رئیس موزه هنرهای معاصر تهران: آثار فرمانفرمائیان تکرارناپذیر است

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران: آثار فرمانفرمائیان تکرارناپذیر است

پیلانو: رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در پیامی درگذشت زنده یاد منیر فرمانفرمائیان را تسلیت گفت.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، در متن پیام تسلیت احسان آقایی _ رئیس موزه هنرهای معاصر تهران _ آمده است:
«منیر شاهرودی فرمانفرمائیان بر بلندای تلفیقی دلچسب و چشم نواز از سنت و مدرنیسم ایستاده است. آشنایی با هنر مدرن بوسیله تحصیل در دانشگاه و کاوش، مطالعه و دلبستگی به هنرهای تزئینی و سنتی ایرانی، چنین جایگاهی را به او بخشیده است.
در هیاهوی دهه های سی و چهل شمسی که اوج تقابل سنت گرایان و مدرنیسم بود و طرفداران هر یک اهتمام در تشکیل گروه و خلق اثر یا نگاشتن مانیفست برای اثبات حقانیت خود داشتند، منیر فارغ از این هیاهو خودرا در فضایی ملهم از علاقه مندی به دستاوردهای فرمالیسم و مینیمالیسم از یک سو، و گره چینی ها و آیینه کاری های معماری ایرانی و اشکال هندسی و علم اعداد بازمی یافت. آثار او تلفیقی از شکوه و تجرید در هنر تزئینی ایران است که مختص او و تکرارناپذیر است.
منیر شاهرودی فرمانفرمائیان از پیشتازان چهره های شاخص ایران در عرصه ی جهانی هنر است و نمایشگاه های وی در موزه های معتبر معاصر و مدرن جهان، موید این پیشتازی است. علاقه مندی وی به امور خیریه و عام المنفعه با اهدا آثاری ثمین در پشتیبانی از کودکان سرطانی به مؤسسه محک همین طور تعداد قابل توجهی از آثار شاخص خود به دانشگاه تهران برای ایجاد موزه، بعد دیگری از شخصیت این هنرمند را در سالیان اخیر آشکار ساخت.
بر این باورم نگاه منحصر به فرد او به هنر و انسان توأم با عمری طولانی و پربرکت، این بانوی هنرمند را جایگاهی رفیع در تاریخ هنر ایران بخشیده است و هنردوستان در هر مقطعی از تاریخ آینده ی این سرزمین پرافتخار، این امکان را خواهند داشت که از هنر او بهرمند شوند و هنرهای تزئینی کشورشان را بازشناسند. این بیت حافظ شاید به کمال، مصداق هنرمندی چون اوست:
هیچ گاه نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق / ‏‬ ثبت است بر جریده عالم دوام ما»
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، هنرمند نقاش و از پیشگامان هنر مدرن ایران شنبه (۳۱ فرودین ماه) به سبب کهولت سن در منزل شخصی خود دارفانی را وداع گفت. زنده یاد فرمانفرمائیان که در سال ۱۳۰۱ خورشیدی در شهر قزوین متولد شده بود، از هنرمندان تأثیرگذار عرصه هنرهای تجسمی بود و آثار هنری ماندگاری را دوران حیات، از خود به جای گذاشت.