گالری گردی در پایتخت؛ نمایش آثار علی اکبر صادقی و ابراهیم حقیقی

گالری گردی در پایتخت؛ نمایش آثار علی اکبر صادقی و ابراهیم حقیقی

پیلانو: نمایشگاه های اتود، خط نگاره ها و زنگ تفریح از روز جمعه ۲۴ آبان به ترتیب در گالری های هور، آرت سنتر و اُ افتتاح می شوند.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، در آخرین جمعه آبان ماه ۳۸ نمایشگاه هنری در گالری های پایتخت گشایش می یابند و اتفاقاً شاهد برگزاری برنامه هایی چون بزرگداشت استاد مرتضی ممیز و حراج باران نیز خواهیم بود. بخش نمایشگاهی چهارمین حراج خوشنویسی و هنرهای اسلامی ایرانی «باران» سه شنبه ۲۱ آبان در مرکز همایش های بین المللی رایزن شروع به کار کرد و مراسم حراج روز جمعه ۲۴ آبان در همین مرکز با چکش خوردن ۹۴ قطعه هنری و تاریخی برپا خواهد شد. چهاردهمین مراسم بزرگداشت استاد ممیز نیز که به رسم هر ساله و با همت بنیاد ممیز برپا می شود، جمعه این هفته ساعت ۱۷ در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود که نمایشگاه ۱۰۰ پوستر از آثار مرتضی ممیز به مناسبت چهاردهمین سالگرد این هنرمند برپا خواهد شد. در ادامه، برنامه افتتاحیه برخی نمایشگاه های هنری جمعه ۲۴ آبان ماه را برمی شمریم.
گالری هور
نمایشگاه انفرادی طراحی و نقاشی علی اکبر صادقی با عنوان «اتود» از جمعه ۲۴ آبان ماه در گالری هور به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۲ شروع به کار می کند.
در متن استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «افسانه و ریاضی
۱۳۸۹ – ۱۳۵۶
در دهه ۱۳۵۰ صادقی یک بعد سوریالیستی به کارهایش اضافه کرد که بر مهارت و روش های فنی وی در سبک های ایرانی (از مینیاتور گرفته تا نقاشی های قهوه خانه ای) استوار بود. برای بیشتر از سه دهه، صادقی به خلق صدها نقاشی و طراحی فوق العاده که تلفیقی از داستان ها و افسانه ها بودند و یک آگاهی و شعور جمعی را روایت می کردند (از طریق ابعاد چند لایه تصویری در هر قطعه هنری) پرداخت. بااینکه سوریالیزم هنوز هم در آثار صادقی هویدا است، ولی این دوره خاص نمایش قوی و شایان توجهی از سوریالیزم در تاریخچه حرفه ای اوست. این نوع از بیان، عملی طبیعی است که به گذشته و یا حال تعلق نداشته و تاریخی به بلندی تصویرسازی ایرانی دارد. در مرز بین سوریالیزم و اسطوره، صادقی اجزا مختلفی را در نقاشی هایش بکار می گیرد که نه تنها در مفاهیم اسطوره شناسی، بلکه در نمادشناسی نیز قابل تشخیص هستند. تجارب عاطفی و تعمقات اندیشمندانه او از نگرانی ها و دغدغه های شخصی عبور کرده و به یک آگاهی جمعی می رسند. داستان های افسانه ای گسترش یافته و صرف نظر از سن، نژاد، و حرفه شان به توده ها می رسند.
گالری آرت سنتر
نمایشگاه انفرادی نقاشی خط های ابراهیم حقیقی با عنوان «خط نگاره ها» از جمعه ۲۴ آبان به مدت یک هفته در گالری آرت سنتر واقع در بلوار اندرزگو، سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵، باغ انجمن خوشنویسان افتتاح می شود. امیر سقراطی در متن استیتمنت این نمایشگاه نوشته است:
«تلخ و شیرین همچون خاطراتی پراکنده
در گرافیک ایران هنرمندان محدودی بوده اند که دانش گرافیک و زیربنای اصول زیباشناسی آنرا با هنرهای تجسمی پیوند زده و از مرزهای این هنر گذر کرده باشند. ابراهیم حقیقی از هنرمندانی است که به واسطه معرفت و دانش عمیق اش از هنرهای تجسمی و آزمودن خلاقه‌ی دستاوردهای بصری و احاطه و اشرافش بر «تصویر» این کار را امکان پذیر کرده است.
او هنرمندی چندوجهی است و چندساحتی بودن اش را در خط نگاره هایش به رخ می کشد؛ در خط نگاره ها با دوگانگی ای روبرو می باشیم که ابراهیم حقیقی آنها را به خوبی به هم پیوند می زند: پیوند سنت و مدرنیسم، گرافیک و نقاشی، ادبیات و تصویر.
این بار ابراهیم حقیقی در نمایش خط نگاره هایش آثاری لطیف تر و ملایم تر از کارهای یک دهه اخیرش را به معرض نمایش گذاشته است: آن غوغای درونی و شورانگیزی خط، جایش را به لطافت رنگ و رازآمیزی خوشنویسی داده است.
در مجموعه اخیر که نمایش دستاوردهای هنرمند در ۷۰ سالگی است، گذر خاطرات و مخاطرات با همه‌ی تلخ و شیرین اش، پیش روی مخاطب است: تیله ها، تصاویر کودکی هنرمند، تصویر مادر هنرمند و عکسهایی از آلبوم های خانوادگی و نمایش کلمات و جملاتی همچون «یاد باد آن روزگاران»، «به کجای این شب تیره»، «ابرهای همه عالم شب و روز….»، «من دلم سخت گرفته است…»، «وقتی که من بچه بودم…» تاکیدی بر این خاطرات پراکنده است.
کارهای اخیر ابراهیم حقیقی در اینجا، بیشتر نقاشی هستند تا «نقاشی- خط» (و یا به قول او خط نگاره). زبان نقاشی های اخیر بی واسطه تر از گذشته اند و محملی برای القای احساس های متفاوت هنرمند شده اند. ایجاز در استفاده از عناصر بصری، ترکیب نوشته ها با رنگ و میل به ناخوانایی، انتزاع خوشنویسی و غلبه هیجانات رنگ بر مفهوم ادبیِ خط، تفکر هنرمند و تاکید او را بر ایده اصلی کارها یعنی «نمایش خاطره» نشان داده است.»
گالری اُ
«زنگ تفریح» عنوان نمایشگاه انفرادی عکس محبوبه کرملی است که از ۲۴ آبان ماه در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول گشایش می یابد.
محبوبه کرمعلی در متن استیتمنت نمایشگاهش نوشته است: «زمانی که آغاز به تدریس در مدرسه کردم تنها ۲۳ سال داشتم. همانطور که می توانید تصور کنید، کم بودن اختلاف سنی من و دانش آموزانم، ورود من به دنیای آنها را آسان کرد. هرچند طی سال ها که به این حرفه ادامه دادم و طبیعتا مسن تر شدم، دریافتم که این اختلاف سنی، تغییری در ارتباط میان ما پدید می آورد.
هر سال دانش آموزانم را بر مرز بین دو دنیا می بینم: دنیای یک دختر نوجوان و دنیای یک دخترِ بزرگسال. همین نگرش بود که به ایده ی عکاسی از آنها در محیط مدرسه در سنین ۱۶ تا ۱۸ سالگی منجر شد؛ محیطی که آنها حداقل ۸ ساعت از روزشان را در آن سپری می کنند.
یک بار که میخواستم طرز کار دوربین قطع متوسط را به دانش آموزان نشان دهم، از یکی از آنها در حال بافتن موی دوستش عکس گرفتم. این کار، آنها را بسیار هیجان زده کرد. ناگهان همه می خواستند جلوی دوربین بایستند و سوژه ی عکس من باشند. صدای آیینه و بسته شدن شاتر دوربین آنها را کاملا به وجد آورده بود. حتی میخواستند خودشان دکمه شاتر را فشار دهند.
در آن لحظه بود که تصمیم گرفتم جلسات عکاسی را در ساعات زنگ تفریح نیز ادامه دهم. این برای ما به سانِ یک بازی بود. در صورتیکه نحوه ی استفاده از دوربین قطع متوسط را به آنها آموزش می دادم، برای پروژه خودم نیز عکاسی می کردم. آنها به یادگیری علاقمند بودند، اما گاهی نگران کلاس بعدیشان می شدند، من نوعی احساس تضاد را در آنها می دیدم و این دقیقاً همان چیزی بود که دوست داشتم آنرا به تصویر بکشم. هم چنین تلاش کردم صحنه را تا حد ممکن از جزئیات خالی کنم، چونکه شخصیت آنها، مهم ترین سوژه در عکس هایم بود. می خواستم لحظه ی خاصی را ثبت کنم که می توانستم در زندگی شاگردانم مشاهده کنم.
در مرز رسیدن به بزرگسالی، پس از فارغ التحصیل شدنشان نیز با آنها همراه شدم. ناگهان این طور به نظر می رسید که گویی باردیگر چیزی میان ما ناپدید شده است. زمانی که آنها ۱۸ ساله شدند، رابطه ی ما حتی بیشتر از پیش صمیمی شد و من تصمیم گرفتم جلسات عکاسی را ادامه دهم. این همکاری نزدیک -فارغ از نتیجه اش- برای من بسیار معنادار بود. این موضوع، من را به یاد مجموعه ی «بیداری»، مجموع های دیگر از کارهایم انداخت. هنگام کار کردن بر روی آن مجموعه نیز همین احساس تشابه با سوژه ام را داشتم، و در آنجا نیز قسمتی از دنیای آنها بودم.
در مجموعه «رویای تابستانه»، هرچند ما از نسل های متفاوتی بودیم، اما دغدغه های مشابهی داشتیم. احساس میکنم من افتخار این را داشته ام که مجموعه ای از احساسات را در یک قاب به نمایش بکشم؛ سرکشی و ترس، امید و ناامیدی، میل و بیزاری، معصومیت و شرارت، اعتماد و عدم اعتماد به نفس.»
گالری اعتماد نگارستان
نمایشگاه انفرادی نقاشی های هما بذرافشان با عنوان «فنطاسیا» در آخرین جمعه آبان ماه در گالری اعتماد نگارستان واقع در میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان شروع به کار می کند.
فواد نجم الدین در استیتمنت این نمایشگاه آورده است: «وقت هایی می شود که مفهوم «خود» دستخوش فروپاشی شود و همه تثبیت یافته های جهان را به هم بریزد. واقعیت ها و خیالها، پاره های تصویری و روایی که درهم میتابند و بافتار زمانی مکانی واقعیت را می سازند، همه به یک نقطه یقینی ارجاع دارند. یک نقطه ثبات بخش. یک نقطه واحد آغاز و اختتام که همان خود است. لحظات فروپاشی لحظه های تکه پاره شدن این ترکیب درهم تافته است. بعد از فروپاشی، همه ربط و نسبتها از هم وامی رود و معیاری برای تفکیک خیال و واقعیته زیسته و نازیسته و خواسته و ناخواسته باقی نمی ماند. همه چیز فقط هست و پیش چشمان قدم می زند و راهی جز سیر و تماشا باقی نمی ماند. نوروایتها خودرا بر ذهن تحمیل می کنند و گریزی از پذیرش و دیدار آنها نیست. دیگر خودی وجود ندارد و تنها نقطه یقینی آن است که میدانی در این تکه پاره های زیسته و نازیسته به همراه خود از هم پاشیده در یک جا گرد هم آمده اند، جهان همزیستی خیال و واقعیت؛ جهان فنطاسیا روایت های هما بذرافشان چنان درهم تافته اند که به دشواری بتوان زیسته و نازیسته هایش را از هم تفکیک کرد. از شخصی ترین لحظه های زیسته اش گرفته تا کهن الگوهای آشنا که به قلم نمکینش به غایت شخصی شده اند. بیان چون همیشه بیان درونی و اختصاصی هنرمند است و در عین حال چنان آشناست که انگار قسمتی از تجربه زیسته ما را در خود جا داده است. تجربه های زیسته و نازیسته جهان خیال؛ جهان فنطاسیا.»
گالری دنا
«گلوبندک» عنوان نمایشگاه انفرادی تصاویر حمید جانی پور است که از ۲۴ آبان تا ۴ آذرماه در گالری دنا به نشانی خیابان سپهبد قرنی، پس از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک۴، زنگ دوم افتتاح می شود.
گالری ویستا
نمایشگاه نقاشی های طیبه دژدوست با عنوان «وارونگی» ۲۴ آبان تا ۴ آذر در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ برپا می شود.
گالری آتبین
نمایشگاه مجسمه های آسیه عبدالهی با عنوان «اندیشه های نامریی» جمعه ۲۴ آبان ماه در گالری آتبین واقع در خیابان ولی عصر، پیش از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲ افتتاح می گردد.

منبع: