حتی لباسی که می پوشید شهر را زشت یا زیبا می کند

حتی لباسی که می پوشید شهر را زشت یا زیبا می کند

به گزارش پیلانو یک هنرمند اعتقاد دارد که رنگ بندی لباس مردم و وسایل نقلیه هم می تواند در آلودگی بصری شهری تهران موثر باشد.
سعید شهلاپور ـ مجسمه ساز ـ در گفت وگو با ایسنا درباره مبحث آلودگی بصری شهری، بیان کرد که پیش از انجام هر کاری برای پیشگیری از آلودگی بصری شهری باید فرهنگ پذیرفتن آنرا در میان مردم جا بیندازیم. به گونه ای که مردم متوجه شوند که خودشان هم می توانند در تولید آلودگی بصری شهری نقش باشند.
او خاطرنشان کرد: در واقع زمانی که هنوز بین مردم ما فرهنگ زباله نریختن و یا خوب لباس پوشیدن به درستی جا نیافتاده و یا زمانی که افراد یک خانه قصد تمیز کردن جلوی منزل خویش را دارند زباله ها را جلوی خانه کناری می ریزند، نمی توان انتظار داشت که مشکلات آلودگی بصری به کلی حل شود چونکه ارگان های دولتی مربوط به این امر تنها بخشی از آن هستند.
این هنرمند بیان کرد که تعداد زیادی از تابلوها و بنرهای بزرگ نصیحت در سطح شهر اضافی است و مردم به این حجم از نصحیت نیاز ندارند و درواقع کسی هم پذیرای آنها نیست.
او در همین زمینه اضافه کرد: تعداد زیادی از پل های عابر پیاده در دوران قالیباف و احمدی نژاد برای تولید مکان هایی جهت نصب آگهی و تبلیغات ساخته شدند. بهتر است به جای پل عابر پیاده که فضای زیادی را اشغال می کند و جلوه خوبی ندارد از زیرگذر استفاده گردد. درواقع کمتر کسی به خاطر تعداد زیاد این پل ها از آنها استفاده می نماید.
شهلاپور با اشاره به اینکه برای زیباسازی شهر تهران باید خیلی از موارد را حذف نماییم نه اینکه چیزی را اضافه نماییم، اظهار داشت: باید خیلی از مجسمه هایی که در سطح شهر نصب شده را به علت صدمه دیدگی و یا دیده نشدن، برداشت. همینطور خیلی از نقاشی های دیواری از رنگ و رو افتاده و دیگر جلوه خوبی ندارند بنابراین باید آنها را پاک کرد.

وی درباره نمای ساختمان ها اظهار داشت: مردم در حین عبور از هر منطقه نمای ساختمان ها را می بینند و ظاهر بد این ساختمان ها می تواند برروی آنها تأثیرگذار باشد؛ بنابراین باید برای ظاهر آنها یک سری قوانین و ضوابط تعیین شود.
این مجسمه ساز درباره یکی از راهکارهای پیشنهادی خود برای حل مشکلات آلودگی بصری تهران اظهار داشت: قرار نیست ما خیلی از چیزهایی که هم اکنون وجود دارند را دوباره اختراع نماییم. ولی می توانیم خیلی راحت از ضوابط و تجربه های شهرهای پیشرفته دنیا که هم اکنون نمای زیبا و پاکیزه دارند برای زیباسازی شهر خود استفاده نماییم. چراکه خیلی از آنها همانند لندن در گذشته ظاهر کثیف و آلوده ای داشته ولی با استفاده از متخصصین این حوزه توانسته اند به وضعیت کنونی دست یابند.
او اضافه کرد: در خیلی از مواقع باید از تجربه دیگران استفاده نماییم. می توانیم از متخصصین خارجی برای آرام سازی شهرهای خود استفاده نماییم. نباید همیشه مدعی باشیم که همه چیز را بلدیم.
وی بیان کرد که نباید مدام لاف زندگی نیاکان خویش را بزنیم بلکه باید از خود مایه بگذرایم و تلاش نماییم که همانند پدرانمان انسان های متمدنی شویم.
شهلاپور در همین زمینه خاطرنشان کرد: مردم امروز ما عصبی و بدون حوصله هستند و به هیچ عنوان نسبت به هم گذشت ندارند. هم اکنون سطحی ترین تقلیدها را از سطحی ترین افراد و پدیده های غربی می نماییم و در سازندگی خود تلاشی نمی نماییم.
این هنرمند در ادامه سخنان خود توضیح داد: جوانترها حق دارند که با انتخاب خود و بنابر سلیقه شان لباس بپوشند. اما کافی است یکی از آنها مخالف عقاید برخی از مردم لباس بپوشد، آنقدر رفتارهای زشت و زننده با آنها می گردد که می توان از نحوه برخورد این افراد بعنوان یک نوع از آلودگی بصری شهری تهران یاد کرد. این گونه برخوردها سبب تولید زنندگی و آلودگی بصری در میان جامعه و سطح شهر می گردد.
او با اشاره به اینکه رنگ لباس مردم و وسایل نقلیه، حجم بنرها و تابلوهای سطح شهر و حتی نحوه رفتار مردم می تواند در آلودگی بصری تهران اثر بگذارد، اظهار داشت: زمانی که ما مدام در رنگ بندی هر چیزی از رنگ های تیره استفاده می نماییم یک انرژی منفی و حالت خسته ای را به مردم و جلوه شهر منتقل می نماییم. ولی اگر از رنگ های مختلف و شاد استفاده گردد بطور قطع در زیبایی بصری هم اثرگذار خواهد بود. ما ملتی هستیم که در گذشته برای لباس ها و معماری از رنگ های مختلف و زیبا استفاده می کرده ایم ولی حالا یک سایه تیره بر روی همه چیز افتاده است.

این مجسمه ساز در ادامه راهکار دیگری را برای حل مشکلات بصری شهری ذکر کرد: شهرداری باید با متخصصین در زمینه های مختلف مربوط به شهرسازی همفکر و هماهنگ شود و یک سری ضوابط برای رنگ ماشین های تهران، رنگ بناها، شیوه آگهی زدن و استفاده از بناهای هنری و تعیین کند.
او تاکید کرد که مشکل اصلی حال حاضر نبودن هر کس در جایگاه خود است.
وی توضیح داد: در واقع افراد باید با عنایت به تخصص و مطالعات خود در جایگاهی باشند که در آن تخصص دارند. نه اینکه یک حقوقدان در جایگاه مدیر وزارت ارشاد باشد در صورتیکه هیچ چیزی از آن نمی داند. اگر هرکسی بسته به تخصص خود برای یک کار یا یک مقام خاص تعیین شود خیلی از مشکلات حاضر به وجود نمی آید.
شهلاپور در بخش دیگری از سخنان خود درباره راه اندازی باغ مجسمه اظهار داشت: در تمام شهرهای دنیا گونه های مختلف مجسمه نصب می گردد. درواقع اگر بخواهند از یک هنرمند مطرح مجمسه ساز کاری را به نمایش بگذارند آنرا در وسط میدان شهر نصب نمی کنند بلکه تعدادی از آثار او را درباغ مجسمه ها قرار می دهند.
او افزود: مکان های مختلف شهری که برپایه نام افراد مختلف و یا مشاهیر نام گذاری شده اند، بهتر است که یک مجسمه و یا اثر نقاشی از آن فرد خاص در آن مکان همراه با جزئیات قرار داده شود که مردم بتوانند با خواندن جزیئات با آن فرد آشنا گردند.
این هنرمند درباره هدف نصب آثار هنری مختص به مشاهیر در مکان های مختلف اظهار داشت که هدف الگوسازی برای افراد جامعه است.
او در انتهای سخنان خود در این بخش اظهار داشت که موارد زیادی در جهت زیباسازی شهر تهران با یک دیگر مرتبط هستند هم اکنون با عنایت به مشکلات اقتصادی به نظر می رسد که شهرداری توانایی دادن بودجه کافی به سازمان زیباسازی شهر را ندارد.