرار می کنند، هرچند مبهم اما در حافظه ی بصری ما ثبت می شوند. این برخورد سرنخی برای عمل آفرینش می باشد نه آنچه که فقط به نمایش در می آید.»
گالری مژده
نمایشگاه انفرادی تصاویر بابک حقی با عنوان «میان لحظه و خاک» از جمعه ۲۲ آذرماه گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک۲۷ افتتاح می شود.
در این نمایشگاه، هنرمند تاثیر جغرافیا بر بدن انسان از منظر فیزیکی و روحی را به تصویر کشیده است.
در استیتمنت این نمایشگاه به قلم سهراب احمدی آمده است: «رابطه انسان با محیط اطراف روی به سمتی دارد که بر مبنای آن، انسان در مکان حل شده و خود جزیی جدایی ناپذیر از آن می شود، روند بی مرز شدن این دو تا جایی پیش می رود که حتی مکان می تواند انسان را شکل داده و او را با الگو های تازه ای بسازد.
رابطه ویژه ای بین یک شخص و مکان یابی جغرافیایی او وجود دارد و این مکان یابی چه آگاهانه باشد و چه ناآگاهانه، بر روی رفتارهای فرد تأثیر گذاشته و در حقیقت تعامل او با محیطِ جغرافیایی روندی طی می کند که بر مبنای آن قسمت ناخودآگاه درون انسان از جغرافیای زیسته او اثر می گیرد، از جانب دیگر پدیداری انسان در یک مکان محدود به تأثیر پذیری نیست، بلکه او تبدیل به سوژه ای اثرگذار می شود و رابطه ای پویا با محل جغرافیایی برقرار می کند. با چنین فرضهایی، درهم ریختگی ها و فرورفتگی های اعماق ناخودآگاه انسان ریشه مستقیم در ریزش ها و شکست های مکان جغرافیایی دارد، در حقیقت انسان بعد از دریافت مکان مجدد آنرا با تصویر در ذهن پردازش کرده و تن خویش را شبیه به آن می کند بگونه ای که تا مرز یکی شدن با مکان جغرافیایی پیش می رود و در تبادل بین بیننده (انسان) و دیده شده (مکان) نگاهی سوم شکل می گیرد که عکس است.»
گالری اُ
نمایشگاه انفرادی عکس گل آرا جهانیان با عنوان «قطعه هایی عمیقا انسانی» از جمعه این هفته به مدت ۱۲ روز در گالری اُ واقع در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول برگزار می گردد.
گالری ژاله
نمایشگاه انفرادی عکس سودابه وطن پرست بعنوان «آمیگدال پیام هایش را سریع می فرستد» از جمعه ۲۲ آذرماه در گالری ژاله به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان ایرانشهر، خیابان نوشهر، پلاک ۳ گشایش می یابد.
در استیتمنت نمایشگاه آمده است: «مجموعه «آمیگدال پیام هایش را سریع می فرستد» با نگاهی جامعه شناسی به فرهنگِ ترس در زندگی معاصر می پردازد ترسی که منحصراّ از ناشناخنه ها نیست بلکه با تاکید به نقش رسانه ها در جوامع امروزی به شکلی خطرـ آگاهی اشاره دارد.
خطرـ آگاهی تنها با تجربه های شخصی یا اطلاعات دستِ دوم کسب نمی گردد، بلکه به قول اولریش بک: مبتنی برناتجربه های دست دوم هم هست. یعنی درک و برداشت انسان از آنچه می تواند در اطرافش رخ دهد یا به تعبیری زیستن با نوعی عدم اطمینان و یقین.
سودابه وطن پرست ازتجربه زیسته خود با تصاویری روایی و رئال از احساس عدم امنیت در امن ترین نقطه جهان یعنی “خانه” می گوید و اینگونه به عمل بیولوژی در آمیگدال، مرکز احساسات در مغز، که مانند یک رادار هر نوع تهدیدی را به ما اخطار می دهد و از منظری به فرآیند ترس بعنوان ابزاری برای حفظ بقای انسان اشاره دارد، می پردازد.»
گالری ایوان
نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «دو پرتره» از جمعه ۲۲ آذرماه در گالری ایوان واقع در الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن بست حمید، شماره یک گشایش می یابد وت ا جمعه ۶ دی ماه ادامه خواهد داشت.