معاون هنری: بیشتر از ۴۷۰۰ آموزشگاه هنری داریم

معاون هنری: بیشتر از ۴۷۰۰ آموزشگاه هنری داریم

پیلانو: رونمایی سامانه کارت تدریسِ مربیان آموزشگاه های آزاد هنری، روز چهارشنبه ۱۱اردیبهشت ماه در ساختمان دفتر موسیقی اجرا شد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، این نشست با حضور سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری مدیر دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی، داوود گنجه ای، حسن ریاحی، فریماه قوام صدری، از اعضای شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاه های آزاد هنری و… برگزار گردید.
محمد اله یاری در ابتدای این نشست اظهار داشت: دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری بعنوان متولی اصلی ساماندهی، سیاست گذاری، الگو سازی و اجرای فرایندهای آموزش هنر در کشور است و به منظور تضمین کیفیت سطح آموزش در آموزشگاه های آزاد هنری، همین طور استفاده از توانمندترین مدرسان، سامانه ای طراحی و راه اندازی کرده است.
اله یاری در ادامه اظهار داشت: فاز نخست سامانه کارت صلاحیت تدریس مربیان آموزشگاه های آزاد هنری، سال گذشته، سپس وقفه ای هفت ساله در پنجم آذرماه ۱۳۹۷ به نشانی http: //aes.farhang.gov.ir افتتاح شد که بیشتر از ۷۵۰ نفر متقاضی در این سامانه ثبت نام کرده اند.
اله یاری همین طور اظهار داشت: متقاضیان در صورت احراز شرایط و تخصص حرفه ای مربیگری در یکی از رشته های هنری مصوب، می توانند در آموزشگاه های آزاد هنری به تدریس بپردازند و مراجع نظارت و رسیدگی بر فعالیت های آموزشگاه های آزاد هنری در کلیه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور باز این کارت را در بعد نظارتی بعنوان یکی از مدارک اصلی فعالیت آموزشی در آموزشگاه قلمداد می کنند و مدرسان، برای تدریس در آموزشگاه های آزاد هنری موظف به دریافت کارت تدریس هستند.
حسن نصرالهی مدیر واحد سامانه صدور کارت تدریس مربیان آموزشگاه های آزاد هنری اظهار داشت: با مدیریت مدیر آموزش این سایت شکل گرفته و مدت کوتاهی است که به راه افتاده است.
تا الان ۷۵۰ ثبت نام در نسخه ابتدایی کار داشتیم که اگر مدارک آنها کامل باشد کارت های ابتدایی صادر خواهند شد.
حسن ریاحی در ادامه برنامه اظهار داشت: خوشبختانه این روزها شاهد رخ دادن اتفاقات خخوب، برنامه ریزی شده و منظم به نفع هنرمندان در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم که جای تبریک و تشکر دارد و امیدوارم از این دست فعالیت ها ادامه داشته باشد.
داوود گنجه ای هم اظهار داشت: چنانکه دکتر ریاحی گفت، فعالیت های مناسبی در معاونت هنری انجام شده است. خوب است که پس از ۴۰ سال متوجه شدیم آموزش رکن اصلی فرهنگ سازی بوده و به مانند اقتصاد نیست، مملکت ما نیاز به فرهنگ سازی دارد.
او افزود: ما در ۵۰ سال قبل مرکز فرهنگ و حفظ اشاعه را راه اندازی کردیم و امروز شاهد نتایج آنرا که استادان امروزی هستند، شاهدیم.
گنجه ای افزود: این روز را که مقارن با روز معلم است به خودمان تبریک می گویم و امیدوارم شاگردان آگاهی تربیت نماییم. دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری در دوره اخیر با انگیزه و فعال برای آموزش هنر تلاش می کند.
فریماه قوام صدری دیگر سخنران این برنامه باز اظهار داشت: من یک معلم ساده هستم و بالقطع آرزوی هر معلمی همیشه پیشبرد راه آموزش بوده و هست.
در ادامه نشست، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ضمن تبریک روز معلم اظهار داشت: در امروز در موسیقی با ناهنجاری رو به رو هستیم و یا گوش مردم لطمه دیده مشکل از آموزش است چونکه آموزش از اصول بنیادی در حوزه موسیقی به حساب می آید.
او افزود: بخش آموزش در تمام این سال ها دغدغه ما بوده و مسئولیت آن به ما سپرده شده بود اما در اواخر دولت نهم بدون دلیل این بخش از خانه موسیقی گرفته شد و ما هرچقدر گفتگو کردیم، اعتراض کردیم و فریاد زدیم به جایی نرسید.
او افزود: امروزه ما شاهد آموزشگاه هایی هستیم که واجد صلاحیت نبوده و با پروانه هایی که براحتی دست به دست می شود، مواجهه هستیم که باید به جد پیگیری و اصلاح گردد چون جز چالش های اصلی و جدی به حساب می آید. خوشبختانه در این دوره دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری، فعالیت هایی را برای ساماندهی آموزش هنر انجام داده است.
سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مراسم رونمایی اظهار داشت: سامانه کارت مربیان آموزشگاه های آزاد هنری کار بزرگ و اساسی است که به همت همکارانم در دفتر آموزش شکل گرفت، بااینکه بسیار دور ولی بالاخره انجام شد.
حسینی افزود: هرچقدر به جلو پیش می رویم اهمیت سنگ بنای اولیه (آموزش) بیشتر مشخص می شود. آنچه مهم می باشد ما به پدیده ای هنر می گوئیم که دلالت بر محدودیت هایی ندارد، هنر اساسی ترین کارش آموزش است، در آموزش هنر ما غیر از مهارت های هنری باید فضایی را فراگیر نماییم که هنرجویان مستعد چیزهای دیگر و مفاهیم ناب تری را فرا گیرند. در نظام سنتی آموزش هنر به خصوص هنرهایی که در زیست بوم ما ریشه های عمیق دارند، مهیاسازی هنرجو از اهم مسائلی بود که به آن پرداخته می شد؛ در آن نظام سپس سال ها اتفاقی که می افتد آموختنی است که به تأیید خواص و اقبال عام می رسد و خود هنرجو بعنوان استادی می رسد.
حسینی افزود: نکته مهم در این جهان تجربه شده اقبال عام به هنرجویی بود که استاد شده بود و این اقبال به معنای عوام پسندی نبود، حاصل چنین تربیتی این می شد که وقتی به اثر هنری می رسیدیم، پروسه هنری را در روح و جان آن می دیدیم و با دیدن یک تابلوی نقاشی، خط و یک قطعه موسیقی سلوک این اثر را می دیدیم که محصول یک نظام آموزشی پیچیده و تجربه شده بود.
او تصریح کرد: توسعه انسانی و رشد شهرنشینی سبب شده که نیاز کمی افزایش پیدا کند و دیگر تاب و طاقت در آموزش های سینه به سینه نباشد. دشواری و سختی در حوزه آموزش هست اما به مدد استادان می شود بر دشواری ها پیروز شد.
معاون امور هنری در ادامه اظهار داشت: امروز بیشتر از چهار هزار و ۷۰۶ آموزشگاه هنری داریم که از این تعداد دو هزار و ۴۰۱ آموزشگاه در حوزه تجسمی، ۱۵۰ آموزشگاه در حوزه هنرهای نمایشی و ۱۸۰۰ آموزشگاه هنری موسیقی و تعدادی آموزشگاه در زمینه هنرهای سنتی داریم. وقتی درباره صلاحیت تدریس هنر سخن می گوئیم مراد تنها آموزش موسیقی نیست بلکه تمامی هنرهاست.
وی ادامه داد: افزایش کمی و توسعه فضای آموزشی منجر به این می شود که به اقتضای زمان پیوندی بین داشته ها و نیازهایمان برقرار نماییم هر چقدر این پیوند استوارتر باشد حاصل آن بی فایده نخواهد بود و اگر اقدام نسنجیده باشد، گره ی بر گره های قبل از خود افزوده ایم.
این سامانه گامی در جهت دولت الکترونیک و شفافیت فرآیندها و مجوزها و متعلق به تمام رشته های هنری است. بزرگترین سرمایه کشور ما سرمایه فرهنگ و هنر است که ما موظف هستیم این میراث را در اختیار نسل آینده قرار دهیم و هر چقدر بتوانیم این میراث را اصیل تر به نسل بعد برسانیم، آیندگان ما خوشنودتر خواهند بود.
در ادامه از سامانه صدور کارت تدریس مربیان آموزشگاه های آزاد هنری رونمایی گردید.

منبع: