دبیر کمیته حافظه جهانی یونسکو خبر داد: راه هموار جهانی کردن نت های موسیقی همایون خرم

دبیر کمیته حافظه جهانی یونسکو خبر داد: راه هموار جهانی کردن نت های موسیقی همایون خرم

به گزارش پیلانو رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اعلام نمود: با مطرح کردن پیشنهاد از جانب خانواده همایون خرم، نت های موسیقی این هنرمند فقید در دبیرخانه کمیته حافظه ی جهانی در سازمان اسناد بررسی و در صورت تایید، در این لیست ثبت می شود.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، همزمان با روز جهانی «میراث دیداری و شنیداری» سه شنبه ۱۴ آبان، بابک شهرستانی – شاگرد بلاواسطه ی همایون خرم – با ویولن او، چند نت موسیقی از خرم را در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بازاجرا کرد و در کنار آن تصاویری از اجراهای همایون خرم به تصویر کشیده شد.
اشرف بروجردی – رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران – در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: می خواهیم نُت نوشته های همایون خرم را در لیست برنامه حافظه جهانی ثبت نماییم.
دبیر کمیته حافظه جهانی افزود: برای ثبت این آثار در لیست حافظه جهانی یونسکو، نخست باید پیشنهاد مطرح شود، سپس با بررسی آن در کمیته حافظه جهانی، برای ثبت آن تصمیم گیری شود، که در صورت تایید این آثار نخست باید در لیست حافظه ی ملی ثبت شوند، سپس به لیست منطقه ای و در نهایت به لیست جهانی حافظه ی جهانی یونسکو اضافه می شوند.
رضا خرم – فرزند همایون خرم – هم در سخنانی اظهار داشت: ثبت ملی نُت نوشته های همایون خرم اتفاق بزرگی است. پدرم همیشه شاکر بود که در موسیقی پس از عارف، شیدا، ابوالحسن صبا و روح الله خالقی فعالیت نموده است.
او تصریح کرد: هنوز بعضی از نت ها و نوشته های همایون خرم موجود است و خانواده برای ثبت آنها در لیست میراث ملی و جهانی توان خویش را به کار می برد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، در آیین گرامیداشت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری؛ گروه موسیقی لیام هم قطعاتی با سازهای کوبه ای و نی انبان اجرا کرد که در این زمینه هم بروجردی به ایسنا اظهار داشت: این ساز بادی هم بعنوان یک میراث شنیداری و دیداری و با عنایت به قدمت و سابقه ی آن در شهرهای جنوبی کشور آن قدر اهمیت دارد که در لیست میراث جهانی به ثبت برسد.
نی انبان به علت فراگیری اش در گستره ی ملی در سطح کشور و جزایر خلیج فارس، ۲۲ مهر ۱۳۹۴ با عنوان «مهارت ساختن و نواختن نی انبان در گستره ی ملی» با شماره ی ۷۸۳ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و الان مقدمات برای ثبت جهانی این سازِ بادی برای ثبت در لیست میراث جهانی فراهم تر است.
امیرهمایون خرم، نوازنده ی ویولن، موسیقی دان و آهنگساز، یکی از اعضای شورایعالی خانه موسیقی ایران بود، او آهنگ سازِ برنامه های موسیقی ایرانی و برنامه گلها، استاد دانشکده موسیقی ملی، دارای درجه یک هنری معادل مدرک دکترا از شورای ارزشیابی هنرمندان ایران، رهبری ارکستر سازهای ملی و عضویت در شورایعالی موسیقی رادیو را هم در رزومه کاری خود داشت.
درباره ی او همینطور چهار کتاب «غوغای ستارگان» (خاطرات هنری مهندس همایون خرم)، «ردیف اول چپ کوک»، «ردیف دوم راست کوک؛ شامل برخی از پیش درآمدها، چهارمضراب ها و رِنگ ها» و «چهارمقام ردیف ها و چهارمضراب های مهندس همایون خرم در ماهور، چهارگاه، همایون و اصفهان» تالیف شد.