بازگشت دوباره مجسمه موآی به موزه بریتانیا

بازگشت دوباره مجسمه موآی به موزه بریتانیا

پیلانو: شهردار جزیره ایستر می خواهد یکی از مجسمه های موآی این جزیره را بار دیگر به موزه بریتانیا واگذار کند.
به گزارش پیلانو به نقل از رویترز، شهردار جزیره ایستر _ جزیره ای در اقیانوس آرام جنوبی متعلق به کشور شیلی_ اعلام نموده که احیانا موزه بریتانیا مکان بهتری برای نگهداری از مجسمه بزرگ اهل جزایر پلی نزی است که ۱۵۰ سال پیش توسط ملوان انگلیسی به لندن برده شد.
شهردار جزیره ایستر بیان کرده: “این جزیره هزاران نمونه مجسمه نمادین اینگونه داشته که با نام موآی شناخته شده اند. هم اکنون تعداد زیادی از این مجسمه ها در زیر خاک دفن شده، نادیده گرفته شده و یا دور انداخته شده اند و از آنها حفاظتی صورت نگرفته است. از آنجایی که این مجسمه ها از سنگ آتشفشان تولید شده اند و وزن سنگینی ندارند به سبب باد و باران از یک دیگر جدا شده و ما برای حفاظت از آنها به تکنولوژی های روز جهانی نیاز داریم.”
وی همینطور اظهار کرده که چهار یا پنج سال پیش یکی از مجسمه ها از بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین به جزیره بازگردانده شد و درحال حاضر در یکی از میادین شهر نگه داری میگردد که حیوانات ولگرد بر روی آن ادرار می کنند.
اظهارت شهردار جزیره ایستر باز به سوژه نگهداری آثار هنری از ملیت های مختلف در موزه بریتانیای لندن که با دقت انتخاب شده و در نمایشگاه های پرطرفدار با مخاطبانی از سراسر جهان به نمایش گذاشته می شوند، تاکید می کند.
ماه گذشته یک هیئت از مقامات شیلی و مقامات جزیره ایستر به لندن سفر کردند تا برای بازگرداندن مجسمه بلند ۲ متر و ۱۳ سانتی متری به نام «هوآ هاکانانایی» _به مدلول دوستان گم شده یا دزدیده شده در زبان محلی_ به موزه بریتانیا درخواست کنند.
این مجسمه در میان ۹۰۰ مجسمه یا «موآی» _به معنای اجداد_ در میان ۱۱۰۰ و ۱۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح توسط بومی نشین های جزیره حک کاری شده اند.
این مجسمه در جزیره ایستر در فاصله ۳۹۹۰ کیلومتری غرب پایتخت شیلی سانتیاگو قرار داشته و در سال ۱۸۶۸ توسط ریچارد پاول به ملکه ویکتوریا هدیه داده شد که بعدها به موزه بریتانیا سپرده شد.
هم اکنون بازگردانده شدن این مجسمه به موزه بریتانیا در حال رایزنی است.