در گزارش پیلانو مطرح شد: ۴هنرمند ایرانی در یک نمایشگاه جهانی، هنرمند امروز دن کیشوت است؟

در گزارش پیلانو مطرح شد: ۴هنرمند ایرانی در یک نمایشگاه جهانی، هنرمند امروز دن کیشوت است؟

به گزارش پیلانو نمایشگاه هنرهای تجسمی آرتیست/ دن کیشوت با حضور ۲۲ هنرمند از کشورهای مختلف جهان شامل چهار هنرمند ایرانی در شهر فرانکفورت آلمان در حال برگزاری است.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، نمایشگاه هنرهای تجسمی «آرتیست/ دن کیشوت» برای نخستین بار به مدت حدود چهار ماه (از جولای تا اکتبر) در شهرهای آشافنبورک و فرانکفورت آلمان به کیوریتوری و مدیریت احمد رفیع در حال برگزاری است.
در این نمایشگاه ۲۲ هنرمند از جهان حضور دارند که از ایران هم مهدی نادری، امیر موبد، محسن حسینی و شهرام کریمی حضور دارند.
علاوه بر این هنرمندان ایرانی، هنرمندانی چون کریستین بیلر، سوفیا گرف، توماس بروئر، ای برترامز، کارین هورلر، ولراد کاسچر، آنا اسلادتیک، یورگن فریتس، لیموتر، وولفگانگ مولرسون، رالف مونز، اریک پلاند، مونیکا تیِری، احمد رفیع، اکارد کاچنبگر، و برناردی رویگ در این رویداد حضور دارند.
احمد رفیع هنرمند نقاش و ویدئو آرتیست ایرانی و کیوریتور نمایشگاه هنرهای تجسمی «آرتیست/ دن کیشوت» درباره این نمایشگاه به خبرنگار مهر اظهار داشت: مبحث و عنوان این نمایشگاه اشاره ای به دن کیشوت شخصیت معروف رمان سروانتس دارد که نخستین رمان مدرن ادبیات جهان بشمار می رود و می خواهیم همسانی این شخصیت را با هنرمند امروز به نمایش بگذاریم؛ در واقع این نمایشگاه، سوالی به همراه دارد و همین سوال است که نمایشگاه بر مبنای آن بنا نهاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: سوال این است که دن کیشوت کیست؟ او یک ایده آلیست است که برای برقراری عدالت کوشش کرد و در جستجوی حقیقت بود، ولی از بیرون به او بعنوان یک دیوانه نگریسته می شد که با آسیاب بادی می جنگد و یک جنگ بی انتها و پوچ را آغاز می کند. در واقع برای بهتر متوجه شدن فیگور این شخصیت، باید به زندگی شخصی سروانتس پرداخت و سپس متوجه می شویم که دن کیشوت همان سروانتس است که این مورد خودبه خود سوالات دیگری را به همراه دارد و برای یافتن پاسخ آنها، مبحث نمایشگاه آشکار می شود که در واقع اینجا، به خود هنرمند و زندگی امروز وی در قرن ۲۱ اشاره می شود با تمام سوالاتی که برای او مطرح است.
زندگی هنرمند امروز زیر ذره بین
رفیع در مورد هدف از برگزاری این نمایشگاه با عنایت به اینکه رویدادهای بسیاری تحت تاثیر این عنوان در جهان برگزار شده است، توضیح داد: می دانم با همین عنوان، رویدادهای زیادی در زمینه تئاتر، سینما، ادبیات، موسیقی و غیره انجام شده است اما اهمیت این مجموعه نمایشگاه با این عنوان و همسانی اش با هنرمند امروز این است که برای نخستین بار به این شکل و زمینه هنری فاین آرت اتفاق می افتد بخصوص که این مورد خود هنرمند امروز را با زندگی هنری اش زیر ذره بین می بیند و تمام پیچیدگی کارش در قرنی که تشخیص اصل از تقلبی بسیار دشوار است، نمایان می کند.
وی در ادامه درباره معیارهای دعوت یا انتخاب هنرمندان برای حضور در این نمایشگاه به مهر اظهار داشت: هنرمندان این نمایشگاه متشکل از هنرمندان منتخب و دعوتی هستند؛ با بعضی از آنها، طی سال هایی که در اروپا هستم و از راه فعالیت های مشترک آشنا شدم بنابراین زندگی و آثار آنها را خوب می شناسم. برخی دیگر از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هم هنرمندان ایرانی هستند که با شیوه کار آنها از قبل آشنا بودم و کارهای آنها را دنبال می کردم. در کل، این هنرمندان نه تنها در زندگی هنری شان بلکه در زندگی شخصی، انحصارا به سوالات مذکور می اندیشند و همچنین هر کدام، یک ایده آلیست هستند. حتی بعضی از آنها، به صورت واضح این عنوان یعنی «ایده آلیسم در خود» یا «دن کیشوت در خود» را مبحث کارهای شان برگزیده اند و من برای انتخاب آنها سه سال در مورد شیوه کاری شان مطالعه کردم. البته باید اضافه کنم که بخش عمده آثار برای این نمایشگاه طراحی شدند.
کیوریتور نمایشگاه هنرهای تجسمی «آرتیست/ دن کیشوت» درباره آثار هنرمندان بیان کرد: ۲۲ هنرمند از شش کشور اروپایی و چهار هنرمند ایرانی دعوت به همکاری شدند که در زمینه فاین آرت مثل ویدئو آرت، فیلم، پرفورمنس، نقاشی و چیدمان کارهایشان را که برای این نمایشگاه طراحی شدند، عرضه دادند. آثار منتخب در چهار نمایشگاه یعنی در فرانکفورت و سه شهر دیگر اروپایی به معرض نمایش گذاشته می شوند، البته آثاری در هر نمایشگاه متفاوت از نمایشگاه قبلی خواهد بود.

پیگیری برای برگزاری نمایشگاه در ایران
وی درباره برگزاری این نمایشگاه در ایران اظهار نمود: یکی از خواسته های اولیه من در شروع کار این بود که این هنرمندان دعوت شده به همراه آثارشان در ایران هم حضور داشته باشند چونکه تجربه ای ارزشمند برای هنرمندان جوان بشمار می رود و همین طور می تواند برای هنرمندان اروپایی بازتاب جدیدی داشته باشد.
رفیع اضافه کرد: تابحال استقبال خوبی از این نمایشگاه را شاهد بودیم؛ بخشی زیادی از مخاطبان این نمایشگاه هنرمندان حرفه ای و شخصیت های فرهنگی بودند که این مورد نشانگر بالا بودن سطح کیفیت رویداد است.
وی در انتها با اشاره به تفاوت موجود بین کارهای عرضه شده، اظهار داشت: هر هنرمند با یک نوع نگاه و فرم با یک مبحث مشترک درگیر بودند اما این در شرایطی است که تفاوت قابل توجهی بین آثار عرضه شده وجود دارد و این مورد ناشی از وسیع بودن و هم عصر بودن مبحث این رویداد است.
نمایشگاه هنرهای تجسمی «آرتیست/ دن کیشوت» هم اکنون در گالری «د مونتز» در شهر فرانکفورت در حال برگزاری است.