گشتی در نمایشگاه طهران در برج میلاد نمایشگاه های عکس را از گالری ها بیرون بیاوریم

گشتی در نمایشگاه طهران در برج میلاد نمایشگاه های عکس را از گالری ها بیرون بیاوریم

به گزارش پیلانو به مناسبت فرا رسیدن هفته تهران، نمایشگاه عکس «طهران» از حمید فروتن عصر جمعه ( ۱۲ مهر ماه) در برج میلاد تهران راه اندازی شد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، در نمایشگاه «طهران»، ۳۰ فریم عکس از موضوعات مختلف تهران به مدت یک هفته تا تاریخ ۱۸ مهر ماه به نمایش درمی آیند. این نمایشگاه در فضای باز محوطه برج میلاد برپاست و عکس ها در ابعاد دو در سه چاپ شده اند.
در لابه لای تصاویر نمایشگاه طهران، تصاویری از بناهای قدیمی پایتخت به چشم می خورد که در کنار به رخ کشیدن زیبایی معماری ها، به شکلی نقد میزان خسارت وارد شده به این مکان های تاریخی هم بشمار می رود.

در افتتاحیه نمایشگاه طهران که با حضور احمد مسجد جامعی، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران همراه بود، او از عکاسان خواست تا با تشکیل یک هسته، فضای نمایشگاهی عکس با رویکرد تهران را در طول سال هم داشته باشند.
مسجدجامعی افزود: در خیلی از مناسبت ها برج میلاد را بعنوان نماد تهران معرفی می کنند، پس بطور قطع جایی که نماد تهران است در هفته ی تهران باید بیشترین کار را داشته باشد. تصاویر آقای فروتن گزارشی از نقاط مختلف تهران است. وی در بیشتر از صد تهران گردی همراه ما بوده و شاید در هر تهران گردی ۱۰ جا و هزار نقطه تهران را از نزدیک دیده است. او جاهایی را دیده که شاید عکاسی از آنجا به راحتی برای دیگران میسر نباشد. حال اگر دوستان همت کنند شاید بتوانند یک آلبوم از این عکس ها به روایت یک عکاس معاصر که همه جای تهران را دیده است، داشته باشند.
او سپس توضیح داد که منظور از همه جای تهران، این است که عکاس تنها طبیعت یا معماری تهران را ندیده، بلکه مشاغل یا مناسبت های مختلف آنرا هم دیده است.

عضو شورای شهر تهران افزود: خصوصیت یک عکاس تهران گرد این است که همه چیز تهران را مانند فضای سبز، هنر، بنا و… با مردم می بیند؛ یعنی همه چیز صرف بنا یا طبیعت نیست، بلکه بخشی از کار است. با حذف مردم از این سبک عکاسی سبب بی معنا شدن کار می شویم. به همین جهت شاید این رویکرد نو باشد. مثلا اساتید بزرگوار ما طبیعت را ترسیم کرده اند ولی همه چیز صرف طبیعت بوده است. گاهی اوقات هم در بعضی از تصاویر شهری می بینیم که در آنها انسان وجود ندارد و اگر هم هست افراد خاصی هستند؛ مثلا خانم هایی را می بینیم که شباهتی به آنهایی که در کوچه و خیابان می بینیم ندارند. می توانیم تهران را با معضلاتی مانند اعتیاد یا حادثه پلاسکو به تصویر بکشیم یا با اتفاقات مثبتی مانند نوروز، چهارشنبه سوری. ۵۲ مناسبت در تهران داریم که عکاسان می توانند با عنایت به آنها تهران را به نمایش بگذارند.

حمید فروتن ـ عکاس مجموعه طهران ـ هم درباره این نمایشگاه به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: قرار شد به مناسبت هفته تهران نمایشگاهی از خود تهران داشته باشیم. هر روز از هفته تهران مناسبت های مختلفی دارد که من از آن مناسبت ها حدود ۳۰۰ فریم عکس داشتم و از بین آنها با عنایت به موضوعات اعلام شده، ۳۰ اثر را انتخاب کردم و در نمایشگاه قرار دادم.
او درباره علت برگزاری نمایشگاه در فضای باز برج میلاد بیان کرد: اینجا یک فضای عمومی است و گردشگران و مردم تردد زیادی دارند؛ بنابراین تصمیم گرفتیم آثار را در یک گالری محیطی به نمایش بگذاریم. اینجا برای برگزاری نمایشگاه در فضای باز جای مناسبی است. من معتقدم باید نمایشگاه های عکس را از گالری ها بیرون بیاوریم؛ چون گالری ها مخاطب خاص دارند و باید بتوانیم این فرهنگ را که مردم به دیدن آثار هنری روی بیاورند جا بیندازیم و منتقل نماییم. آثار هنری حتما نباید در گالری ها باشند و می توان در فضاهای عمومی مثل مترو هم قرار بگیرند. از طرفی چون برج میلاد نماد تهران است، بهترین جا برای نمایش تصاویر تهران است.