پروژه سوگ آزادگی آغاز شد، کوشش برای بازگشت به اصالت تعزیه

پروژه سوگ آزادگی آغاز شد، کوشش برای بازگشت به اصالت تعزیه

پیلانو: موسیقایی سوگ آزادگی به آهنگسازی فردین خلعتبری و کارگردانی مجید خسروآبادی با حضور شهروندان تهرانی و برخی از توریستهای خارجی در بوستان آب و آتش تهران شروع شد.

به گزارش پیلانو به نقل از امور رسانه ای پروژه «سوگ آزادگی»، نخستین اجرای پروژه نمایشی – موسیقایی «سوگ آزادگی» به آهنگسازی فردین خلعتبری، کارگردانی مجید خسروآبادی و حضور برخی از هنرمندان مجالس شبیه خوانی و نوازندگان موسیقی ایرانی کشورمان شامگاه شنبه سیزدهم مهر به میزبانی معاونت فرهنگی و گردشگری شرکت نوسازی عباس آباد تهران با حضور شهروندان تهرانی و برخی از توریستهای خارجی در بوستان آب و آتش تهران شروع شد.
در ابتدای این برنامه نماهنگی از روند ساخت پروژه نمایشی – موسیقایی «سوگ آزادگی» در چارچوب گفتگوهای مختلف با دست اندرکاران هنری پروژه و مدیران شرکت نوسازی عباس آباد تهران برای مخاطبان پخش گردید.
فردین خلعتبری آهنگساز این پروژه نمایشی – موسیقایی در این فیلم بیان کرد: آهنگسازی و اجرای زنده برای این پروژه به صورتی همراه کردن گروه تعزیه خوان با سازهای موسیقی ایرانی است که در آن شبیه خوان و تعزیه گردان همراه با موسیقی ایرانی به اجرای تعزیه می پردازد. به عبارتی می توان گفت موسیقی در صحنه های مختلف تعزیه به تشدید روایت کمک می نماید که به اعتقاد من می تواند در جذابیت ساختار کلی اثر و انتقال آن به مخاطب نقش مهمی را ایفا کند.

مجید خسروآبادی کارگردان پروژه نمایشی – موسیقایی «سوگ آزادگی» نیز در ابتدای این برنامه ضمن قدردانی از گروه اجرایی این پروژه توضیح داد: بسیار مفتخریم که این توفیق در آستانه اربعین حسینی نصیب ما شد تا با اجرای این پروژه در خدمت شما عزیزان باشیم. برنامه «سوگ آزادگی» تمام تلاش خودرا کرده تا در حد توان تعزیه را به اصالتش بازگرداند که در این راه حضور هنرمندان مطرح عرصه تعزیه با همراهی ارکستر سازهای ایرانی به آهنگسازی فردین خلعتبری شرایطی را فراهم نمود تا با سپری کردن یک فرآیند هشت ماهه با همراهی عزیزانمان در شرکت نوسازی عباس آباد این کار به سرانجام برسانیم.

وی ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند تاریخی شکل گیری تعزیه در ایران و تکیه دولت اظهار داشت: تمام تلاش گروه اجرایی پروژه بر این بوده تا یک مجلس شبیه خوانی همانند مجالسی که در تکیه دولت پیش روی مخاطبان قرار می گرفت، اجرا شود. به اعتقاد من این پروژه یکی از کم نظیرترین تعزیه هایی است که طی ۱۰۰ سال اخیر در تهران اجرا شده و امیدوارم شرایط به شکلی باشد که نتیجه این زحمات بتواند مورد رضایت شما عزیزان قرار گیرد.
پروژه نمایشی – موسیقایی «سوگ آزادگی» در چارچوب مجلس شبیه خوانی «حربن یزید ریاحی» برمبنای نسخه مشهور و معتبر «میرعزا» از معتبرترین نسخه نویسان تعزیه در ایران به کارگردانی مجید خسروآبادی، آهنگسازی فردین خلعتبری و حضور هنرمندان مطرح مجالس شبیه خوانی کشورمان و برخی از نوازندگان شناخته شده موسیقی ایرانی به میزبانی منطقه فرهنگی هنری عباس آباد طی روزهای ۱۳ تا ۲۲ مهر ساعت ۱۸: ۳۰ در بوستان «آب و آتش» تهران انجام می شود.

منبع: