یادداشت مهمان؛ وقتی هدف، وسیله را توجیه می کند، جفا به موسیقی فرهنگی

یادداشت مهمان؛ وقتی هدف، وسیله را توجیه می کند، جفا به موسیقی فرهنگی

به گزارش پیلانو یک تهیه کننده و ناشر موسیقی بعد از استعفای علی ترابی از سمت مدیر کلی دفتر موسیقی و انتصاب محمد اللهیاری بعنوان مدیر این مجموعه دولتی یادداشتی را منتشر نمود.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، بردیا صدر نوری نوازنده، آهنگساز، تهیه کننده و مدیر برگزاری جشنواره موسیقی نوای خرم یک روز بعد از استعفای علی ترابی از سمت مدیر کلی دفتر موسیقی وزارت ارشاد و انتصاب محمد اللهیاری بعنوان مدیر جدید این نهاد متنی را منتشر نمود.
در متن بردیا صدر نوری آمده است:
«سلام و درود به هنرمندان و هنردوستان موسیقی / ‏‬ وظیفه خود می دانم از زحمات خالصانه جناب آقای ترابی در دوره جدید تصدی دفتر موسیقی قدردانی نمایم. تا جایی که من از آقای ترابی شناخت داشته و دارم ایشان همواره به آنچه در حوزه کاری خود اعتقاد داشتند عمل می کردند. بر همین مبنا هم در رسانه ها استعفای ایشان بعنوان اعتراض به قانون ۱۰ درصد مبلغ فروش بلیت کنسرت و به حرکتی اصولی و شجاعانه مورد تحلیل قرار گرفت.
شهادت می دهم که آقای ترابی در روزهای بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی و به محض طرح موضوع، تمام تلاششان را برای پیشگیری از وارد شدن این ضربه به بدنه نحیف موسیقی کشور بخصوص کنسرت هایی که خرج خویش را در هم در نمی آورند انجام دادند. حتی از اینجانب به واسطه عرضه برخی مشاوره های مدیریتی در سازمان برنامه و بودجه، کمک خواستند. اما متأسفانه تمامی تلاش ها علیرغم همراهی کامل مسئولین مربوطه در سازمان برنامه و بودجه با خواسته به حق اهالی موسیقی برای حذف این ماده از لایحه، به بار ننشست. شاید به جهت اینکه این ضربه بگونه ای از درون بخش ستادی و غیرتخصصی نهاد متولی فرهنگ و به اصطلاح خودی ها طراحی و پیشنهاد شده بود! البته اساسا پیشنهاد دهندگان محترم برای خود هدف خیری را متصور بودند منتهی آنرا به قیمت دست کردن در جیب نحیف موسیقی و از بین بردن حقوق اصحاب موسیقی به منصه ظهور رساندند و خط بطلان بر این اصل که هدف، وسیله را توجیه نمی کند کشیدند!
متأسفانه در این میان، آنچه هیچگاه شنیده نمی گردد نظرات تخصصی و کارشناسی صنوف و بخش های تخصصی است. چون که پر کردن جداول و تنظیم اعداد برای عزیزان اهمیت بیشتری دارد تا انجام کار فرهنگی آن هم از جنس موسیقی! واین مصیبت اصلی است.
اما ضمن خوشامدگویی به جناب آقای الهیاری مدیریت جدید دفتر موسیقی که در این شرایط سخت مسئولیت خطیر را پذیرفتند باید اظهار داشت که ایشان هم از مدیران جوان، پرکار و با اراده در حوزه فرهنگ و آموزش هستند و برای توسعه موسیقی در بخش ساماندهی آموزش موسیقی تلاش های بسیاری انجام دادند. اساسا انتظارات فراوان و منطقی از ایشان وجود دارد.
تلاش برای یافتن راه هایی در جهت اصلاح یا کاهش صدمه هنرمندان موسیقی و مؤسسات و شرکت های تهیه و تولید موسیقی از اجرای این قانون، کمک به توسعه فعالیت های موسیقی در فضایی آرام و به دور از تنش، تکریم و احترام به شأن و جایگاه والای هنرمندان موسیقی و تسهیل و تسریع در امور اداری مربوط را می توان از اهم این انتظارات برشمرد.
به هر صورت تجربه نشان داده که اصحاب هنر و موسیقی هم از هر مدیری که بی منت و بااحترام از شأن و حقوقشان دفاع کند، حمایت خواهد نمود. / بردیا صدرنوری»