امین عباسیان با مهر مطرح کرد؛ لرستان میزبان سوگواره چمرگه می شود، عرض ارادت موسیقایی به محرم

امین عباسیان با مهر مطرح کرد؛ لرستان میزبان سوگواره چمرگه می شود، عرض ارادت موسیقایی به محرم

پیلانو: مدیر انجمن موسیقی استان لرستان در تشریح تازه ترین فعالیت های این مجموعه از برگزاری سوگواره چمرگه به مناسبت ایام گرامی محرم و صفر آگاهی داد.

امین عباسیان مدیر انجمن موسیقی استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طی سال های اخیر تمام تلاش خودرا معطوف به این مساله کرده بودیم تا همزمان با ایام سوگواری ماه های محرم و صفر برنامه های آیینی موسیقایی را برگزار نماییم که در دوره اول با عنوان «خنیاگران عاشورایی» اجرا شد. البته با عنایت به نگاه تخصصی که ما به سوژه داشتیم در دوره آتی بعد فضای کار را به شکلی طراحی نماییم که ساز سرنا بعنوان محور اصلی این برنامه ها موردتوجه قرار گیرد چونکه سوژه سرنا نوازی در روزهای عزاداری حضرت سیدالشهدا(س) یکی از مهم ترین برنامه ها و آیین هایی است که توسط نوازندگان و ارادتمندان امام حسین(ع) در روزهای محرم و صفر اجرا می شود.
وی افزود: سرنانوازی همچون آیین هایی است که در روزهای عزاداری محرم در هیات های سینه زنی همراه با دهل زنی مورداستفاده قرار می گیرد و دارای مقام و جایگاه بسیار ارزشمندی است که خیلی از نوازندگان این عرصه از ایام دور در مقام های مختلف به نواختن آن مشغول بوده اند.
عباسیان اشاره کرد: همین سوژه بهانه بسیار مناسب و ارزشمندی شد تا بتوانیم بعد از آزمون و خطایی که در دوره اول داشتیم پروژه «خنیاگران عاشورایی» را به معطوف به سوژه سرنانوازی نماییم که از دور دوم این صورت گرفت و ما تا به امروز که سه دوره می گذرد، شاهد برگزاری سوگواره ای با نام «چمرگه» در استان لرستان هستیم. البته به سبب تراکم کاری که نوازندگان این عرصه در ایام آغازین ماه محرم دارند، ما ماجرای برگزاری سوگواره را به شکلی طراحی کردیم که سوگواره در ایام پایانی محرم و صفر اجرا شود.
مدیر انجمن موسیقی استان لرستان در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: سوگواره «چَمَرگَه» به همت انجمن موسیقی و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در شهر خرم آباد انجام می شود.
این سوگواره در سه بخش سرنانوازی مقام های سوگ همچون «چمری»، «رارا»، «سحری»، «پاکتلی»، «دنگ دال» و «هه رو هه رو»، نوحه سرایی با گویش های لری، لکی و بختیاری و مقاله نویسی میزبان علاقه مندان موسیقی اقوام ایران خواهد بود.

منبع: