سومین شب موسیقی فجر در نیاوران از موسیقی دستگاهی ما تا شش مقامی ازبکی ها

سومین شب موسیقی فجر در نیاوران از موسیقی دستگاهی ما تا شش مقامی ازبکی ها

به گزارش پیلانو گروه موسیقی ثقیل از کشور ازبکستان در سومین شب از جشنواره موسیقی فجر، متشکل از جوان میانسال و سالمند کنار هم نشستند و به اجرا پرداختند تا بگویند موسیقی کلاسیک در نسل ها در حرکت است، تداوم پیدا می کند و زنده است.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، سومین شب از جشنواره موسیقی فجر که با ۱۵ کنسرت همراه بود، در بخش بین الملل کنسرت ثقیل از کشور ازبکستان به اجرا درآمد.

در بخش ابتدایی اجرا یکنواختی اجرای این گروه در فرهنگسرای نیاوران حاضران در سالن را به سکوت دعوت کرد اما در ادامه در اجرای قطعات با ریتم تندتر و همینطور اجرای نوازنده فلوت در تک نوازی بارها باعث تشویق حاضران قرار گرفت. کنسرت گروه ثقیل به مدت دو ساعت به اجرا در آمد و نوازندگان اصلی گروه از اساتید مطرح موسیقی کلاسیک در ازبکستان بودند.
بر طبق این گزارش، همانگونه که ما در کشورمان در موسیقی کلاسیک، سبک موسیقی مطرح دستگاهی داریم، این کشور هم سبک موسیقی شش مقامی را دارد که این شش مقام اصلی ترین نوع موسیقی کلاسیک در این کشور به حساب می آید و در بالاترین حد از کیفیت بین موزیسین ها عرضه داده می شود.
این کشور نوع دیگری از سبک موسیقی با عنوان خوارزم و تاشکند را هم دارد اما در نهایت اصلی ترین سبک موسیقی کلاسیک ازبکستان همان سبک شش مقام است که باید موزیسین های قدر به آن تسلط داشته باشند.
حسن دین عطا سرپرست گروه موسیقی ثقیل در گفت و گویی با ایسنا، با اشاره به اینکه این گروه نخستین بار است در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر شرکت می کند، مطرح کرد: از خیلی وقت پیش ها درباره برگزاری جشنواره می دانستیم.
وی درباره موسیقی ایران اظهار داشت: ما درباره موسیقی ایران میدانیم که یک موسیقی غنی است و شنونده هایش به موسیقی خوب و غنی عادت دارند و موسیقی را خوب می شناسند ما در واقع شنونده خوبی را انتخاب کردیم. اگر از باب کلی به این جشنواره نگاه نماییم باید بگویم این جشنواره تمام توانسته موسیقی های مختلف را از فرهنگ های مختلف به هم نزدیک کند.
وی درباره گروه موسیقی کلاسیک ثقیل ازبکستان توضیح داد: ثقیل کلمه خاص به معنای ی یک بخشی از موسیقی و ساز سنتی در کشور ما است نوازندگان اصلی گروه از اساتید بزرگ و سنتی ازبکستان هستند
حسن الدین عطا در انتها در پاسخ به این پرسش که آیا در کشور ازبکستان موسیقی کلاسیک طرفدار بیشتری دارد یا موسیقی پاپ؟ اظهار نمود: متأسفانه این یک مشکل جهانی است و فقط مختص کشور ما نیست درست است که ما شنونده های کمی داریم اما شنونده های واقعی و پیگیر موسیقی کلاسیک هستند.
.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا گروه کنسرت ثقیل به سرپرستی عبدالرحمان نوازنده سنتور و همراهی چهار نوازنده دیگر در انتها مراسم با تشویق همراهان حاضران در مراسم سالن روبه رو شدند تقریباً نیمی از حاضران در مراسم را مهمانان ازبکستانی به همراه کودکانشان تشکیل می دادند.